Gemengde gevoelens over rookverbod UB binnenstad

Twee rookhandhavers op het Leuvenplein, foto’s DUB

Heb je college aan de Drift en zin in een sigaretje, dan kun je dat voortaan nog maar op één plek doen: in de rookabri. In de binnentuin, dichtbij de ingang van de Universiteitsbibliotheek, is nu een vernieuwd rookhok ingericht. Deze stond eerst in het midden van de tuin, maar die is voor de invoering van het nieuwe rookbeleid verplaatst naar een plek waar de rook voor minder overlast zorgt.

Masterstudent Chris (21) is het eens met dit nieuwe beleid. “Roken voor de deuren kan heel hinderlijk zijn, zeker als mensen last hebben van astma of juist bezig zijn om te stoppen met roken.” Maurice (24), ook een masterstudent, vindt dat je buiten gewoon een sigaret op zou mogen steken. “Als ik rook, wil ik liever op een bankje in de zon zitten. Dan wil ik niet in een hokje hoeven staan. Maar ik begrijp ook dat je je aan de regels moet houden.”

Collegegeld
In het hokje achterin de binnentuin staat een paar studenten te roken. Enkelen bevinden zich binnen de aangegeven plek, anderen blijven er liever voor staan. Ze lijken het in ieder geval allemaal met elkaar eens te zijn dat een speciale rookruimte onnodig is:  als roker sta je toch al buiten. Op het terrein lopen handhavers rond die fout-rokers naar de juiste plek dienen te wijzen. Als het aan deze studenten had gelegen, dan was hun collegegeld niet in rookbewaking gestoken.

Een student vindt de rookabri ronduit een slecht idee . “Zolang ik voor het hokje op de stoeptegels mag staan, vind ik het prima”, vertelt ze, “maar in zo’n claustrofobische ruimte wil ik echt niet mijn sigaret oproken. Zeker niet als er nog meer mensen bij komen staan.” Wel denkt ze dat het op de lange termijn het rookverbod effect kan hebben als rokers naar een aparte rookplek gestuurd worden. “Maar voor mijn generatie heeft het denk ik geen effect, omdat de meesten die nu bezig zijn met hun studie al op hun 16e sigaretten konden kopen.”

Om te zorgen dat iedereen op de hoogte is van het nieuwe rookbeleid, lopen speciaal ingehuurde handhavers rond op het UB-plein en de binnentuin. Zij moeten de boel in de gaten houden en mensen aanspreken als ze de fout in gaan en hun sigaret niet in de abri oproken. Een van hen is Ahmad Kamal. “Meestal houden mensen zich aan de regels, maar af en toe moet ik nog wel eens iemand aanspreken."

De studenten die tegen het nieuwe rookbeleid zijn, vinden de handhaving zonde van hun collegegeld, maar Kamal heeft tot nog toe geen boze reacties gehad. “En die verwacht ik ook niet. Wel denken sommigen ermee weg te kunnen komen om een sigaret buiten het hokje te roken, dan zie je dat ze die proberen te verbergen achter hun rug. Pauzes tussen colleges door zijn vaak kort, dan heeft niemand zin om helemaal naar het hokje te lopen.” Kamal rookt zelf ook en vind het verbod een goed idee. Wanneer hij er eentje opsteekt, gaat hij altijd netjes in het hokje staan, zegt hij zelf.

Rookvrij
Naast het rookverbod in de binnenstad is de universiteit ook een pilot gestart op het Leuvenplein in het Science Park. Het is de bedoeling dat alle terreinen van de UU gefaseerd rookvrij gemaakt worden. Het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport is bezig met een wet om schoolomgevingen rookvrij te maken. De overheid maakt plannen om deze wet ook voor universiteiten en hogescholen te laten gelden. De universiteit wil op deze wetgeving, alsmede de maatschappelijke trend van ‘de rookvrije generatie’, inhaken.