In Huize liefde is het goed toeven

“Bij carnaval gaat toch de helft van de relaties kapot? Onze relatie is toen juist begonnen!” Het is woensdagavond rond de klok van zeven wanneer Maud en Esther in een Lombokse woonkeuken druk bezig zijn met het bereiden van het avondeten. Huisgenoot Jochem kijkt toe. “Oh shit! De DUB-lezers gaan toch niet denken dat we hier in huis een traditionele rolverdeling hebben hè?” Welkom in Huize Liefde.

Dit studentenhuis aan de Billitonkade in Lombok heeft een bijzonder verhaal. In het ruime bovenhuis dat plaats biedt aan vier studenten, is liefde het codewoord. Het huis deed eerst jaren dienst als een regulier studentenhuis, totdat Eelke ruim twee jaar geleden introk bij vriendin Esther (24, geneeskunde). Jochem (22) woonde een tijd samen met het stel, totdat hij onder de rivieren carnaval ging vieren en een leuk Brabants meisje kuste: Maud. Afgelopen oktober completeerde zij ‘casa liefde’ door ook in te trekken op de Billitonkade.

Leven in de brouwerij
Eelke (23), de enige in het huis die al fulltime werkt, laat bij het thuiskomen zien dat hij het leven als student nog niet vergeten is. Amper drie minuten thuis, is de nette broek omgewisseld voor een joggingsbroek en wordt er een koud pilsje uit de koelkast gepakt. Als we een kwartiertje later aan de wraps zitten, vertellen de huisgenoten uitvoerig over hun keuze om met twee stelletjes in één huis te gaan wonen.Te jong om al samen te wonen, vinden ze zichzelf niet: samenwonen in huis als dit bestempelen ze als de gulden middenweg. Maud (22): “Het mooie van hier wonen, is dat je niet alleen bent als je eigen partner ’s avonds de deur uit is. Omdat we veel gemeenschappelijke vrienden hebben die vaak langskomen, is er hier altijd wat te doen en is er leven in de brouwerij. Dat zou heel anders zijn als we ergens met z’n tweeën in een appartementje zouden wonen. “

Missen
Op de vraag of ze bang zijn op deze manier iets van het ‘studentenleven’ te missen, schudt iedereen nee. Er zitten echt twee stelletjes aan tafel, maar daar is weinig van te merken. In de uren dat we met zijn vijven in de keuken zitten, is er van klefheid totaal geen sprake. Er wordt onderling geen kus uitgedeeld. Jochem: “Dat gaat eigenlijk heel onbewust. In de keuken zijn we gewoon huisgenoten, op onze eigen kamers stelletjes.”

Dichtgetikt
Doordeweeks stappen doen de huisgenoten af en toe, maar niet regelmatig.  Ze houden veel rekening met elkaar, omdat Eelke elke ochtend vroeg op moet voor zijn werk. Wie echter denkt dat de stelletjes zaterdagavond dichtgetikt op de bank een filmpje kijken, heeft het mis. Eelke:  “Ik moet er niet aan denken. Op zaterdagavond rustig aan doen en dan al de wekker zetten voor het ontbijt op zondagochtend ? Dat lijkt me dood- en doodsaai. De enige activiteit die wél als burgerlijk valt te bestempelen, is dat de huisgenoten de traditie hebben om elke zondagavond om zeven uur met het bord op schoot gezamenlijk voetbal te kijken. Jochem: “Het is misschien voor buitenstaanders lastig te begrijpen, maar wij kunnen ons geen leukere plek en samenstelling bedenken dan de huidige.“ De rest knikt instemmend. “Het zou ons niks verbazen als we hier over drie jaar nog steeds wonen. Heerlijk.”

Marijn Overvest

Ook Marijn over de vloer? Mail de redactie