Dag 2: Een week zonder pottenkijkers, leven zonder pinpas

Roos en Sterre willen zonder pinpas wat kopen in de kantine. Dat kan natuurlijk niet......

Door de digitalisering van de laatste jaren is iedereen op vrijwel elk moment van de dag te traceren. Op dag 2 van Sterre en Roos Spoorloos willen ze anoniem consumeren. Dat kan niet in een UU-kantine.

Op dag 2 van deze privacy-week ligt de focus op ons consumentengedrag. We pinnen niet en de bonuskaart gooien we weg. Door te pinnen en chippen kan de bank ons van winkel, naar kroeg, naar pizzeria volgen; via de bonuskaart geven we nog meer details bloot van ons consumentengedrag.

Ik wil meteen naar het filmpje!

We moeten dus geld opnemen voor de rest van de week. Hoeveel is dat eigenlijk? Met de pinpas sta je er niet meer bij stil hoe je omgaat met geld. Het is zo makkelijk, even pinnen. Met 100 euro op zak gaan we verder. Erg veilig voelen we ons niet; als je portemonnee wordt gestolen ben je al je geld voor deze week kwijt!

Sommige bedrijven hebben hun eigen manier om te zien wat consumenten kopen, zoals de Bonuskaart. Zo kunnen zij precies zien wat voor mensen er bij welke Albert Heijn komen. Door de klantenkaart weet de AH bijvoorbeeld voor welk filiaal er meer luiers ingekocht moeten worden, en in welk filiaal de diepvriespizza’s populair zijn. De supermarkt verzamelt dus veel gegevens over jou waarvoor je als dank korting krijgt.

Gelukkig zijn onze bankgegevens niet openbaar en over het algemeen goed beveiligd. Ook de gegevens die de supermarkt verzameld over onze favoriete producten, blijven binnen de muren van dat bedrijf. Maar wat als de regels veranderen en deze data verkocht mogen worden aan bijvoorbeeld een zorgverzekeraar? Die kan dan bijvoorbeeld zien dat jij elke dag ongezonde producten koopt en als straf je premie voor je aanvullende verzekering verhogen.

Geen bonus, geen pinpas. Het is goed te doen, tot we wat willen kopen in de kantine in De Uithof. Helaas kan je hier alleen betalen met de pin. Gelukkig waren er studenten die ons geld wel wilde en voor ons pinde, anders hadden we naar de Spar, Hema (die was er nog) of pizzeria moeten gaan.

Tips voor anoniem consumeren:

• Neem voor één week genoeg geld op. Zo weet de bank niet waar je precies bent geweest. Voor een langere periode kan natuurlijk ook, maar dat is misschien lastig in te schatten en je moet niet beroofd worden of zo.
  • Neem elke week een nieuwe Bonuskaart. Ze zijn gratis en zo is niet goed te volgen wat je wanneer hebt gekocht. Via internet kun je de kaart personaliseren: doe dit niet. En als je even geen Bonuskaart hebt, kun je ook altijd nog zeggen dat je hem thuis hebt liggen. Soms gebruiken ze dan de bonuskaart van het huis.
  • Neem je lunch mee van huis of koop je lunch op een plek waar je contant kan betalen, want de kantines van de universiteit en de drank- en snoepautomaten werken alleen met plastic geld.