‘Met Stukafest wordt mijn studentenhuis een podium’

Een optreden in het huis aan de Keistraat tijdens een vorige editie van Stukafest

Met Stukafest toveren studenten hun stekkie om tot podium. SSH-huis Keistraat doet al twee jaar mee. Erwin (25): “De gasten zitten overal, knus op bed of op de vloer.” DUB verloot 2 x 2 kaarten voor een avondje Stukafest.

Staat een artiest normaal gesproken op een podium, bij Stukafest treedt zij op in een doodnormale studentenkamer met afwas in de hoek en een zwerfsok op de grond. De bewoners zijn gastheer. Hoe is het om Stukafest in je huis te hosten? DUB nam een kijkje in SSH-studentenhuis Keistraat, dat al twee jaar lang artiesten ontvangt tijdens Stukafest.

Erwin (25) laat DUB met trots zijn kamer zien, waar volgens hem best 20 man in past. Hoe is Stukafest dit huis binnengekomen?
“Ik heb de traditie in mijn huis geïmporteerd. Ik doe het namelijk al langer dan dat ik hier woon. Dat begon jaren geleden, toen een bestuurslid van Stukafest mij benaderde met de vraag of ik host wilde zijn. Zij kende mij al en wist dat ik vrij ondernemend ben, ik was toen al actief bij het Erasmus Student Network ESN. Ik heb ja gezegd en nam het concept mee naar dit huis, waar mijn huisgenoten er meteen enthousiast over waren. Inmiddels hebben we cabaretiers zoals Emilio Guzman ontvangen en een Hip-Hop groep en R&B-band Habek.”

Zoeken jullie zelf de artiesten uit?
“Nee, je hoeft in principe alleen het voorkeursgenre op te geven en de organisatie zoekt een artiest die daarin past. In de Keistraat ligt de voorkeur bij cabaretiers en muziek.”

Hoe verloopt zo’n avond achter de schermen
“De voorbereiding begint pas op de dag zelf. Ik ruim op en haal bier, fris en chips voor de gasten. Ik wil graag een goede gastheer zijn, ha, ha. Ik eet met de artiest en rond acht uur komen de gasten binnen. Dan gaat het heel snel. De show begint, iedereen lacht, drinkt het biertje op en gaat weer op pad. Voor je het weet, staat de volgende hoos op de stoep.

"Na afloop kan je naar het eindfeest gaan, maar wij kiezen er vaak voor met de artiesten en laatste gasten bij ons thuis te blijven borrelen. Je bent immers best uitgeput als je zo’n avond hebt gehost en geen tijd hebt gehad om zelf te ontspannen.”

Wat zijn jullie huisregels?
“De gasten mogen niets stuk maken. Maar studenten weten dat je niet aan andermans spullen zit, ze zijn - meestal - heel netjes.”

Wat voor contact ontstaat er tussen de host en de artiest?
“Als je geluk hebt, kan er een vriendschap opbloeien. Dat is gebeurd bij ‘mijn’ eerste artiest vier jaar geleden, cabaretier Martijn Koning. We hadden toen meteen een klik, en hij nodigde me later uit voor zijn eindemaandsconference. Dat deed ik, sindsdien ben ik elke maand vaste gast en borrelen we samen na de optredens met de andere cabaretiers erbij. Hij is een goede vriend geworden.

“Dit jaar ontvang ik Martijn weer. Achteraf gezien vind ik het grappig dat hij in die vier jaar zo bekend is geworden.”

Word je na drie rondes niet moe steeds dezelfde grappen te horen?
“Mijn ervaring is dat de show per ronde verandert, een optreden is altijd anders.”

Wat levert het op, zo’n avond hosten?
“Je gunt een artiest een leerzame avond. Het is namelijk confronterend voor een ster om twee meter van het publiek af te staan. Als je elke kuch hoort en verveelde blik ziet, weet je pas wat je publiek ervan vindt.

“Zelf geniet ik van al die vreemden in huis. Als er negen man op mijn bed zit en een stel op de grond is dat een bizar, maar toch vertrouwd gezicht. Het is een knusse en huiselijke sfeer.

“Tot slot is het hosten een opening in de culturele wereld. Je doet contact op met iemand met goede contacten en dat is een mooie ingang.”

Drie vragen aan Stukafestprogrammeur Kelly Leeuwis

1. Welke artiesten liggen dit jaar het beste in de markt?
“Kaarten voor LuckyTV en cabaretier Martijn Koning gaan erg hard, net zoals voor bluesband My Blue Van, een trio dat binnenkort hun debuutplaat uitbrengt. Je merkt dat iedereen nieuwsgierig is naar deze plaat en dat de fans hopen dat ze op Stukafest al wat nieuwe nummers te horen krijgen.”

2. Hebben jullie artiesten met speciale eisen of wensen?
“Paraderende olifanten of kooitjes met vogels die liedjes zingen, die eisenlijstjes kennen we bij Stukafest Utrecht (helaas) niet. De hoogste eis is: ‘mogen we wat biertjes drinken’. Immers, Stukafest-betrokkenen willen kunst laagdrempelig houden.”

3. Heb je tips voor bezoekers om het beste uit Stukafest te halen?

Vergeet de opening niet
“Van 19.30 tot 20 uur is de feestelijke opening met balkanband Amaraszi en theaterduo Matroesjka. Oi zal vj Rineke Roosenboom live tekeningen maken die op een orgel worden geprojecteerd. Klik voor meer info.”

Verras jezelf
“Ga voor het onbekende en verbreed je horizon. Vind je poëzie normaal suf, ga dan juist naar een poëzieact, want misschien blijkt dat je je compleet hebt vergist.”

Vraag hulp bij een van de verkooppunten
“De organisatoren bij de verkooppunten geven graag tips en helpen graag wanneer je niet weet wat je moet kiezen. Zij stippelen de route gelijk met je uit en dat scheelt moeite.’

Ga naar het eindfeest
“Wie wil dansen, wil nippen aan nacho’s, zich wil laten schminken als zombie of wie op pinata’s wil slaan, gaan naar het eindfeest met het Mexicaanse thema Day of Dead in Tivoli de Helling.”