Grote kamers en veel privacy

Ooit een studentenhuis gezien waar de mannen hun kamers schoner houden dan de vrouwen? In Buiten-Wittenvrouwen zit er één. De mannenverdieping is goed geordend en schoon, maar op de vrouwenverdieping staat de afwas opgestapeld en staat er een vuilniszak al maanden te rotten. “Vies? We hebben juist net opgeruimd!” Welkom in huize rust.

Koken voor elkaar, dat gebeurt niet vaak bij de negen huisgenoten die aan de  Monseigneur van de Weteringstraat  in Buiten-Wittenvrouwen wonen. Voor de komst van DUB is een uitzondering gemaakt. De vier mannen en vijf vrouwen die hier leven, zijn geen prototype studentikoze druktemakers. De gemiddelde leeftijd ligt dik in de twintig en de studenten geven aan gesteld te zijn op hun privacy. Als we een rondje door het monumentale pand lopen, blijkt het huis ze alle ruimte tot de door hun gewenste rust te geven. De kamers waar men in woont, zijn bijna appartementen te noemen en zelfs de kleinste kamer - er is geen gemeenschappelijke woonruimte dus zitten we daar- is ruim genoeg om met z’n tienen in te zitten.

Credo
Het credo van dit huis is: ‘alles mag, niets moet’. Roy: “ Eerstejaars die op hospiteerborrels aangeven op zoek te zijn naar een gezellig huis met veel gezamenlijke activiteiten, vertellen we dat het voor hen en voor ons beter is om hier niet te komen wonen.” Dat de drie stelletjes die er eerst woonden allemaal verdwenen zijn, heeft geholpen de sfeer te verbeteren. Myrthe: “Met het weggaan van de stelletjes staan kamerdeuren nu meer open en dat maakt het net iets makkelijker om even bij iemand binnen te lopen voor een gezellig gesprek of een gezamenlijk sigaretje. “

Bedreigingen
Ook qua huisbaas zijn de huisgenoten er de afgelopen tijd op vooruit gegaan. Sander (24):  “Onze vorige huisbazen, die een louche vastgoedhandel hadden, zitten op dit moment vast. Die kwamen als je je huur te laat overschreef, gerust met een knokploeg vertellen dat de huur echt overgemaakt moest worden.”

Winkelwagen
Als we aan de door Hidde gemaakte pasta met zalm zitten, eet ongeveer de helft van de huisgenoten mee. Niet gek, want de laatste keer dat men hier met zijn allen at, kan zich amper iemand herinneren. Myrthe: “Toen we in januari een huisetentje gepland hadden en iedereen net thuis was, besloot Koen af te zeggen." Koen, die zijn kamer beschikbaar had gesteld en voor iedereen zou koken, werd toen goed te grazen genomen door zijn huisgenoten. De acht van de negen die toen thuis waren, verbouwden zijn kamer. “We hebben toen een winkelwagen aan zijn muur gemonteerd, zijn deur eruit gesloopt en heel veel bier en ijs op zijn tafel laten staan. Of die daar blij mee was? Nee! Eigen schuld.”

Marijn Overvest

Vind je het ook leuk als Marijn een vorkje komt meeprikken bij jou in huis? Mail de redactie