‘Studentenhuizen zijn een makkelijk doelwit voor inbrekers’

Preventieadviseurs Majid en Danny bekijken of deze deur inbraakveilig is. Deze deur komt niet in het verhaal voor. Foto DUB

Danny van de Tempel en Majid Aould, beide van het Utrechtse  Inbraakpreventieteam, maken niet vaak op verzoek van iemand anders een tochtje door een huis. Meestal lopen ze door inbraakgevoelige buurten om gevaarlijke situaties te herkennen en bewoners daarop aan te spreken. Maar op het verzoek van DUB kijken ze vandaag even binnen bij een studentenhuis in de Vogelenbuurt. Volgens het duo zijn studentenhuizen vaak slecht beveiligd en weten dieven dat. Met mooi weer wanneer deuren en ramen vaker openstaan, zijn studentenhuizen helemaal een makkelijke prooi.

“Tja”, zegt Danny de Tempel bij de voordeur van het huis waar vijf meiden wonen, “op deze deur zit geen SKG-keurmerkslot. Deze deur is in ieder geval zo open met een lockpickerset.” Dit zijn setjes van haarfijne metalen staafjes die gebruikt worden om een slot open te maken. Keurmerksloten zijn daar tegen bestand. “Ook belangrijk is een metalen strip langs de deur aan de kant van het slot, die voorkomt dat de deur wordt opengemaakt met een koevoet.”

Majid vult aan: “Inbrekers zijn vooral op zoek naar huizen waar ze snel  naar binnen en naar buiten kunnen. Studentenhuizen zijn dan een gemakkelijk doelwit. Het is belangrijk om zoveel mogelijk barrières op te werpen tussen de voordeur en dat waar ze uiteindelijk willen zijn. Studenten kunnen bijvoorbeeld eenvoudig de kamerdeur op slot doen. Hang ook niet je jas met sleutels bij de voordeur. Als inbrekers eenmaal binnen zijn, hebben ze de sleutels en kunnen ze ook gemakkelijk de kamers die op slot zijn binnen.”

Vraag de huisbaas om goede sloten
Majid maakt op de weg naar boven nog even een grapje over de rommel die op de trap ligt. Iedereen moet een beetje lachen. Onder het raam op de eerste verdieping is een afdakje. Het afdakje hoort bij de uitbouw van de buren. “Op dit soort afdakjes zou een inbreker ook heel gemakkelijk kunnen komen en zo via het raam naar binnen kunnen klimmen. Hier moet echt een beter slot op”, zegt Danny tegen Lotte, één van de vijf bewoners. “Ik ga er zelf in ieder geval geen ander slot op doen, dat moet de huisbaas doen. Ik ga de huisbaas nu wel vragen om er een beter slot op te zetten.”

“Dat is een veelgehoord probleem van studentenwoningen”, zegt Danny. “Studenten geven vaak niet aan bij de huisbaas dat hun huis beter beveiligd moet worden. Ze durven soms ook niet omdat ze denken dat de huisbaas niet bereid is om er iets aan te doen.” Lotte geeft inderdaad aan dat ze het lastig vindt om de veiligheid van het huis te bespreken met de huisbaas. “Stel dat hij het niet wil doen. Wat dan? Ik kan het zelf niet vervangen, daar heb ik het geld niet voor.”

“Over het algemeen zien we dat de huisbaas in studentenwoningen het nalaat om het hang- en sluitwerk in orde te maken. Er wordt vaak tegen de studenten gezegd dat ze het zelf moeten betalen. Daar zien we wel een trend in”, zegt Danny van de Beek tegen Lotte terwijl het slot van het raam bekijkt: “We horen ook vaak dat de huisbaas het verbiedt om een slot op de deur te doen. Ik ben in ieder geval blij dat er hier een slot zit. Anders hoeven ze alleen de voordeur open te doen en dan kunnen ze al overal bij. Je wilt niet dat je laptop met je scriptie gejat wordt.”

Bluetooth als verklikker
Danny geeft ook aan dat het verstandig is om elektronische apparaten uit te zetten of in ieder geval de bluetooth uit te schakelen. “Inbrekers kunnen anders detecteren wat voor apparaten je in huis hebt. Dat maakt het voor hun al een stukje interessanter om binnen te gaan kijken.”

Lotte maakt zich nog niet echt zorgen over de sloten in haar studentenhuis. “Misschien ben ik wel te goed gelovig, maar ik denk niet dat het verkeerd zal gaan. Er is eigenlijk altijd wel iemand thuis. Wel ga ik even aan de huisbaas vragen of hij de sloten wil veranderen.”

Het Huurteam Utrecht helpt huurders die met hun verhuurder in de knel zitten. Edo Gommers zegt dat het team kan bemiddelen als de huisbaas bijvoorbeeld geen goede sloten op de deuren wil zetten. Dan sturen we een brief naar de huisbaas. Wil hij de sloten niet veranderen dan kunnen we er een zaak van maken bij de huurcommissie.”

Inbraakpreventietips
-Zorg voor keurmerksloten op deuren en ramen, bespreek dit met je huisbaas als er betere sloten geïnstalleerd moeten worden
-Doe je kamerdeur altijd op slot als je weggaat. De verzekering wil ook weten of de deur op slot was of niet
-Zorg voor zoveel mogelijk barrières op weg naar de waardevolle spullen: ramen en deuren op slot doen dus
-Zorg dat de bluetooth op je apparaten uitstaat
-Laat sleutels niet bij de voordeur of het open raam rondslingeren

Aantal inbraken in Utrecht
De politie houdt niet bij hoeveel woninginbraken er in studentenhuizen zijn geweest. Wel weet de politie hoeveel inbraken er de laatste jaren in Utrecht zijn geweest. In 2012 zijn er 2458 woninginbraken geweest. Vorig jaar waren dat er 1037. Een flinke daling dus.

Tijdens de herfst- en wintermaanden wordt er het vaakst ingebroken. Dan is het rustig op straat en minder licht. Dat verkleint de kans dat de inbrekers gepakt worden. In de zomer zijn veel studenten echter met vakantie en staan ramen vaker open, wat voor inbrekers aantrekkelijk kan zijn.

Het beeld dat inbrekers vooral ’s nachts hun slag slaan klopt niet. Slechts 10 procent van de inbraken vindt ’s nachts plaats. De helft van alle inbraken vindt overdag plaats. Overdag zijn de meeste mensen of aan het studeren of aan het werken. Een derde van de inbraken vindt ’s avonds plaats.

Op de site Misdaad in kaart kun je zien of er dit jaar nog woninginbraken bij jouw in de buurt zijn geweest.