Fotowedstrijd brengt ervaringen van Utrechtse uitwisselingsstudenten in beeld

Ook aan de Sungkyunkwan University in Seoel zijn studieplaatsen schaars. De Utrechtse Informatiekundestudent Robin  (r) verwonderde zich over de inventieve oplossing die Koreaanse studenten bedachten om met dat tekort aan werkplekken om te gaan. Met zijn foto van dat tafereel won Robin de eerste Exchange-fotowedstrijd voor Utrechtse uitwisselingsstudenten. Masterstudent Amerikanistiek Jeroen  (l) kreeg de tweede prijs voor een romantisch beeld van de Golden Gate Bridge.

1eprijsRobin verbleef eind 2010 een half jaar in Seoel en zag daar hoe hard de Koreaanse studenten studeerden. De universiteitsgebouwen waren zelf ’s nachts open. “In mijn laatste week in Zuid-Korea ben ik samen met wat vrienden maar eens gaan kijken wat daar gebeurde op dat tijdstip. De rij met stapeltjes boeken bleek naar een pc te leiden waar studenten zich ’s ochtends vanaf acht uur kunnen aanmelden voor een studieplek in de bibliotheek. Die zit overdag altijd vol, dus je moet er snel bij zijn. Op deze manier weet iedereen ’s wat zijn of haar plek in de rij is. Het is misschien ook wel typisch Aziatisch dat dit zo kan en dat niemand met stapeltjes gaat schuiven.”

De bachelorstudent Informatiekunde werd maandag in het Bestuursgebouw ontvangen als winnaar van de eerste Exchange-fotowedstrijd van de UU. Hij kreeg zijn foto uitvergroot op doek als cadeau mee naar huis. Volgens de jury maakt de foto van Robin nieuwsgierig. “Je kunt niet bedenken wat je erop ziet. Het drukt verbazing uit over het studentenleven, een duidelijk cultuurverschil.”

Formule 1
Zelf vond Robin het respect van studenten voor docenten het grootste cultuurverschil tussen Utrecht en Seoel. “Studenten durven daar een docent niet eens aan te spreken.” Een ander opvallend onderscheid is de trots op hun universiteit die studenten uitdragen. “Op mijn foto zie je ook een meisje met een baseballjack met de naam van haar universiteit. Die naam zie je door de hele stad terug. In Utrecht is dat toch veel minder.”

Hoewel het vrij lastig is om contact te maken met Koreaanse studenten, hecht het land volgens Robin wel aan een internationale uitstraling. En daar maken buitenlandse studenten dankbaar gebruik van. “Koreanen vinden het heel belangrijk dat er bij belangrijke gebeurtenissen ook niet-Koreanen aanwezig zijn. Daardoor was voor ons de toegang tot de Formule 1-race bijvoorbeeld vrijwel gratis. Daar betaal je anders misschien meer dan honderd euro voor.”

2eprijsSpringbreak
Ook de winnaar van de tweede prijs, Jeroen, was maandag aanwezig in het Bestuursgebouw. Zijn inzending weerspiegelde volgens de jury het gevoel van vriendschap, contact en vrijheid dat veel uitwisselingsstudenten in het buitenland ervaren. Jeroen voltooide begin dit jaar aan de universiteit van Wyoming zijn bacheloropleiding Engels. In de Springbreak trok hij er met twaalf vrienden in twee busjes op uit. Tijdens een tussenstop in San Francisco fotografeerde Jeroen twee studievrienden (zij uit El Salvador, hij uit Denver) tegen de achtergrond van de Golden Gate Bridge. “Ik zag ze daar zitten en vond het wel een romantisch beeld. Die brug is natuurlijk een icoon en die mist gaf het nog iets extra’s.”

De winnaar van de derde prijs was studente Liberal Arts & Sciences Aafke Brouwer. Haar feestfoto uit Ljubljana in Slovenië was volgens de jury kenmerkend voor het Erasmusgevoel. “Veel culturen bij elkaar, de tijd van je leven.”

Nanjing
StudentenService riep de Exchange-fotowedstrijd dit jaar in het leven om de aantrekkelijkheid van een buitenlandervaring in beeld te laten brengen door studenten zelf. Met 94 inzendingen mag de wedstrijd een succes genoemd worden. De ingezonden foto’s zullen door de universiteit gebruikt worden in de voorlichting aan nieuwe uitwisselingsstudenten en op de website. Ook komen de foto’s bij de studentenbalie te hangen.

Eersteprijswinnaar Robin hoeven ze niet meer te overtuigen. Hij vertrekt over enkele maanden voor een tweede buitenlands verblijf, nu in Nanjing in China.