Campus Party in de Jaarbeurs: niet alleen geeks zijn welkom

Van 25 tot 29 mei is er een groot festival voor geeks en liefhebbers van de digitale wereld in de Jaarbeurs. UU’ers kunnen met korting kaarten krijgen.

Campus Party is het grootste technologiefestival ter wereld. Vijf dagen lang kunnen liefhebbers van technologie, innovatie, wetenschap, creativiteit en entertainment zich onderdompelen in een wereld vol technologie. Er zijn lezingen, workshops, speciale wedstrijden en nog talloze andere activiteiten. Zo kunnen starters met een goed idee gekoppeld worden aan professionals en zijn er challenges in negen vakgebieden. Wie niets wil missen boekt een campingticket en zet zijn tentje op in de Jaarbeurs om bovenop de actie te zitten.

Het idee voor een technologiefestival begon in 1997 toen vier Spaanse vrienden een documentaire zagen over evenementen voor computerliefhebbers die voornamelijk in Noord-Europa georganiseerd werden. Ze besloten zelf zo’n evenement op te zetten. De Campus Party bestaat inmiddels zeventien jaar en heeft met verschillende edities in bijvoorbeeld Mexico, Argentinië, Londen en Berlijn al zo’n 360.000 campusero’s aan zich verbonden. Campusero’s zijn de deelnemers aan het evenement, die met elkaar buiten het evenement om ook een community vormen.

De Universiteit Utrecht heeft haar naam verbonden aan deze editie en Thirza Stam, die namens de UU meewerkt aan de Campus Party, legt uit waarom. “Het evenement is er voor jonge mensen met creatieve en innovatieve ideeën die oplossingen bieden voor wereldproblemen. Denk aan thema’s als healthy urban living. De UU steunt studenten hun talenten te stimuleren in de breedste en diepste zin van het woord.”

Hoewel de Campus Party zich richt op echte technology geeks is iedereen er welkom. “Wij vinden het mooi dat mensen van verschillende disciplines tijdens dit evenement samenkomen om met elkaar hun kennis te verdiepen en problemen op te lossen. Dat past uitstekend bij wat de universiteit voor ogen heeft.”

Studenten en medewerkers van de Universiteit Utrecht kunnen een flinke korting krijgen op de toegang tot het evenement, want er hangt nogal een prijskaartje aan. Wie de kortingscode van de universiteit gebruikt legt 50 euro neer voor een kaartje, waar toegang tot het hele festival (inclusief kampeerticket) anders 165 euro kost.

Thirza erkent dat het prijzige tickets zijn. “Het is niet goedkoop, maar je krijgt er ook een hoop voor terug.  Er zijn in totaal meer dan 90 lezingen op verschillende podia, bijvoorbeeld van Bill Brixton van Microsoft Research en Camille François, expert op het gebied van cyberoorlog. Naast alle toespraken, workshops en wedstrijden kom je ook in contact met anderen die jou verder kunnen helpen. Het is ontzettend handig en nuttig om hier te netwerken.”

Bij de bèta-studieverenigingen lopen ze nog niet echt warm te lopen voor het evenement. Verenigingen AEskwadraat (voor Natuurkunde, Wiskunde, Informatica en Informatiekunde) en Sticky (informatica) laten weten niemand te kennen die het festival bezoekt of enthousiast is over het evenement. Het festival zou “niet passen in het programma van de vereniging” of “te duur” zijn.

Volgens Thirza is er wel behoefte aan een evenement als dit. “Het is nu nog een wat rare vakantieperiode met veel vrije dagen, daardoor hebben we weinig zicht op hoeveel mensen uiteindelijk zullen komen. Ik kan me voorstellen dat je nog redelijk kort van tevoren bepaalt of je wel of niet wilt gaan. Het evenement is tijdens collegedagen, maar je kunt de activiteiten best om je practica of colleges heen plannen.”

Het is de eerste keer dat het evenement in Nederland plaatsvindt en ook dat kan een reden zijn dat UU’ers nog niet zo happig zijn op de kaarten. “Je kent de naam nog niet, hebt nog niet echt een idee wat het is. Maar ik denk dat als je eenmaal geweest bent, je volgend jaar weer gaat. Dan ben en blijf je campusero.”

Campus Party vindt van 25 tot 29 mei plaats in de Jaarbeurs Utrecht. Meer informatie is te vinden op de website van Campus Party en in onderstaande promovideo.

Tags: jaarbeurs