(Bijna) afgestudeerd en op zoek naar een baan? Hier letten recruiters op

Jezelf exclusief maken op de arbeidsmarkt is een kunst. DUB vraagt een paar recruiters van bedrijven die aanwezig waren op de UU-Carrièredag, wat zij zoeken in een kandidaat.

Wat zoeken bedrijven in een toekomstige werknemer die een bachelor- of masterdiploma op zak heeft? Gaat het hun om cijferlijsten? Werkervaring? Uiterlijk? Levenswijsheid? Wat moet je je aantrekken van adviezen op allerlei sites die zeggen dat standaardzinnen als ‘op zoek naar een nieuwe uitdaging’ absoluut niet meer kunnen? En moet er nu wel of niet een foto op je CV? Na een verhaal met tips van studenten, spreekt DUB nu met recruiters van vier bedrijven en de gemeente Utrecht. Ze zijn kritisch, maar hoopgevend. En voor elk bedrijf geldt dat er naar andere competenties wordt gekeken.

Studiegerelateerde bijbanen zijn een pre
Cijferlijsten zijn niet allesbepalend, zegt Diane Breure, recruiter bij ICT-bedrijf Sogeti. Het bedrijf dat vooral op zoek is naar bètastudenten, test de sollicitanten liever zelf. Zo maakt het bedrijf gebruik van een capaciteitentest en laat het toekomstige werknemers een persoonlijkheidsprofiel invullen.

Breure denkt dat het voor haar bedrijf niet echt uitmaakt of studenten één opleiding hebben gedaan of hun kennis hebben vergroot met een tweede master of een honoursprogramma. Omdat nieuwe werknemers terecht komen op functies op hetzelfde niveau, gaat het er binnen dit bedrijf om dat zij zich door de jaren heen profileren. Studiegerelateerde bijbanen zijn wel erg belangrijk vindt Breure, omdat de werkervaring er dan al is.

Passen binnen de bedrijfscultuur
Roelien Brommersma is recruiter van GenDx in het Utrecht Science Park. Het bedrijf ontwikkelt en verkoopt producten en software voor het verbeteren van orgaan – en stamceltransplantaties. Bij het bedrijf werken moleculaire- en  medische biologen, wiskundigen en informatici.

Net als bij Sogeti zijn cijferlijsten niet zaligmakend. Maar je vooropleiding doet er wel toe. Een bacheloropleiding is onvoldoende. Enkel masters worden aangenomen. Ook promovendi zijn veelgevraagd. Dit omdat GenDx werkt vanuit de wetenschap. Bij een bedrijf als GenDx telt het opleidingsniveau dus wel.

Brommersma onderstreept dat – naast je gevolgde opleiding - het zeer belangrijk is dat je binnen de bedrijfscultuur past; het is een kleinschalig bedrijf in een snel ontwikkelende markt. Werknemers moeten goed kunnen samenwerken en flexibel zijn.

Persoonlijke ontwikkeling als goede bagage
Consultancybedrijf Deloitte zoekt studenten uit verschillende hoeken. Recruiters Liselotte Mulder en Simone van Dooren kijken net als GenDx ook naar goede prestaties, maar letten bovenal op het “totaalpakket” van cv, motivatiebrief en cijferlijsten. Een honoursprogramma, zeggen zij, is goed voor de verdieping, maar zij hechten meer waarde aan een goede persoonlijke ontwikkeling. Daar kan een honoursprogramma aan bijdragen, maar andere nevenactiviteiten kunnen dat ook. Daag jezelf uit, heb een eigen visie, denk ‘out of the box’ . Als voorbeelden van hoe je jezelf kunt ontwikkelen, noemen zij een bestuursjaar, buitenlandervaring, extra trainingen en/of stages.

Do’s en don’ts bij sollicitatiegesprek
Nog niet eerder genoemd, maar goed om te weten: waar letten recruiters op bij een sollicitatiegesprek? Voor de Gemeente Utrecht waar studenten uit de alfa-, gamma- en bètahoek welkom zijn, is een goede voorbereiding waardevol. Irene Zorgman, betrokken bij selectieprocedures voor de gemeente zoals traineeprogramma’s, vertelt dat sollicitanten moeten weten wat er speelt binnen het werkveld waar je voor gaat.

Voor de gemeente spelen bezuinigingen bijvoorbeeld een grote rol en daarmee het besef dat men nu meer moet doen met minder mensen. Ook is net als bij Deloitte jezelf ontwikkelen belangrijk; wil je andere terreinen verkennen en groeien in je functie?

Een andere hindernis om te nemen is je kledingkeuze voor sollicitatiegesprek. Dat kan zeker uitmaken. Nuttige tip van Zorgman: pas je kleding aan op het bedrijf waar je gaat solliciteren. Een spijkerbroek en T-shirt worden bij de gemeente weinig serieus genomen, strak in het pak is ook weer te veel van het goede. Ergens ertussenin mag allemaal.

Waar de Gemeente Utrecht let op een goede voorbereiding, kijkt KLM naar motivatie. Annabel Jetten, recruiter voor de luchtvaartmaatschappij, legt uit dat altijd gevraagd wordt waarom sollicitanten de functie willen. Wat vinden zij zo interessant aan de positie, waarom willen ze graag bij de KLM werken.

Competenties worden in gesprekken langs het denken-voelen-kracht model gelegd. Denken gaat over het niveau: kan de kandidaat meedraaien op het bedrijfsniveau. Kandidaten moet bij voorkeur in het bezit zijn van een masterdiploma, relevante werkervaring hebben opgedaan en voldoende nevenactiviteiten hebben verricht zoals een bestuursjaar of een buitenlandreis. Kracht staat voor overtuigingskracht en voelen is het vermogen om je in anderen te kunnen verplaatsen en niet alleen te denken vanuit eigenbelang.

Belangrijkste adviezen van recruiters op een rij:

• Voorkom taalfouten in je sollicitatiebrief.
  • Let goed op wat je openbaar maakt op social media: jouw digitale footprint kan gecontroleerd worden door recruiters.
  • Een foto bij een sollicitatiebrief of cv kan recruiters beïnvloeden. Daarom raden sommige recruiters aan geen foto toe te voegen, zodat de selectie objectiever zal zijn.
  • Hoe belangrijk je voorbereiding ook is, de eerste indruk van recruiters tijdens het gesprek is vaak doorslaggevend. Kom goed verzorgd voor de dag en communiceer duidelijk met een open, gemotiveerde houding.
  • Net als in het eerder genoemde DUB verhaal met de drie studenten, wordt ook door de recruiters genoemd dat een cv als Pdf-bestand professioneler staat dan een Word-document.