Een gratis kamer in een steeds leuker wordende wijk in Utrecht

De Utrechtse wijk Hoograven vanuit de lucht gezien

Werken in ruil voor een gratis kamer. Dat klinkt als een ideale combinatie. Al helemaal als het werk aansluit op de studie die je doet. Sinds november doen 4 studenten buurtwerk in de Utrechtse wijk Hoograven en wonen ze er bijna gratis.

Het project waaraan de 4 studenten meedoen, staat bekend onder de naam Springlevende Wijk en is een idee van de sociale onderneming Academie van de Stad. Na Amsterdam en Den Haag kunnen sinds november vorig jaar nu ook studenten van de Hogeschool Utrecht en de Universiteit Utrecht meedoen. Het project wordt ondersteund door de gemeente en woningbouwverenigingen Mitros en Portaal.

Student Pedagogische Wetenschappen Marieke, is één van de vier studenten die in Utrecht solliciteerde voor het Springlevende Wijk-project. Nadat ze was aangenomen moest ze met de 3 andere studenten zelf een project bedenken waardoor wonen in de wijk leuker wordt voor iedereen. Na een kort wijkonderzoek presenteerden de studenten 3 ideeën aan onder meer de gemeente en woningcorporatie Portaal. “Uiteindelijk zijn daar 2 projecten uitgekomen. We koken en eten met Marokkaanse vrouwen en geven bijles aan allochtone kinderen die naar de basisschool gaan.”

Ze werken zo’n 8 uur per week in de wijk. In ruil daarvoor krijgen de studenten een kamer in een tweepersoonsappartement. “We betalen alleen de servicekosten en het gas, water en licht. Dat is ongeveer 100 tot 150 euro. De huur wordt door het project betaald. We hebben een appartement met twee slaapkamers, een ruime woonkamer, een keuken en een badkamer.”

Marieke die de bijlessen organiseert, zegt dat het belangrijk is om gemotiveerd te zijn. “Je werkt veel zelfstandig, je moet veel plannen en hebt een grote verantwoordelijkheid. Mensen rekenen gewoon op je. Mijn collega’s zie ik elke donderdag bij een vergadering.”

Maar de studenten doen meer dan bijles geven. “We organiseren ook kleinere dingen. Zo hadden we op Valentijnsdag een speciale middag voor de kinderen. We bespreken deze zaken met onze projectcoördinator van Academie van de Stad.”

Het werk zorgt voor een voorsprong ten opzichte van medestudenten
Een groot voordeel vindt Marieke dat het werk aansluit op haar studie. “Ik ben aan het solliciteren voor de master Maatschappelijke Opvoedingsvraagstukken. Dit werk geeft mij echt een voordeel. Elke keer als ik het naar voren breng, zijn mensen enthousiast.”

Het project is goed voor de buurt, het is fijn voor de studenten dat ze een kamer en werkervaring krijgen, de wijk wordt aantrekkelijker waardoor de woningcorporaties meer huizen verhuren en verkopen.... zijn er dan echt geen minpunten? “Het enige minpunt is dat je een contract voor anderhalf jaar moet tekenen. Je kan niet zomaar op reis gaan of verhuizen. Als ik bijvoorbeeld wil gaan samenwonen, moet ik nu nog minimaal een jaar wachten. Natuurlijk kun je in overleg wel een tijd op vakantie en als je een drukke studie hebt, valt er ook wat te regelen. Toch moet je echt rekening houden dat je anderhalf jaar 8 uur per week in de wijk moet werken.”

Liever studenten dan net-afgestudeerden
De belofte om anderhalf jaar voor het project te werken is ook één van de redenen waarom Academie van de Stad graag met studenten werkt in plaats van bijvoorbeeld net-afgestudeerden, zo stelt Dora Fabriek. “Iemand die net is afgestudeerd, wil zo veel mogelijk aanpakken. Als diegene een vaste baan aangeboden krijgt, ben je ze kwijt. We willen echt dat ze zich anderhalf jaar voor de wijk blijven inzetten. Toch blijven de net-afgestudeerden een groep waar veel kansen liggen en waar we in de toekomst wel mee willen werken, maar eerst willen we ons focussen op de studenten, omdat we daar een meerwaarde in zien.”

Academie van de Stad, in 2007 bedacht door een medewerker van de Hogeschool Amsterdam, richt zich op universitaire en hbo-studenten die aan verschillende projecten kunnen meedoen. In Utrecht wonen studenten gratis in ruil voor wijkwerk, in Amsterdam kunnen studenten studiepunten krijgen voor werk dat ze uit naam van Academie van de Stad doen. In die stad is de Academie begonnen en van daaruit overwaaid naar Utrecht en Den Haag. Over uitbreiden naar Delft en Almere wordt nog gedacht. “In Amsterdam hebben we ons echt gericht op de stad”, aldus Dora Fabriek. “In Den Haag en Utrecht willen we er randgemeenten nij betrekken, zoals Houten en Nieuwegein. Zo willen we het project regionaler maken. We willen eerst investeren in deze steden voordat we naar andere steden gaan uitbreiden.”

Interesse in werken bij Academie van de Stad?

Wie solliciteert moet een motivatiebrief met cv opsturen. Daarna volgt een groepssollicitatie waar je oefeningen moet doen waaruit blijkt of je in een team kan werken. Vervolgens is er een individueel sollicitatiegesprek met de opdrachtgever. Uiteindelijk kiest Academie van de Stad er een aantal goede kandidaten uit. Dora Fabriek heeft nog wel een tip: “Je hebt meer kans om aangenomen te worden als je een goede motivatiebrief schrijft en iets van ervaring hebt. Die ervaring hoeft niet heel bijzonder te zijn, maar als je bijvoorbeeld met kinderen wil werken, maak je meer kans als je al eens als oppas hebt gewerkt.”