Filmmuziek speelt hoofdrol bij Nederlands Film Festival

Het duurt niet lang meer of Utrecht staat in het teken van het Nederlands Film Festival. ‘Filmmuziek zet de toon’, is de slogan waar het Nederlands Film Festival mee prijkt op zijn site. DUB geeft kaarten weg voor het evenement.

Het Film Festival, dat sinds 1981 gehouden wordt in Utrecht, maakt zich op voor de 34ste editie. Gedurende het festival worden op verschillende locaties bekendere klassiekers en moderne cultfilms maar ook documentaires, animaties, korte films en televisiedrama’s vertoond. Filmmuziek staat dit jaar centraal bij het festival. Voor velen is de muziek in een film een element dat onopgemerkt blijft. Voor een enkeling is het echter van groot belang – soms bijna groter dan de film zelf.

"Een paar maanden geleden was ik in Kopenhagen tijdens het filmfestival. Tot mijn verbazing zag ik de hele stad vol posters en zelfs winkelstraat overspannende banieren met daarop de tekst Film Is Music. Als musicoloog die zich bezig houdt met de 'mediatisering van muziek' verwelkom ik de aandacht die filmfestivals tegenwoordig aan de muziek wijden."

Emile Wennekes is hoogleraar Muziekwetenschap aan de Universiteit Utrecht. Hij is blij verrast door het feit dat het accent van dit Filmfestival op filmmuziek ligt. "Hoewel niet iedereen de muziek van een film bewust waarneemt, is muziek een enorm belangrijke cinematografische component. Het situeert een verhaal vaak in een bepaalde tijd, in een bepaalde atmosfeer. Zij draagt bij aan de spanning en zorgt voor continuïteit bij scènewisselingen. Ook geeft filmmuziek vaak commentaar op de ontwikkeling van een verhaal of plaatst zij de handelwijze van een acteur in een ander daglicht."

"Een filmliefhebber ben ik altijd geweest, maar ik ‘luisterde’ ook vooral naar films." Manuel Guttierez Rojas  is een gepassioneerde filmliefhebber en student Muziekwetenschap aan de Universiteit Utrecht. In het verleden studeerde hij onder andere flamencogitaar aan het Rotterdamse Conservatorium. "Een matige film met geweldige muziek maakt bij mij al ontzettend veel goed. Het omgekeerde vind ik echter zonde."

Manuel gaat tijdens het filmfestival zeker naar The Social Network, een film van David Fincher over het ontstaan van Facebook. Volgens hem is de film baanbrekend op het gebied van filmmuziek."In het begin van de film hackt Mark Zuckerberg de websites van studentenhuizen van Harvard om foto’s van studentes te bemachtigen. Je ziet Mark hacken en een programma schrijven - activiteiten die op zich niet interessant zijn. De filmmuziek van Atticus Ross en Trent Reznor voegt echter een behoorlijke spanning toe, waardoor het als toeschouwer voelt alsof je in dezelfde situatie zit. De beginscène bevat ook prachtige muziek, die voor mij suggereert dat hij iets krachtigs en potentieel gevaarlijks bezit."

Hackersscene uit 'The Social Network'

Het kost Wennekes enige moeite als het gaat om het noemen van een favoriet op het gebied van filmmuziek. Na een zorgvuldige afweging die gepaard gaat met, zoals hij het zelf verwoordt, een hoop kill your darlings, gaat hij voor de klassieker Casablanca. "In deze film uit 1942, met in de hoofdrol Humphrey Bogart en Ingrid Bergman, wordt ‘live’ de jazz song As Time Goes By gespeeld. Dat thema fungeert als een Proustiaans Madeleine-koekje dat herinneringen aan een gelukkig verleden oproept. De melodie komt ook in vele varianten in de orkestpartij voor, hier dus muziek die zich dus buiten de handeling afspeelt maar het narratief een extra associatieve laag verleent."

'As time goes by' uit 'Casablanca'