50 Tinten grijs op Gentse universiteit

De Universiteit Gent heeft een studentenvereniging voor liefhebbers van bondage en sadomasochisme erkend. De leden mogen gebruik maken van de lokalen van de universiteit.

Al twee jaar geleden diende de studentenvereniging Kajira een verzoek om erkenning in. Nu is het gelukt, meldt dagblad De Morgen. “De erkenning betekent niet dat de universiteit de ideologie van de betrokken vereniging onderschrijft”, legt Marc Bracke, directeur Studentenvoorzieningen, aan de krant uit.

Ook mogen de studenten geen bondage en sm bedrijven in de lokalen van de universiteit. Alleen informatieve bijeenkomsten zijn toegestaan. Het doel van de vereniging is volgens haar website “om gelijkgestemden te ontmoeten en met hen vrijuit, zonder masker op, over bdsm te kunnen praten”.

Afgelopen november gaf de Amerikaanse elite-universiteit Harvard erkenning aan een vergelijkbare vereniging, de Harvard College Munch, die zo’n dertig leden telt. OP de bijeenkomsten van Kajira komen volgens de vereniging meestal tussen de tien en dertig studenten af.