Dag 5: Een week zonder pottenkijkers; anoniem door de stad

Anoniem door de stad. Hoe doe je dat?

De laatste dag van de week om te kijken op welke manier we onze privacy prijsgeven. Kunnen we bijvoorbeeld nog anoniem over straat? In een week zonder pottenkijkers gaan we de strijd met de camera’s aan.

Ik wil meteen naar het filmpje waar Xander Bouwman van Bits for Freedom vertelt waarom cameratoezicht als vervelend ervaren kan worden.

De laatste dag is aangebroken! Iets wat we deze week nog helemaal niet hebben behandeld, is het vele cameratoezicht. De gemeente heeft 78 camera’s in de binnenstad hangen; daar kunnen we dan de vele bewakingscamera’s in studentencomplexen, winkels, horeca, liften en parkeerplaatsen bij optellen. En als je niet uitkijkt, bekijken hackers jou als je achter je laptop zit.

We proberen de beelden van de gemeente en studentencomplexen te bekijken door te bellen met de politie en de SSH. Helaas, de beelden mogen alleen bekeken worden door gecertificeerde medewerkers. Slecht nieuws voor ons, maar goed nieuws voor onze privacy. De beelden liggen niet zomaar op straat.

Sommige camera’s maken gebruik van gezichtsherkenning. Om te voorkomen dat je gezicht wordt herkend door deze camera’s, kun je je gezicht schminken. Natuurlijk kun je ook gewoon je haar voor je gezicht doen, of een zonnebril met sjaal en muts dragen. Zo kun je toch anoniem over straat lopen of fietsen.

Met de auto heb je een ander probleem; camera’s boven de snelweg herkennen nummerborden, die weer gekoppeld zijn aan personen. Nummerborden afplakken of verwijderen is verboden, dus als je anoniem met een auto weg wil, moet je snelwegen vermijden of gaan liften.

Naast al die camera’s die in de stad hangen, is er ook nog een kans dat je in je eigen huis wordt begluurd. Via je webcam kun je worden bekeken. Voor 20 dollar is er al een programmaatje te koop die gemakkelijk op een computer is te installeren en waarmee een webcam op afstand te besturen is. Om te voorkomen dat jij wordt gefilmd terwijl je net uit de douche komt, kun je deze afplakken met tape. De elegantere variant van een stukje plakband is de Nope, een rond magneetje.

Tips:

• Wees je bewust van de camera’s om je heen en wie er op kunnen kijken. Draag desnoods een sjaal tot over je neus. Met schmink val je juist op!
  • Wil je met de auto weg? Vermijd snelwegen of ga liften.
  • Plak je webcam af en zorg dat de camera op je telefoon dicht zit.

Zo, na een hele week zo min mogelijk sporen achter te laten zit het erop. Wij kunnen weer online. De telefoon kan weer aan, de mail mag weer gecheckt en de Facebook weer ge-update. De muts mag af.

Het was een zware week, omdat wij het heel radicaal aanpakten. Zolang je geen voortvluchtige crimineel bent en niet hoeft onder te duiken, hoef je het niet zo te doen. Wel is het verstandig om bij alles wat je doet na te gaan wie mee kan kijken en wat ze ermee kunnen doen. Gebruik de tips die wij de afgelopen week gaven om toch iets minder sporen achter te laten, want privacy is echt wel belangrijk.