Colleges in de zomer: een intelligente manier van vakantie vieren

Summer school. Veel Utrechtse studenten moeten er na een collegejaar ploeteren niet aan denken. Maar naast studeren, leer je er ook heel andere dingen. “’s Avonds kun je lol trappen en in het weekend is het groot feest."

“Ik was verplicht een summer school te volgen, maar in het begin wist ik niet wat ik er mee aan moest. Er is zo’n grote verscheidenheid in het aanbod; het is heel moeilijk om te kiezen.” Als deelnemer van de Young Leaders League was de Utrechtse student Energy Science Ben Vermeer (23) verplicht om aan een zomerschool deel te nemen. “Uiteindelijk heb ik een summerschool gekozen op het onderwerp, iets dat studiegerelateerd is.”

Het werd de Summerschool van Climate-KIC, een programma van het European Institute waarin ondernemerschap en klimaatverandering centraal staan. Het aanbod van Climate-KIC gaf de doorslag. Ben: “Climate-KIC wil jonge internationale klimaatonderzoekers stimuleren om met elkaar kennis uit te wisselen en samen te werken.”

Met studenten uit allerlei landen verbleef Ben twee weken in München en drie weken in Londen. Hij vormde een team met een Chinese, een Indiase, een Duitser en een Oekraïense met wie hij een businessplan maakte om apparaten die je realtime energieverbruik tonen, beter aan de man te kunnen brengen. “Ik heb veel over ondernemerschap geleerd en bovendien een toptijd gehad”, zegt Ben. “Overdag is het van negen tot vijf hard werken, maar ’s avonds kun je lol trappen en in het weekend is het groot feest. Je zit er met allemaal nieuwe mensen, die naast het onderwijsprogramma net als jij niets te doen hebben. Dat maakt het heel gezellig.”

De zomervakantie is lang genoeg om óók te studeren
Ook Bens studiegenoot Anouk van der Laan had een onvergetelijke tijd, zij het iets verder weg: in Beijing. China koos ze bewust, ze had er al eens rondgereisd. “Op energiegebied verandert daar heel veel: er zit heel veel geld, vaart en druk achter, omdat er weinig energiebronnen zijn. De urgentie is groter dan in Nederland en de overheid heeft iets meer te zeggen en de populatie iets minder. Ik was daarom heel benieuwd hoe China precies met energievraagstukken omgaat.”

Na een online zoektocht vond ze een summer school aan de Renmin University. Achthonderd euro voor vijf weken. “Veel goedkoper dan sommige Amerikaanse en Engelse schools, waar je een paar duizend euro voor een week neertelt.” Anouk zag dat Renmin topdocenten had gestrikt en dat er studenten uit alle windstreken deelnamen.

“Het was echt internationaal. En dan bedoel ik niet een zooi Europeanen, maar mensen uit Zimbabwe, Congo, Egypte, Korea, India… Zo’n beetje elk land op aarde. Dat maakte het voor mij interessant.” Voor veel studenten werd de reis vergoed als hun land ontwikkelingsbanden met China had.

In het begin was het even zoeken voor iedereen: de administratie was in het Chinees en in het aanbod van tweehonderd cursussen zaten volgens Anouk ook wat “slappe docenten”, omdat docenten op vrijwillige basis lesgaven. “Gelukkig kon je in de eerste week nog switchen, dus er werden over en weer veel ervaringen uitgewisseld.”

Anouk volgde naast de course Energy Security ook politieke en historische lessen. “Heel interessant, omdat je die vanuit Chinees perspectief krijgt. Of die altijd op waarheid berusten, vraag ik me af. Maar ik hoorde wel heel interessante dingen voorbijkomen.”

Soms was bij meerdere studenten de cultuurshock zichtbaar. “Een heel eng moment was toen een docent Hitler omschreef als een sterke leider. Dan denk je echt ‘Wow’. Ik zag ook een paar Amerikanen vol weerzin reageren. Ik heb gemerkt dat het beeld van Chinezen over onze geschiedenis vertekend is, maar ook dat wij maar weinig weten over hun geschiedenis. De meeste cursussen waren daarom vooral vanuit antropologisch perspectief interessant, niet zo zeer inhoudelijk.”

Anouk kan iedereen haar trip aanraden. “De vakantie in Nederland is heel lang. Na vijf weken summer school heb je nog vier weken om iets leuks te doen.” Ook Anouk vindt de summerschool een soort vakantie. “Je haalt veel meer uit je vakantie dan als je in Nederland zit. Ik heb in die vijf weken zo veel geleerd dat het voelde alsof ik er een half jaar zat.” Met name de verschillende nationaliteiten vond ze een verrijking. “Bij een uitwisseling maak je dat niet mee: daar heb je van elk land één persoon en maak je vooral kennis met mensen uit het gastland. Dat is anders dan twintig mensen van elk denkbare nationaliteit.”

Steeds meer keuze in zomerscholen, grote prijsverschillen in het aanbod
De diversiteit in nationaliteiten is inderdaad een groot voordeel boven een uitwisselingsprogramma, zegt ook Jeroen Torenbeek. Bovendien zijn uitwisselingsprogramma’s steeds meer dichtgetimmerd waardoor er voor studenten steeds minder te kiezen valt. Torenbeek is directeur van de Utrecht Summer School en geeft wereldwijd lezingen en cursussen over het organiseren van dit type zomeronderwijs.

“Summer schools boomen ontzettend. Veel studenten willen naar het buitenland, maar niet voor een lange periode. Dan is een summer school ideaal.”

Volgens Torenbeek hebben universiteiten meerdere doelen met een de zomerse colleges: uiteraard is het een manier om geld te verdienen, maar het kan ook een middel zijn om de allerbeste studenten te lokken. Of een extra voorbereiding voor reeds geworven studenten.

Torenbeek: “Door die verschillende motieven, verschillen de prijzen tussen de zomerscholen enorm. Maar ik verwacht dat er op die prijs een behoorlijke concurrentie zal plaatsvinden, omdat het aanbod van studenten steeds groter wordt.”

Met veel cursussen kun je studiepunten verdienen, maar Torenbeek merkt dat het vaak studenten zijn die al meer dan voldoende punten hebben verzameld, die voor de zomercolleges kiezen. “Je kiest iets wat jij leuk vindt en het is daardoor een prettige en intelligente manier om je vakantiedagen door te brengen.”