Bekende artiesten staan in de rij voor Dekoor

Studentenkoor Dekoor trad recent op met Damien Rice. Foto: Jop Heinen

Na hun optreden met The Rolling Stones krijgt het studentenkoor Dekoor veel aanvragen voor bijzondere optredens. Recent stonden ze met Damien Rice op het podium. Deze week staat het koor in TivoliVredenburg met de Duitse groep Slixs.

Voor het Utrechtse studentenkoor is 1 mei 2014 een bijzondere datum. Toen maakte het koor bekend dat het op Pinkpop én Werchter met The Rolling Stones zou optreden. Het nieuws haalde de landelijke media. Eerder kreeg Dekoor al landelijke bekendheid toen ze in 2007 de het programma Korenslag van de EO wonnen.  Het is echter de huidige dirigent Christoph MacCarthy die ervoor gezorgd heeft dat het repertoire internationaler werd. Dankzij hem kwam het studentenkoort ook in beeld van grote artiesten waardoor Dekoor vanaf dit voorjaar in éen keer genoemd werd als “dat koor dat met de Stones heeft opgetreden”.

Een half jaar later is de mediastorm enigszins gaan liggen. Is alles nu weer terug bij het oude? Niet echt. Julia Houben, commissaris PR van Dekoor: “Door het optreden met de Stones wordt Dekoor vaker genoemd in de ‘korenwereld’. We worden ook vaker benaderd door evenementen die ons als koor uitnodigen.”

Het koor heeft de optredens voor het uitzoeken, en dat brengt ze op bijzondere locaties. Zo zongen ze tijdens het galadiner van het Nederlands Film Festival (een gig die alle koorleden voorzag van een entreeticket tot de afterparty), en zongen ze onlangs nog met Damien Rice in Carré. Tijdens het concert van de singer-songwriter werd het koor verdekt opgesteld achter een podiumdoek. Na een volledig concert van één man met gitaar, viel het koor hem bij in het slotnummer. De recensent van OOR waande zich even in de hemel.

Soms krijgen ze zoveel aanvragen dat het koor ‘nee’ moet zeggen. Julia: “We moeten de balans bewaken tussen gave optredens, en de maximale inzet die we van onze koorleden, allemaal student of werkend, kunnen vragen.”

Hoe maakt het bestuur die afweging? Julia: “De Stones of Damien Rice sla je niet af, maar uiteindelijk zingen we toch het liefst ons eigen repertoire. Bij voorkeur doen we dat in samenwerking met professionele artiesten waar we zelf ook weer wat van leren… dat is natuurlijk helemaal mooi. Daarom kijken we ook zo uit naar ons concert met de Duitse groep Slixs, aanstaande woensdag.

Slixs is een groep van zes professionele zangers, die allemaal eigen arrangementen zingen van lichte en klassieke muziek. De sound van de ‘popliedjes’ heeft wel iets weg van de Dekoor-sound, de klassieke werken zijn totaal anders. Al met al zal het een bijzonder concert worden, en echt een dubbelconcert: Dekoor krijgt net zoveel ruimte voor hun eigen optreden als Slixs. Omdat Slixs eerder optreedt, zou je zelfs kunnen zeggen dat ze het ‘voorprogramma’ van Dekoor vormen.

Gevraagd naar wat Julia zélf nog eens zou willen doen met Dekoor komt ze niet uit op grote artiesten of spectaculaire concertzalen. “Deze zomer zijn we op tournee geweest naar Letland, Polen en Duitsland. We wonnen de World Choir Games, en presenteerden onze CD in hippe Berlijnse tenten. Maar we stonden ook in een piepklein dorp in Polen. Die weken op reis maakten van Dekoor echt een hechte groep. Natuurlijk is het gaaf om op de grote podia te staan, maar het is vooral zo gaaf om er sámen te staan. Het sociale aspect is voor mij nog veel waardevoller.”

Dat het om de combinatie van heel goed zingen en gezelligheid gaat, blijkt ook uit de eerste ‘clip’ van Dekoor, die vandaag gereleaset wordt. In de clip zie je het koor de World Choir Games winnen, repeteren, en chillen. Een studentenkoor op reis, zoals Dekoor dat vroeger ook al deed. Alles bij het oude, maar dan een beetje beroemder.

Dekoor treedt woensdag 19 november om 20:00 in TivoliVredenburg. Studentenkaartjes kosten €15,- en kun je hier bestellen.
Dekoors CD Tuesdays  is beschikbaar op Spotify: DeKoor – Dekoor

Tags: dekoor