Flirten voor een hoger cijfer
Je mail beëindigen met ‘de groetjes van je favoriete student’, je werkgroepbegeleider trakteren op koffie of een sexy jurkje aantrekken naar college. Sommige studenten (m/v) doen het: flirten met de docent (m/v).
Door flirten kun je volgens flirtexperts je zogeheten gunfactor verhogen. Volgens de Flirt Company wordt zo’n 80 procent van alle zakelijke beslissingen beïnvloed door deze factor. “De persoonlijke gunfactor is doorslaggevend bij onze dagelijkse contacten, met de klant, met collega’s en met leidinggevenden”, staat er op de site van het bedrijf dat je leert hoe je een aantrekkelijke flirtkandidaat wordt. DUB vraagt zich af: is deze factor ook gunstig voor de relatie tussen studenten en docenten? We vroegen het studenten, docenten en flirtexperts.
De flirtende student
“Ik zou flirten met een docent als het nodig is.”, zegt Tabita. “Want ik vind flirten beter dan fraude plegen.”
“Hoe ik dat zou aanpakken? Ik zou hem of haar vragen of ik een keer mag langskomen voor een bijles in zijn of haar werkkamer en dan toevallig zeggen hoe interessant z’n of haar lessen zijn…”
Vriendin Tamara vult aan: ik heb een keer "liefs van je favoriete leerling" onder een mailtje gezet, telt dat ook? Toen wilde ik graag uitstel voor mijn tentamen.”
Even verderop in de kantine in het Van Unnikgebouw zit Jolien, die zegt dat ze wel eens een heel zielig verhaal opgehangen over haar ex die haar dumpte, om vervolgens een tentamen te mogen herkansen.
Na een rondje kantine lijken de flirttactieken die studenten loslaten op hun docenten uiteen te lopen. Eens kijken of leraren de tactieken van studenten om hun gunfactor te verhogen geslaagd vinden.
De flirtradar van docenten
“Ik kom inderdaad wel eens studenten tegen die zielige verhalen ophangen of smoesjes verzinnen”, vertelt een docent Culturele Antropologie. “Maar ik maak eigenlijk alleen voor de echt extreme gevallen een uitzondering. Verder heb ik wel eens gemerkt bij sommige vrouwen dat ze met mij flirten of toenadering zochten omdat ze mij als persoon interessant vonden. Dan mailden ze met mij zonder dat er een inhoudelijke vraag in het bericht stond. Ik reageer dan heel koel en afstandelijk. Verder heb ik volgens mij nog niet meegemaakt dat mensen strategisch of manipulerend met mij flirten voor een hoger tentamencijfer bijvoorbeeld.”
Promovendus bij Sociale Wetenschappen Suzan Hooijmans begeleidt regelmatig studenten en beoordeelt papers. Ze merkt wel dat studenten zich anders ten opzichte van haar gaan gedragen als er punten in het spel zijn. “Als studenten echt iets van mij gedaan moeten hebben, gaan ze ineens ‘u’ en ‘mevrouw’ gebruiken in de aanhef van mails in plaats van “Hoi Suzan”. Dan slaat de tone of voice dus ineens om. Ik prik daar dan wel doorheen. Zeker als het al eerder is gebeurd. Dan weet ik al hoe de rest van de mail gaat verlopen als ze met Beste Mevrouw Hooijmans beginnen.”
Wat is flirten?
Volgens Wikipedia is flirten een manier van communiceren waarbij sensualiteit centraal staat of waarbij seksuele interesse getoond wordt. Valt het geven van een compliment, een afsluitende boodschap met een knipoog of een zielig verhaal vertellen dan wel onder het begrip flirten? Volgens flirtexpert van de Flirt Company Esther Popelier wel.
“Je hebt romantisch flirten. Daarmee probeer je iemand te versieren. Maar je hebt ook zakelijk flirten. Dat type flirten is heel simpel; het gaat erom dat je de ander een positief gevoel geeft.” En dat hoeft niet per se te betekenen dat je met dat flirten iets wilt bereiken, zegt Popelier. “Zakelijk flirten doe je om contact met de ander te maken.”
Het gaat hierbij niet om intieme ontmoetingen bij de koffieautomaat, een verdwaalde hand op de schouder of een seksueel getint compliment, aldus het boek Zakelijk Flirten van Mirjam Wiersma. Daar zitten volgens de schrijfster maar weinig mensen op de werkvloer op te wachten.
Lesje flirten voor de student
“Als ik studenten een lesje zakelijk flirten geef”, zegt Esther Popelier van de Flirt Company, “dan geef ik ze altijd de tip om te denken aan een situatie waarin ze een leuke jongen of een leuk meisje gaan versieren in de kroeg. Diezelfde openingszinnen of de manier van contact maken kun je ook toepassen op flirten op de zakelijk vloer. Het gaat erom dat je jezelf als het ware in de ‘ja-stand’ zet. Als studenten een zielig verhaal op gaan hangen tegen een docent over een oma die net is overleden kan dat werken, maar hiermee zet je jezelf wel in een nee-stand. Daar bedoel ik mee dat je daarmee de ander geen goed gevoel meegeeft. En in de kroeg zou je zoiets ook niet vertellen als je iemand wilt versieren, toch?”
Flirtcoach Saskia Paulissen vult aan: “Ik zou tegen studenten willen zeggen: begin meteen met flirten als je de docent voor de eerste keer ziet. Stel bijvoorbeeld een geïnteresseerde vraag tijdens het college of maak een praatje na afloop. En probeer, ook als je meteen het gevoel hebt dat je een docent echt niet mag, op zoek te gaan naar aspecten die je wel leuk vindt aan deze docent en ga vanuit daar contact maken. Houd de docent van bergbeklimmen en jij ook, kijk dan eens of je hem of haar daar wat vragen over kunt stellen!”
Maar maak er geen trucje van om complimenten te geven, zegt Esther Popelier van de Flirt Company waarschuwend. “Als jij een compliment geeft aan de ander terwijl je het eigenlijk niet meent, dan voelt de ander dat!”
Wat levert dat zakelijk flirten studenten op?
In 1982 voerden wetenschappers David L. Rowland, Larry J. Crisler en Donna J. Cox een onderzoek uit waarbij flirten tussen studenten en docenten aan de universiteit centraal stond. Uit een vragenlijst over flirten, die werd ingevuld door 391 studenten, bleek dat ongeveer driekwart van hen geloofden dat vrouwen door het flirten een hoger cijfer zouden krijgen. De helft dacht ook dat mannen profijt zouden hebben van het flirten. Minder dan een kwart van de subjecten gaf aan dan ze geloofden dat flirten een cijfer kon doen dalen.
Of je nou wel of niet een hoger cijfer haalt door te flirten, dat maakt eigenlijk niet eens zoveel uit, zegt Popelier. “Door te flirten met mensen krijg je sowieso meer voor elkaar. En doordat je meer voor elkaar krijgt, heb je meer zelfvertrouwen waardoor je nog meer gaat flirten. Kortom, als je tijdens je studententijd goed leert flirten, kun je daar je hele leven profijt van hebben!”