Hoe overleef ik…zonder OV-studentenkaart?

De OV-studentenkaart verdwijnt volgens het regeerakkoord in 2016. Hoe overleeft een student zonder dit gratis reisproduct? ‘Ik zou carpoolen naar college en contacten onderhouden via sociale media.’

Vraag een student: ‘Wat zou je doen als je geen OV-studentenkaart had?’ en zijn gezicht vertrekt in een grimas. Een student zonder OV is als een huis zonder dak. Toch moet de toekomstige student het doen zonder het gratis reisproduct, want in oktober lieten de PvdA en de VVD weten dat in het nieuwe regeerakkoord de OV-jaarkaart in 2016 vervangen wordt door een kortingskaart.

DUB stelde 20 UU-studenten de vraag hoe hun leven zou veranderen als ze niet meer gratis kunnen reizen en maakte een top 4. De studenten geven creatieve alternatieven om alsnog die dingen te blijven doen die ze belangrijk vinden.
1: Colleges volgen in een andere stad
Thuis blijven wonen en in een andere stad studeren, is duur zonder OV-studentenkaart. Studenten voorspellen dat dit de meest belangrijke verandering is na de afschaf. “Een hoorcollege volgen, kost dan 20 euro. Reden genoeg om in bed te blijven”, denkt Niek, student Wiskunde.

Tips:
Dichtbij huis gaan studeren, klinkt logisch. Maar of het goed is als studenten dat massaal gaan doen? Arnold, student Culturele Antropologie, denkt van niet: “Je wereldbeeld  vergroten, is juist belangrijk in je studententijd.”
Kies je ervoor ver weg te studeren, dan kan je hoorcolleges volgen via live skypeverbinding. “Biedt de universiteit die mogelijkheid niet, vraag dan een medestudent die wel naar college gaat een audio-opname te maken”, oppert Niek. “Dan volg je college vanuit je bed.” Maar pas op, waarschuwt Joost, student Natuurkunde: online lessen volgen is slechts een korte-termijn oplossing. “Je wil niet dat het studentenleven zich gaat afspelen in de slaapkamer in je ouderlijk huis.” Volgens hem kan de universiteit helpen door de contacturen zo efficiënt mogelijk te plannen.

2: Cursussen, master of stage in een andere stad
Nu nog kiezen veel studenten er voor een cursus of masteropleiding in een andere stad te volgen, maar dit wordt lastiger wanneer reizen geld kost. Dit geldt ook voor het zoeken van een stageplaats.

Tips:
Volg je hart en laat je niet weerhouden door geld, adviseren de studenten. Arnold: ‘‘We leven in een individualistische maatschappij. Deze generatie jongeren heeft een mentaliteit van de eigen wensen willen nastreven, ook als dat duur is.” Daaraan voegt Isabelle, student Aardwetenschappen toe: “Een opleiding is op zichzelf ook duur, dus het is extra zonde als je er één volgt waar je niet achterstaat.” Voor degenen die een stageplaats willen in een andere stad, heeft ze een waterdicht plan: “Huur een anti-kraakpand met de medestagiaires in de stad waar je stage loopt en slaap daar doordeweeks.” Als dat goedkoper blijkt dan de reisrit, is het een gezellige oplossing, denkt de student. En leerzaam, want je kunt intervisie doen in je eigen huis.”

3: Vrienden, romances en familie in andere steden
Contacten onderhouden op afstand - het is een uitdaging zonder OV-studentenkaart. Isabelle: “Nu onderneem ik wekelijks een bezoek naar een andere stad om vriendinnen te zien, dan zou dat niet kunnen.” Ook een visite aan ouders is niet zo simpel zonder OV-studentenkaart, en zelfs het liefdesleven wordt door de afschaf beïnvloed volgens studenten. Xandra, student Psychologie: “Een treinkaartje naar mijn vriend, die in Groningen woont, zou mij elke week 26 euro kosten.”

Tips:
“Verbreek alle contacten met mensen die ver weg wonen en ga bij een studentenvereniging”, oppert een student praktisch. Een ander: “Lang leve de smartphone, Skype en Facebook. Contact vindt in 2013 sowieso meer plaats via het scherm dan face-to-face.” Houd elkaar op de hoogte van je dagelijkse belevingen met een druk op de knop, is de aanrader. Wil je het gezicht van een vriend ook eens in het echt zien, dan raadt Isabelle aan: “Spreek af tussen de woonplaatsen in.” Als tip om de bezoekjes aan je ouders te betalen, noemen de studenten: kijk je ouders lief aan en declareer bij hen de kosten.

Voor studenten met LAT-relaties kan de dure treinreis straks leiden tot eerder samenwonen, zeggen de geïnterviewden. Niek: “Daarmee verklein je de woningnood meteen. Twee vliegen in één klap!”

4: Vrijetijdsbesteding en bezoeken van culturele evenementen
‘Zomaar’ een dagje naar de dierentuin of naar een evenement worden dure grappen, zeggen de studenten.

Tips:
“Zoek leuke uitjes dichter bij huis”, geeft Arnold als tip. Internet is hiervoor een handig hulpmiddel, denken studenten, zoals de website van het Utrechts Uitbureau. Is er niets te beleven in Utrecht, dan is het tijd om zélf een feest of evenement te organiseren. “Niet zo moeilijk in deze tijd, je maakt gewoon een event aan op Facebook”, zegt Isabelle.

Tips om goedkoop te reizen

Moet je toch reizen? (Oud)-studenten geven tips:
  • Liften. Oud-student Onne (36): “Voordat de OV kaart er was, stond half studerend Nederland met zijn duim omhoog langs de weg. Er zijn ook nog eens veel meer auto's op de weg dan 20 jaar geleden. Meer kans op een lift dus. Ik zeg doen!” Ook studenten van nu noemen liften als oplossing. “Dat doen we nu ook al met de studentenvereniging.”
  • De e-scooter. “Laat je rondrijden met de e-scooter, een elektrische scooter met chauffeur waarmee je voor 2,50 een dag door de stad kunt rijden.” De e-scooter is vanaf volgend jaar in Utrecht en 33 andere middelgrote steden te bestellen en wordt mede-gefinancierd door de Nederlandse Spoorwegen.
  • Carpoolen. “Om beurten een auto van de ouders lenen en een route uitstippelen zodat studiegenoten worden opgepikt. Je zou de route zelfs op Blackboard kunnen zetten.”
  • Als bagage. “Reis als bagage in de trein!”
  • Fiets. “Pak wat vaker de fiets!”
  • Baan bij de NS. “Neem een baan bij de NS of reis zwart.”