Een krat bier voor het mooiste kunstwerk van het Tuindorp-West complex

Een tropische voorstelling van de flat aan de Willem Schuylenburglaan 46.

Door de jaren heen hebben duizenden studenten op het Tuindorp-West Complex gewoond. Soms vrolijkten de complexbewoners hun huis op met een kunstwerk. Op Facebook worden nu alle artistieke uitspattingen verzameld. Het beste stuk wint een krat bier.

Altijd al eens een kijkje willen nemen in een typische gang of WC van een studentenhuis? Dat kan op de facebookpagina van het Tuindorp-West Complex Woonbestuur. De bewoners, lang vergeten of heel recent, drukken tot op de dag van vandaag hun stempel op het interieur met bijvoorbeeld een muurschildering van Adam en Eva, een indringend kijkende zeebonk, of een computerspelfiguur uit de oude doos.

Banksy als inspirator voor wc-kunst
Studenten Katinka van den Houten en Birgit de Bruin maakten in april 2014 twee kunstwerken in hun huis aan de Van Lieflandlaan. De wc zag er volgens Katinka niet uit, FOTO, er moest iets gebeuren. Op zoek naar inspiratie kwamen ze bij de Banksy uit, een Britse straatkunstenaar die toen “helemaal hip en happening” was, zegt Katinka.

“De boodschap van zijn werk is voor mij dat niet alles is zoals het lijkt en je nooit weet wat er 'achter' iemand zit. We bleven zijn werk en zijn nieuwe posts in de gaten houden. Op een gegeven moment kwam er een schildering langs die ons op het idee bracht voor dit kunstwerk op de wc. Heel diepzinnig wil ik er niet over doen, dus laten we voor nu maar zeggen: girls rule! En mannen zijn best lief soms.”

Haar huisgenoten vonden het best ‘vet’, zegt ze. Daarom lieten ze Birgit en Katinka lekker hun gang gaan. Over het andere kunstwerk, de WC-buis die is omgetoverd tot boom, zegt Katinka: ‘Dat was volledig eigen inspiratie, ons eigen idee omdat er vlekken op zaten op verschillende hoogtes die we moesten bedekken. Links van de boomstam is Birgits deel, rechts het mijne.”

Stemmen op mooiste kunstwerk
Meer bewoners hebben al een foto van hun huiskunstwerk ingestuurd. Jammer genoeg is van lang niet elke schildering de auteur te traceren. Het maakt de huidige bewoners misschien ook niet zo veel uit: de foto met de meeste likes krijgt hoe dan ook een kratje bier op 27 februari. Kunstwerk insturen kan nog en stemmen ook!

Hieronder een aantal ingezonden kunstwerken, met voor zover bekend, de kunstenaars of een commentaartje van de bewoners.

Zeeman

Een combinatie van een indringend kijkende zeeman met meeuwen en schip.
Kunstenaar "ene Rob".
Van Lieflandlaan 106.
"De maker verdient meer erkenning voor dit prachtstuk!""

Freeweelin' franklin'

‘Freeweelin' franklin' sez: Smokin' grass an' drikin' beer together is like pissin' into the wind.’
Kunstenaar onbekend.
Volgens de huidige bewoners stamt het werk uit het begin van de jaren 80. De reactie van één van hen: “Gekke hippies.”
Van Lieflandaan 122.

Adam en Eva

Adam, Eva en de slang uit het Bijbelse scheppingsverhaal.
Kunstenaar onbekend.
Willem Schuylenburglaan 78

Space Invaders

Geïnspireerd door het klassieke computerspelletje Space Invaders.
Van Lieflandlaan 38.

Domtoren

Het symbool van Utrecht, stijlvol gestileerd in de kleuren van het stadsvaandel.
Kunstenaars Pauline en Kasper
Van Lieflandlaan 16.

Troubadour

Een armzalige troubadour met zijn viool.
Kunstenaar "ene Rob"
Van Lieflandlaan 108.

Omnomnomnivore

Een dinosaurus die alles eet, oftewel, een Omnomnomnivore.
Gisbert Bromlaan 24.