Een internationale of een Nederlandse universiteit? Laat je mening horen

Welke taal spreken we in 2025 op de campus. Engels of Nederlands? Doe mee aan de discussie.

De wereld is een groot dorp geworden waarin alles met alles te maken heeft. Dat vraagt om mondiale oplossingen en mondiale burgers.

Om studenten beter voor te bereiden op een internationale werkomgeving wil de Universiteit Utrecht een stuk internationaler worden. Hoe? Door Nederlandse studenten vaker naar het buitenland te sturen en door meer buitenlandse studenten en onderzoekers naar Utrecht te halen.

Internationalisering heeft echt wel een prijs: om buitenlandse studenten en docenten naar Utrecht te halen moeten meer opleidingen volledig Engelstalig worden. En ook in de bedrijfsvoering zal in elk geval deels Engels gesproken moeten worden.

Hoe Engelstalig moet de universiteit worden? Laat je reactie achter in de comments.

Vier universitaire dilemma's

In het kader van het nieuwe strategische plan van de Universiteit Utrecht lanceert DUB een discussie over deze vier belangrijke universitaire kwesties:

1. Een internationale of een Nederlandse universiteit? (over internationalisering)

2. Weg met het hoorcollege? (over digitalisering)

3. Opleiden voor de wetenschap of voor de arbeidsmarkt? (over de aansluiting op de arbeidsmarkt)

4. Moet er een Utrechtse wetenschapsagenda komen? (over sturing en autonomie in de wetenschap)