‘Mijn verhaal gaat over Henk de Visstick’

“Schrijf een dialoog tussen diepvriesproducten.” Het is een opdracht van Anneke Laverman aan deelnemers aan de cursus Creatief Schrijven bij Parnassos. In november geeft Laverman een workshop voor DUB-lezers in het kader van de zoektocht naar een nieuwe campuscolumnist.

Het is maandag, en om klokslag kwart over acht zitten twaalf cursisten in een cursusruimte van Parnassos. Kersverse studenten en dertigers: de leeftijden variëren. Het onderwerp van de dag is dialogen. De eerste oefening is om je ‘los te schrijven’. De oefening is simpel. Studenten mogen een open zin aanvullen en schrijven in een paar minuten een vervolg. De oefening is belangrijk voor het schrijfproces. Docente Anneke Laverman: “Zo kom je in het hier-en-nu, en zit je meteen in de les.” Lotje, student Theaterwetenschappen: ‘Het losschrijven is fijn, het is te vergelijken met een warming-up aan het begin van een toneelcursus.’

De volgende opdracht gaat over de theorie van dialogen. De cursisten mogen vandaag via een schrijfopdracht zelf ontdekken hoe een goede dialoog in elkaar zit. “Schrijf een gesprek tussen twee diepvriesproducten”, zegt Anneke. De cursisten pennen driftig en bespreken hun werk achteraf. Aan creativiteit ontbreekt het de jonge schrijvers duidelijk niet. In hun schrijfsels hebben ze de meest uiteenlopende etenswaren met elkaar in conflict laten gaan. Cursist Nienke lacht: “Mijn verhaal gaat over Henk de Visstick.” De functie van de opdracht is echter serieus, want door het werk te analyseren komen cursisten achter de theorie: hoe zit een goed dialoog in elkaar.

Dan gaan de cursisten aan de slag met een slotverhaal. Anneke geeft ze een opdracht en zet de cursisten aan het werk. “Vraag me gerust om feedback als je wil”, helpt ze herinneren. Ze loopt rond tussen de voorovergebogen cursisten. Lotje, student Theaterwetenschappen, laat Anneke haar stuk lezen. “Het slaat echt helemaal nergens op”, waarschuwt Lotje. Anneke lacht nadat ze het heeft gelezen. “Het is in ieder geval niet erg voordehand liggend. Cool.”

Nienke, student Taal- en Cultuurstudies: ‘Ik volg de cursus Creatief Schrijven omdat ik schrijven erg leuk vind, en ik dwang nodig heb om het uit te voeren; en daarnaast om bij te leren. Ik denk dat zo’n cursus ook helpt als je voor je studie wil leren beter te schrijven.”

‘Ik leer je om je creatieve brein aan te zetten’

Anneke Laverman studeerde Nederlands, volgde een cursus wetenschapsjournalistiek en allerlei schrijfcursussen, waaronder bij Parnassos. Ze is freelance webschrijver/redacteur en schrijfdocent. Voor DUB-lezers geeft Anneke op 8 november een workshop Columns schrijven in het kader naar de zoektocht naar de nieuwe campuscolumnist.

Wat wil je de deelnemers van de workshop Columns schrijven leren?
Ik zal onder andere uitleggen wat de structuur is van een column, dat het belangrijk is dat er een lijn in het verhaal zit, dat je een invalshoek moet kiezen. Ook zal ik de term ‘uitsmijter’ behandelen. Ik zet cursisten ook zelf aan het werk.
Verder leer je hoe je je creatieve brein moet aanzetten, dat vinden schrijvers soms lastig. Als je begint met schrijven heb je vaak een rationeel mannetje op je schouder zitten dat kritisch meekijkt. Door het losschrijven (in vaktermen heet dit free writing) te oefenen komen we in een creatief deel van de hersenen terecht. De creativiteit gaat dan stromen.”

Wat voor feedback kunnen studenten van jou verwachten?
“Ik geef feedback over wat ik vind van een tekst, maar omkleed het wel met vele complimenten. Feedback geef ik meestal pas als een cursist er om vraagt, want voor sommigen is het al heftig om hun verhalen voor de eerste keer met anderen te delen. De inhoud ervan is ook afhankelijk van de studie die de cursist doet. Een student Nederlands kan ik op taalfouten wijzen, terwijl ik dat bij anderen niet doe. Soms zitten er namelijk dyslecten bij en ik vind dat het gaat om het schrijven zelf en niet om de spelling.”

Welke schrijfstijl raad jij studenten aan?
“Ik heb zelf een puntige schrijfstijl en dat promoot ik bij studenten. Om lange ingewikkelde zinnen op te kunnen schrijven, zoals Jeroen Brouwers dat kan en Peter Buwalda, moet je een groot stilist zijn en moet je je taal kennen tot in de puntjes. Dat is weinigen gegeven en daar zie ik te veel constructiefouten voor.”

Wat maakt deze workshop de moeite waard?
"Schrijven is in de eerste plaats heerlijk om te doen. De tijd vinden is soms lastig. In deze workshop neem je de tijd om je idee op papier uit te werken onder deskundige begeleiding. Je krijgt individuele aandacht in de workshop. Wat je ook vraagt, of het gaat om de structuur van je verhaal, wat lekker leest of welk universitair onderwerp interessant is, ik help je verder met mijn antwoord. Ik heb jarenlange schrijfervaring en al zoveel lesgegeven dat ik iedereen kan coachen naar een beter stuk. Daarnaast is elke les ook gewoon ontzettend gezellig!"

Aanmelden voor de gratis workshop Column schrijven kan nog tot 1 november via redactie@dub.uu.nl. Wees er snel bij want vol =vol.