Docenttalent van het Jaar Gerrit Verweij
‘Die dronken studenten in mijn college vond ik hilarisch’
Tijdens het Onderwijsfestival van begin maart werden de Docentenprijzen van 2024 bekendgemaakt. Gerrit Verweij ging er met de prijs van Docenttalent van het Jaar vandoor. De prijs voor de beste Docent van het Jaar ging naar Gerard van der Ree.
De Jury waardeerde Verweijs sterke visie op het onderwijs, zowel binnen als buiten het klaslokaal. “Gerrit is een echte verbinder. Hij is goed in het leggen van verbanden tussen de inhoud van de les, de praktijk en actuele gebeurtenissen. Hierin is hij een geweldig voorbeeld voor zijn studenten.” Ook gaf de jury aan dat Verweij op een meer persoonlijk vlak contact maakt met zijn studenten. Een student zei daarover het volgende: “Gerrit geeft ons een groot gevoel van autonomie, waardoor we ons bekwaam voelen in wat we doen. Bovendien creëert het een band en een veilige omgeving.”
Verweij is sinds twee en een half jaar docent aan de Universiteit Utrecht waar hij verbonden is aan de Alpo (Academische Lerarenopleiding Primair Onderwijs) en aan de opleiding Onderwijswetenschappen. Hij studeerde aan de Pabo in Ede en deed een pre-master en daarna de master Onderwijskunde aan de Universiteit Utrecht. Voor zijn huidige functie bij de universiteit werkte hij onder andere als consultant en leraar basisonderwijs.
Wilde je altijd al docent worden?
“Ja, ik wilde altijd al ‘Meester Gerrit’ worden. In het begin richtte ik me op het basisonderwijs, dat wilde ik namelijk al sinds ik jong was. Toen ik daar een tijdje werkzaam in was, voelde ik de drang om me meer te ontwikkelen via de consultancy weg. En nu ben ik weer terug bij het lesgeven binnen een context die goed bij mij past, namelijk het wetenschappelijk onderwijs.”
Waarom past deze manier van lesgeven beter bij je?
“Ik vond sommige dingen aan het lesgeven op basisniveau leuk, maar sommige dingen ook minder. Als je bijvoorbeeld tegen iemand uit groep 4 zegt dat diegene er voor zichzelf zit, maakt dat weinig indruk. Je bent echt een meester die ook een beetje aan het opvoeden is. In mijn huidige functie vind ik het leuk dat studenten kiezen voor een bepaalde opleiding. Je bent dan gelijkwaardiger aan elkaar en dat past beter bij mij.”
Had je een docent als voorbeeld toen je jong was?
“Ja zeker, meester Guido in groep 7/8. Het was mijn eerste meester. Ik had het toen heel erg naar mijn zin. En later toen ik zelf de opleiding tot docent ging volgen, had ik pas echt door dat hij heel veel goede dingen deed die voor mij erg inspirerend waren. Hij zag ieder individu afzonderlijk met zijn of haar eigen unieke behoeftes. Bovendien had hij een goede dosis humor en kon hij droge stof goed in de belevingswereld van kinderen plaatsen.”
Wat vind je leuk aan het docent zijn?
“Ik hou ervan dat je direct impact ziet. Wat ik doe, doet er toe. Ik zie dat anderen zich ontwikkelen. Ook het sociale karakter van het beroep vind ik leuk. De studenten krijgen er energie van en ik dan des te meer. Ik heb de leukste baan van de wereld.”
Wat is het leukste dat je als docent hebt meegemaakt?
“Dronken studenten na carnaval in mijn ochtendwerkgroep. Dat was hilarisch. Ik had enerzijds respect voor ze dat ze waren komen opdagen, maar anderzijds werd het ook al snel duidelijk dat het beter was als ze zouden vertrekken. Het lawaai dat ze de werkgroep inbrachten was namelijk niet ten gunste van andere niet-dronken studenten. Maar het stoorde me verder niet. We zijn allemaal een keer jong geweest.”
En wat is het minst leuke dat je als docent hebt meegemaakt?
“Ik vind het altijd vervelend als ik erachter kom dat het met studenten persoonlijk even minder gaat. Dat maakt altijd wel indruk. Daarnaast vond ik het doceren in de coronaperiode minder leuk. Ik miste het contact. Ook gewoon even kort babbelen hoe het met iemand gaat, is makkelijker als je elkaar face to face ziet.”
Wie vind jij de ideale student?
“Wat een leuke vraag. Er is niet echt één profiel denk ik. Ik vind het juist bijzonder dat er zoveel verschillende studenten zijn. Dat is misschien een politiek correct antwoord, maar dat meen ik wel echt. Waar ik op het algemeen op aan ga, is een bepaalde mate van zelfstandigheid en het idee dat je enthousiast bent voor het beroep waar je voor opgeleid wordt. Eigenlijk de liefde voor het vak als basishouding.”
Bij de Universiteit Utrecht hebben veel docenttalenten een tijdelijk contract. Als een populaire docent moet vertrekken, is daar altijd veel gedoe over. Wat vind je daarvan?
“Ik heb ook een tijdelijk contract van vier jaar. Ik vind het doceren super leuk en wil graag blijven. Dus ik zou het niet erg vinden als mensen in protest gaan als ik weg moet, haha.”
Heb je veel reacties gekregen op je prijs?
“Ja, ik had bijvoorbeeld een post op LinkedIn geplaatst waar ineens ontzettend veel reacties op kwamen. Dat was heel leuk. Maar mijn oma belde me bijvoorbeeld ook om me te feliciteren. Eigenlijk vanuit alle hoeken en gaten kreeg ik wel reacties.”
Hoe heb je het gevierd?
“Ik ben lekker uit eten geweest met mijn vrouw. Ook heb ik de ontvangen bloemen samen met de oorkonde neergezet in mijn woonkamer. Af en toe kijk ik ernaar om mezelf eraan te herinneren dat het echt gebeurd is. Ook dit interview met DUB houdt het levend. Dat is een hele eer.”
Wat ga je met de trofee doen die je gekregen hebt?
“Ik heb de trofee nog niet gekregen omdat deze nog gegraveerd moet worden, maar ik heb er al wel een plekje voor vrij gemaakt. Het komt mooi in de woonkamer te staan.”
En waar ga je het gewonnen geldbedrag van 3000 euro aan uitgeven?
“Ik wil als verstandige dertiger een deel sparen. En net als een kind in een snoepwinkel ga ik naar een mooie speciaalzaak voor bordspellen waar ik wat meer uit mag geven dan gewoonlijk. Maar ik wil ook de twee studenten van studievereniging Vocus, die heel veel tijd en liefde hebben gestopt in mijn nominatie, mee uit eten nemen. Dat hebben ze hartstikke verdiend.”