Gratis shoppen bij ruilfestijn in Jaarbeurs

Win kaarten voor Ruilen met Robinson

Shoppen zonder geld. Dat kan op de kunstzinnige ruilbeurs Ruilen met Robinson. Je kunt er kleding, spullen en diensten ruilen en er is kunst en theater. Een aanrader voor studenten, of meer iets voor hun moeder? DUB geeft kaarten weg.

Gewapend met een oude broek, een vale bh en een slobberhemdje betreed ik Hal 3 van de Jaarbeurs. Om me heen doemen kunstwerken op; van 100.000 opgestapelde knuffels tot een doolhof van dozen en een muur van bierkratjes. Ik loop langs een kermis-grijpmachine en mag van een vrijwilliger een keer gratis spelen (zonder succes). Verderop tref ik de ‘kassa’ van de Kledingruil aan en ik overhandig de dame beschaamd mijn oude kloffie. Ze bekijkt hoeveel punten ik ervoor krijg en drukt vijf stempels op mijn stempelkaart. Vol verwachting duik ik de inloopkast in.

De crisis overleven
Op de beurs Ruilen met Robinson kunnen bezoekers, net als Robinson Crusoe dat deed, ruilhandel drijven. Er zijn een ‘Doe het niet Zelf eiland’ waar diensten worden uitgewisseld, een Kledingruil en een rommelmarkt waar je spullen kunt ruilen. Verder is er een expositie, een eiland waar je elkaars onafgemaakte kunst mag afmaken en speelt theatergroep Demasqué een sprookje voor volwassenen.

Het ruilfestijn is een sociaal evenement met een praktische kant die nog op de laatste twee weekenden van augustus in de Utrechtse Jaarbeurs te bezoeken is. “We moeten de crisis overleven. Dit evenement is een gezellige beleving, waar je ook iets aan overhoudt”, aldus verzamelkunstenaar en organisator Pet van de Luijtgaarden.

Voor studenten is de Kledingruil waarschijnlijk het meest interessant, denkt Van de Luijtgaarden. Het is een handig alternatief voor een dure shopmiddag, zegt hij. “Hier vind je als arme student toch hippe kleding.” Bezoekers leveren oud textiel in en stellen een nieuwe outfit samen. De kleren bevinden zich in de “langste inloopkast van Nederland” van 60 vierkante meter en er is keuze genoeg: “We zijn begonnen met 3000 tot 4000 gedoneerde kledingstukken van ontwikkelingsorganisatie Humana.” Daar gaat de kleding die na afloop van het evenement overblijft ook weer terug naartoe.

Gratis stijl- en kleuradvies
Mijn expeditie in de inloopkast is begonnen en ik zie vooral vrouwen- en kindertextiel, alles op stijl gesorteerd. Net als ik een zomerjurk sta te keuren, vraagt een mevrouw of ik zin heb in gratis stijl- en kleuradvies. Prima, ik stem in en loop mee. “Ik bekijk of het palet van jouw huid, haar en ogen beter past bij een warm of bij een koud kleurtype, of bij allebei”, zegt de dame die zich voorstelt als image consultant Jeanine van Dorssen.

Ze zet me in een stoel voor de spiegel en ze houdt allerlei lappen voor mijn gezicht. De lap moet overvloeien in mijn huidskleur, zodat het één plaatje wordt. Dat lukt bij het koude wintertype, met kleuren zoals donkerblauw en dieproze. Goed om te weten tijdens het shoppen, want het is volgens Van Dorssen “not done” om kleren in ‘verkeerde’ kleuren te dragen. “Dat is hetzelfde als een liedje in de verkeerde toonsoort zingen”, legt ze uit.

Met de tips in mijn achterhoofd neus ik nog even verder tussen de zomerjurken, pas wat muf ruikende truien en sjor mezelf in een kinderhemdje. Net als ik wil opgeven, valt mijn oog op een zwarte winterjas van acryl in mijn maat. Hij zit als gegoten en samen met een paarse bloes neem ik hem mee. Verderop bekijk ik wat boeken, speelgoed en langspeelplaten en ik loop nog een rondje in het dozendoolhof. Onderweg kom ik een paar oudere mensen tegen, maar druk is het niet. Tevreden verlaat ik de beurs en ik bedenk me wat ik met het geld ga doen dat ik niet meer aan een winterjas hoef te spenderen.

Win kaarten
Nieuwsgierig geworden? Tickets voor Ruilen met Robinson kosten normaal gesproken 5 euro. DUB geeft 5 x 2 kaarten weg. Wat moet je er voor doen? Klik hier.

Handig om te weten

- Neem voorwerpen of kleding mee zonder gebreken
- Kies mooie spullen om in te leveren, want dan krijg je meer punten
- Rijk word je niet van de beurs; je krijgt geen geld voor je punten