Duurzaamheid in Schotland: campus Edinburgh

Het zou je maar gebeuren. Het ene moment zit je met een slaperig hoofd om 8 uur in de Basket te ontbijten, het volgende moment krijg je gevulde schaapsmaag als ontbijt in Edinburgh. Tim van der Lans, student biologie won in november deze reis met het idee van een Heidelbergkanaal om De Uithof duurzaam te maken. Voor DUB hield hij een dagboek bij.

Dit verhaal begint op 11-11-11, de dag van de duurzaamheid op Universiteit Utrecht. Op deze dag werd een wedstrijd georganiseerd voor Studenten van de UU en HU. De uitdaging was met een plan te komen om De Uithof duurzamer te maken. Die dag zat ik met Patrick Ooms, (hu bouwkunde) Andi O’Rourke (University College) Erik Bakhuijs (Science and innovation management) en Anna Smit (Milieu en maatschappijwetenschappen) in een team voor een nieuw plan voor het water management in De Uithof.

Ons plan om een  Heidelbergkanaal te graven won. Het nieuwe kanaal moet lopen op de plek waar nu bus 12 loopt, en binnen kort een tramlijn zal verrijzen. Dit kanaal zou namelijk niet alleen de afvoer waterproblematiek van De Uithof oplossen, maar ook een prestigieuze uitstraling bieden . Vele andere functie zijn denkbaar, zoals een heat-transfer system, waarbij we de temperatuur van het water in het kanaal gebruiken om gebouwen te verwarmen of te koelen. Daarnaast gaat het kanaal het Heat-island effect tegen: Door al het beton en de gebouwen is het op De Uithof zomers warmen dan op andere plaatsen en is de atmosfeer erg stoffig en droog.

Als beloning voor dit plan kregen we een geheel verzorgde trip naar Edinburgh, om daar te kijken op de duurzame campus van University of Edinburgh en om workshops te doen over duurzaamheid.

Donderdag 9 februari

Het begint weer vroeg vandaag. Om kwart voor 8 stappen we op de trein richting Schiphol, zodat we om 10:20 in het vliegtuig kunnen zitten. Na een rustige vlucht zijn we in de hoofdstad van Schotland: Edinburgh! De stad is prachtig: centraal ligt het oude kasteel van Edinburgh, en de stad spreidt zich daaromheen uit. We verblijven in het prachtige Salisbury Green Hotel, een pittoresk oud landhuis dat nu diens doet als hotel voor gasten van de universiteit.

hotelNadat we onze koffers in het hotel hebben gezet, gaan we op bezoek bij David Sommerveld, hoofd energie op de campus van Edinburgh. David kan erg enthousiast vertellen over de maatregelen die Universiteit Edinburgh neemt om de campus duurzaam te maken. En alhoewel zijn praatje niet gaat over de modernste technieken of project management, is het interessant om naar te luisteren. In Edinburgh werken ze met een terugbetaal tijd van 2 tot 3 jaar. Dat betekent dat nieuwe investeringen in technologie binnen 2 tot 3  jaar moeten leiden tot energiebesparing. Bij ons in Utrecht werken we met een terugbetaal tijd van 6 tot 7 jaar. Hierdoor is er in Utrecht meer ruimte is voor ambitieuze projecten.  “De technologische ontwikkeling gaat nu zo snel dat je over 2 jaar alweer een veel beter initiatief zou kunnen opzetten. Als je dan nog  je ‘oude’ technologie aan het afbetalen bent, loop je dus eigenlijk alweer achter”, verklaart David de visie van Edinburgh.  Na wat discussie gaan we nog een biertje drinken in het studenten café van de campus.

Vrijdag 10 februari

Na een echt Schots ontbijt waarbij ik zelfs haggis (gevulde schapenmaag) heb durven eten, gaan we op weg om de Go Green week te bezoeken. Go Green is een rondtrekkend symposium met workshops over het verkleinen van je koolstof voetafdruk. We krijgen een presentatie van Joshep Farthing over communicatie van projecten. In zijn praatje zitten verrassende opmerkingen. Hij laat ons zien hoe ineffectief posters werken: Via een onderzoek waarbij verschillende poster naar verschillende webcodes verwezen, kon hij kijken welke posters mensen activeerde om deel te nemen aan een bepaalde activiteit. Hij liet zien dat poster over het algemeen meer kosten dan dat ze opleveren, en dat het veel efficiënter is om mond tot mond reclame te maken. Facebook is daarna het ideale middel om je reclame te verspreiden: Mensen met een bepaalde interesse hebben vaak vrienden met een bepaalde interesse. Door al deze sociale links te gebruiken kun je doelgroepen sneller bereiken.

Op de Go Green week hebben we veel inspirerende mensen gezien en konden we goed werken aan ons plan. Jammer genoeg gingen geen van de workshops over project management of project planning op de schaal waarop wij ons nu bewegen.

Zaterdag 11 en Zondag 12 februari

Het weekend kregen we tijd voor ons zelf. In het goede hotel kregen we een heerlijk ontbijt. Daarna  hebben we veel door de stad gelopen. Edinburgh heeft een lange geschiedenis, vol met tragedie en leed. De huizen die wij nu zien zijn gebouwd op funderingen van oudere gebouwen die daar nog steeds onderliggen. Op Mary Kings Cross kon je  een ondergronds gangenstelsel zien dat tot eind 19de eeuw bewoond werd. Het leven in deze gangenstelsels moet afschuwelijk zijn geweest. Vee werd binnenshuis gehouden, de straat diende als open riool. Een goed voorbeeld van hoe we sindsdien al zijn gekomen met het ontwikkelen van en prettige, duurzame woon omgeving.

En nu?

Op 9 maart aanstaanden hebben we een Meeting met DHV, een advies en ingenieurs bureau. We gaan van hun vragen of er genoeg potentie zit in ons plan om er een case studie van te maken.  We zullen ons binnenkort presenteren via Facebook en Twitter. Ons plan zal daarna nog veel verder worden uitgewerkt, en uiteindelijk zullen we het voorleggen aan het universiteit bestuur. Voor nu is er dus nog veel werk aan de winkel, maar ik heb er enorm veel zin in! Wij kunnen laten zien dat studenten met een goed idee echt een verschil kunnen maken in De Uithof.