Ga je harder studeren met de nieuwe studiepil?

Twee Utrechtse studenten komen met een studiepil die je moet helpen om je beter te concentreren en meer te onthouden. Is deze natuurlijke breindoping een veilig alternatief voor ritalin? Drugsonderzoeker Toine Pieters: “Deze studiepil kan leiden tot gewoonteverslaving.”

UU-studenten Gerben Houwers en Wimme Klaver merkten dat veel studenten snel afgeleid zijn tijdens het studeren. Voor velen van hen werkt een kopje koffie onvoldoende en gaat een pilletje ritalin net te ver. De oplossing? De Study Buddy – een pil van 100 procent natuurlijke ingrediënten die ervoor zorgt dat je betere studieresultaten behaalt. De studiepil zorgt ervoor dat je geheugen verbetert en je concentratie verhoogt.

Zo werkt Study Buddy
“Je neemt een pil in met water of een andere drank”, vertelt Wimme. “Na ongeveer een half uur ga je merken dat je minder afgeleid bent en meer geconcentreerd. Je komt in een soort ‘flow’ en gaat helemaal op in de taak waar je mee bezig bent. Het is wel belangrijk dat je met één ding bezig bent. Wanneer je vijf taken tegelijk aan het doen bent, zal het niet werken.”

Volgens Wimme heeft de manier waarop je studeert ook veel invloed. Een studiepilletje alleen zal er niet voor zorgen dat je op je volgende tentamen opeens een tien gaat halen. De bedenkers van Study Buddy hebben daarom ook studietips op hun website gezet. Deze tips, samen met een studiepilletje, zullen studenten helpen met het verhogen van hun studieprestaties.

Kans dat er sprake is van placebo-effect
Farmaceut en drugsonderzoeker Toine Pieters is sceptisch over de werking van de studiepil. “Deze pillen kúnnen het concentratievermogen verbeteren, maar de doeltreffendheid ervan is nooit vastgesteld. Er bestaat een grote kans dat er slechts een placebo-effect optreedt”, vertelt hij. “De pillen zouden bovendien het geheugen verbeteren, maar dat is echt onzin. Er bestaan nog geen pillen die je geheugencapaciteit significant vergroten.”

De studiepil is door Gerben en Wimme ontwikkeld in samenwerking met experts op het gebied van farmacie en voeding. Ook is het duo langsgegaan bij verschillende bedrijven die verstand hebben van voedingssupplementen voor de hersenen. Wimme: “De gesprekken hebben geleid tot een recept. We zijn hiermee naar een producent gegaan en die zorgt er nu voor dat alle grondstoffen in de juiste hoeveelheden worden gemixt en in capsules worden gestopt.”

Mix van natuurlijke stoffen
De studiepillen bestaan onder andere uit aminozuren, vitaminen en cafeïne. Vooral opvallend is echter de stof dimethylethanolamine, volgens Pieters. “Deze stof voorkomt roest in stoomketelinstallaties. Ook zit dimethylethanolamine in anti-rimpelcrèmes. De stof staat bovendien op de dopinglijst en is dus verboden in de sport. In geval atleten er baat bij hebben, dan kunnen andere mensen die hun prestatie willen verhogen er natuurlijk ook baat bij hebben.”

Schadelijk of toch veilig?
Op de verpakking staat dat studenten zes pillen per dag mogen nemen. Pieters: “Ik zou het niet aanraden. Het is vreemd dat op de verpakking niet precies staat hoeveel milligram er van elke stof in de pil zit. Welke hoeveelheid dimethylethanolamine wordt er bijvoorbeeld gebruikt? Deze stof kan de huid en luchtwegen irriteren, dus dat lijkt me essentieel om te weten. Ook is het gevaarlijk om in te nemen met hete thee of in combinatie met een augurk. De stof reageert nogal heftig op zuren.”

Een andere reden om de studiepil niet te gebruiken, is de verslaving. Pieters: “Het grote probleem met dit soort stoffen is dat gebruikers op een bepaald moment niet meer zonder kunnen. Wanneer studenten het idee hebben dat het werkt, ook al is dat misschien een placebo-effect, dan zal het een gewoonteverslaving worden.”

Wimme geeft ook aan dat het geestelijke verslavend kan werken. “Maar geestelijk kun je natuurlijk aan alles verslaafd raken. Als je altijd een kop koffie drinkt voor het studeren, dan kan je misschien ook geestelijk niet meer zonder.”

Wimme ziet dan ook geen gevaren in het gebruik van Study Buddy. “De natuurlijke stoffen in de studiepil staan op de lijst van voedingssupplementen die vaak worden onderzocht. Ze zijn helemaal veilig. Je moet natuurlijk niet in één keer twintig pillen tegelijk nemen, maar dat lijkt me logisch. Je moet ook niet twintig koppen koffie achter elkaar opdrinken.”