Bidden voor vlees en courgette

Zorgt de goedheiligman alleen bij de allerkleinsten onder ons voor sneller kloppende harten? Nee. Met nog drie kwartier tot de start van pakjesavond, beginnen aan de Kapelstraat zestien huisgenoten met de minuut meer herrie te maken. “Hé, even over die gedichten van zo meteen. Ik heb geen printer, mag ik ook gewoon mijn laptop aan mijn slachtoffer geven?” en “Zijn er eigenlijk wel pepernoten geregeld?”

Sommige panden in Utrecht zijn vanwege het achterliggende verhaal net iets interessanter dan andere. Dit is er zo één. Wie deel uit wil maken van dit hechte gezelschap dat woont in deze voormalige limonadefabriek, moet wel aan wat eisen voldoen. Studeren? Een must. Geloof? Daar moet je, op zijn minst, voor open staan. Hier wordt nog gebeden voor het eten.

Met dank aan stichting Ruimzicht, die christelijke studenten tegen een schappelijke prijs woonruimte aanbiedt, hebben deze zestien dames en heren een studentenuitvalsbasis op toplocatie. Wat als je niet gelooft, mag je hier dan wonen? Regelkoningin Janine (21, Rechten): “Je komt er niet per definitie niet in, maar je moet je beseffen dat je ook met mensen samenwoont die het geloof heel serieus nemen.”

Huisfeest
Wie na bovenstaande alinea een link met de woorden saai en degelijk heeft gelegd, heeft het volledig mis. Wat ze hier in huis namelijk ook nogal serieus nemen, is het geven van enorme huisfeesten. De vieze benedenverdieping is nog een uitwas van de gekte van afgelopen vrijdag, toen een mannetje of honderd op de leeggeruimde etage gezamenlijk al dansend een kratje of zeventig wegtikten. De vloeren plakkenen overal staan nog lege flessen en glazen - de toiletten kun je voorlopig maar beter mijden. De mooie en de iets minder goed gelukt geverfde muren (“Kan ons het schelen”) zullen de huisgenoten de komende tijd nog dagelijks doen herinneren aan het Back to Black feest.

etenSamenleven
Terwijl we aan de door Jaap gemaakte aardappelen met vlees en courgette zitten, legt Piter-Jan (21, Bestuurs- en Organisatiewetenschap) in de enorme woonkamer uit hoe belangrijk de maandagavond in dit huis is. “We leven hier iets meer samen dan dat dat in andere huizen misschien gebruikelijk is. De maandagavond is huisavond, waarbij iedereen verplicht aanwezig moet zijn. We eten dan met zijn allen en daarna doen we iets gezamenlijks. Dat kan een spel zijn, maar ook een verdiepend gesprek over geloof en religie. We proberen daarin een goede balans te vinden.”

Bol van tradities
Als we na het eten beginnen aan de wekelijkse rondvraag, voor een ieder hét moment dingen te spuien die iedereen aangaan, blijkt de huisavond niet de enige traditie. Zo gaat men aanstaande maandag op bezoek bij een vrouwenopvang om te koken en spelletjes te doen. De mannen, die zich afvragen wat ze daar te zoeken hebben, worden op voorhand al gewaarschuwd door ‘Pontifex’ Janine. “Ik heb ze voorbereid en ze alvast verteld dat jullie allemaal nog een beetje jongetjes zijn. Gedraag je wel een beetje netjes, oké?” De vervolggrappen die de mannen hierop maken, worden professioneel genegeerd terwijl het woord over gaat naar de volgende. Of het nou het koken, het afwassen of het kringgesprek is: alle gesprekken lopen hier als een geoliede machine. Of die machine ook na het voorlezen van alle Sinterklaasgedichten productief blijft draaien, zal de tijd leren.

mokken

Wil jij ook je feestervaringen delen met Marijn? Mail de redactie. Marijn neemt voor het huis een stel mooie en bovenal schone DUB-mokken mee.