Acht prangende vragen over de digitale collegekaart

De papieren collegekaart is niet meer. In het kader van de milieuvriendelijkheid is de UU overgegaan op een digitale versie. Vanaf dit collegejaar zit de kaart in de MyUU-app, de app waarin ook de cijfers en het rooster staat.

Na een paar maanden blijken studenten tegen een paar obstakels op te lopen. Zo ontving de U-Raad enkele klachten die ze aan het bestuur willen voorleggen. Ook roept de collegekaart in app-vorm digitaal protest op. Een aantal studenten beheert een Facebookpagina met de naam Ik studeer in Utrecht en wil weer een collegekaart

“De pagina hebben we op de eerste dag van dit collegejaar gemaakt”, vertelt medebeheerder Jord van Beek. “We spraken meerdere mensen die het niet eens waren met de beslissing.” “Het begon als grap, uit verveling”, legt Van Beek uit. “Inmiddels hebben we meer dan 1000 likes, dus willen we het serieuzer gaan aanpakken.”

Op deze pagina geven verschillende studenten aan waar ze tegenaan lopen. DUB zet een paar van de vragen op een rij.

1.   Moet ik nu mijn mobiel meenemen naar tentamen?
In het verleden moest je bij een tentamen altijd een collegekaart meenemen. Omdat de kaart nu op je telefoon zit, vragen studenten zich af of ze die digitale collegekaart ook moeten laten zien bij een tentamen. "Dat is vanaf dit jaar niet meer nodig", zegt Marieke de Bakker, afdelingshoofd Studentbegeleiding van de Directie Onderwijs & Onderzoek. "Voorheen moest de kaart bij sommige tentamens op de hoek van de tafel liggen, maar met een telefoon kan dat niet. Studenten mogen hun telefoon immers niet gebruiken bij het tentamen." Afgesproken is dat voortaan een geldig legitimatiebewijs alleen al voldoende is. "De collegekaart valt daar niet onder." Een bewijs van inschrijving hoeft daarom ook niet geprint meegenomen te worden.

2.   Moet ik altijd online zijn om mijn studentenkaart te laten zien?
Er zijn verschillende momenten dat je de studentenkaart wil laten zien. Dat kan zijn bij een museum waar je als student korting kunt krijgen. Of wanneer je in het buitenland bent. Moet je dan werkelijk online zijn? Lang niet altijd is er wifi? Volgens de universiteit hoeft dat niet. Tot deze week stond op de website dat je  een kaart 30 dagen zonder internet kunt benaderen. De Bakker: "We hebben het bij de leverancier van de app nagevraagd en die vertelde dat de kaart altijd zonder internet te benaderen is. Dat werkt als volgt: als een student al eerder heeft ingelogd, onthoudt de telefoon de collegekaart. Je kunt deze dus laten zien, ook zonder internetverbinding. Op het moment dat je weer een werkende verbinding hebt en inlogt op de app, haalt deze de kaart opnieuw op."

3.   Nemen andere organisaties die kaart wel serieus?
De Universiteit Utrecht is de eerste universiteit met een digitale collegekaart. In hoeverre nemen andere universiteiten of organisaties waar je als student korting kunt krijgen deze kaart wel serieus? De universiteit heeft in deze regio veel instanties benaderd om aan te geven dat de Utrechtse collegekaart digitaal is. Ook andere universiteiten zijn geïnformeerd en reageren positief. Toch geven verschillende studenten bij de U-raad aan dat zowel in de regio als in buitenland vreemd werd aangekeken tegen deze digitale kaart. Marieke de Bakker vraagt studenten hun ervaringen te melden bij Studentservice, zodat de universiteit met de betreffende instantie contact op kan nemen.

4.   Moet ik mijn mobiel meenemen bij het uitgaan?
Wanneer je in TivoliVredenburg staat op donderdagavond is het makkelijker om een kaart uit je portemonnee te pakken dan je telefoon ontgrendelen en de app te openen. En wanneer je telefoon leeg is, kom je misschien de kroeg niet in. De beveiliger aan de deur kan op dat moment niet zien dat je studeert. Iemand pleit daarom in een reactie op de Facebookpagina van de U-raad voor een gratis powerbank van de universiteit. Die actie komt er: vanaf begin oktober start een campagne op social media waarmee studenten een UU Powerbank kunnen winnen.

5.   Wat moet je doen als de app het niet doet?
Enkele studenten geven aan dat de app niet altijd goed functioneert. Je krijgt dan een foutmelding. In dat geval is er weinig aan te doen. Je moet wachten tot de fout hersteld is zodat je de collegekaart opnieuw kunt downloaden. Dat kan overigens ook liggen aan het feit dat je inschrijving nog niet compleet is, of dat je internetverbinding niet sterk genoeg is. Daar is op dat moment niet veel aan te doen. Studenten kunnen problemen met de MyUU-app melden bij de ICT-servicedesk van de universiteit.

6.   Is de kaart wel leesbaar in het buitenland?
De app werkt in de taal waarin je telefoon staat. Staat je telefoon ingesteld in het Nederlands, dan heb je een Nederlandstalige collegekaart. Ben je in het buitenland, dan kan je je telefoon op Engels zetten en krijg je de collegekaart in het Engels. Op de studentensite staat daarnaast een statement in het Engels waarmee je in het buitenland kunt laten zien dat de Universiteit Utrecht is overgestapt op de digitale collegekaart. Bij de U-raad gaf een aantal studenten aan liever een functie in de app te zien waarmee zij de taal kunnen aanpassen. De Bakker stelt dat musea in het buitenland wel gewend zijn aan kaarten in een andere taal.

7.   Wat als je geen smartphone hebt?
Mensen zonder smartphone kunnen hun verklaring van inschrijving uit Osiris printen en meenemen ter vervanging. Dat ziet er bij een oficiële instantie niet echt geloofwaardig uit. Wanneer je echt een officiële verklaring van inschrijving nodig hebt, bijvoorbeeld voor een verzekering of een bank, kun je contact opnemen met terecht bij de studentenservice.

8.   Hoe duurzaam is het als je de kaart elke maand moet uitprinten?
In een aantal gevallen moet je toch iets tastbaars uitprinten, zo blijkt.  De vraag is dan of het telkens opnieuw printen van een bewijs van inschrijving opweegt tegen de papieren collegekaart.