In auto met chauffeur naar tentamen

Studenten die een logeerbed aanbieden en een rector die zijn dienstauto ter beschikking stelt. In Vlaanderen worden creatieve oplossingen bedacht voor de nationale staking van maandag 30 januari, die midden in de tentamentijd valt.

De vakbonden protesteren met de staking tegen de bezuinigingsplannen van de regering Di Rupo. Onder meer het openbaar vervoer wordt platgelegd. Maar de Vlaamse universiteiten en de meeste hogescholen hebben aangekondigd de geplande examens gewoon door te laten gaan, melden Vlaamse media.

Volgens de universiteiten is de staking vroeg genoeg afgekondigd, zodat studenten een oplossing hebben kunnen verzinnen. Sommigen bieden wel een extra herkansingsmogelijkheid. Voor wie geen vervoer heeft, plannen de meeste hogescholen een tweede tentamenmogelijkheid of bieden ze een slaapplaats aan op de campus.

Een Gentse studentenvertegenwoordiger heeft een Facebookgroep opgericht waar mensen een lift aanbieden, of een bank of logeerbed aan studenten die afhankelijk zijn van het openbaar vervoer. Inmiddels zijn er 519 mensen lid van de groep.

De rector en de vicerector van de Universiteit Gent stellen hun chauffeurs beschikbaar om studenten naar hun tentamens te brengen, schrijft Het Laatste Nieuws.