Ik rouw nog steeds om mijn vader

Deze week in de Studietip een studente die maar niet over het verlies van haar vader heen komt. Wat kan ze nu het beste doen? DUB vroeg het aan studentendecaan Anne Hamburger.

Beste DUB,

Mijn vader is afgelopen lente overleden. Dit was een hele schok voor mij en ik had veel moeite om dit te verwerken. Hierdoor heb ik niet al mijn punten kunnen halen. In de zomervakantie heb ik lang nagedacht, veel met familie gepraat en ben ik goed uitgerust. In september begon ik met frisse moed aan mijn derde studiejaar. Helaas merk ik nu al dat het niet gaat. Ik moet nog vaak aan mijn vader denken, ben verdrietig en ik kan daardoor niet goed slapen. Tijdens hoorcolleges kan ik me niet goed concentreren en ook thuis kom ik niet door de lesstof heen, omdat ik zo moe en verdrietig ben. Wat moet ik doen? Moet ik een tussenjaar nemen om het verlies goed te verwerken? Of moet ik juist doorstuderen en de uitloop voor lief nemen? Een jaar uitlopen is wel duur, zijn er financiële voorzieningen voor mijn situatie? Of kan ik met mijn probleem beter een psycholoog opzoeken?

Beste student,

Ten eerste wil ik je condoleren met het overlijden van je vader. Ik wens je veel sterkte met het verwerken van dit verlies.Het is goed te begrijpen dat je je in de periode van je vaders overlijden niet volledig op je studie hebt kunnen richten en wellicht niet al je vakken hebt gehaald. Heb je je al gemeld bij de studieadviseur? Je studieadviseur kan jou helpen om  je studieplanning zo aan te passen dat je zo min mogelijk studievertraging oploopt. Daarnaast kan de studieadviseur je helpen met het indienen van een verzoek tot afstudeersteun.

Afstudeersteun is een financiële compensatie voor studenten van de Universiteit Utrecht die tijdens de prestatiebeursperiode van hun studiefinanciering vertraagd zijn geraakt door overmacht.

Afstudeersteun kun je aanvragen tussen 1 september en 31 december van het studiejaar volgend op het studiejaar waarin je door overmacht vertraagd bent geraakt. Heb je dus studievertraging opgelopen in het studiejaar 2012-2013? Dan kun je tussen 1 september 2013 en 31 december 2013 je verzoek indienen. Meer informatie over de afstudeersteun en de aanvraagprocedure vind je hier: www.uu.nl/studenten/afstudeersteun.

In je contact met je studieadviseur kun je ook bespreken hoe het nu met je studie gaat. Het is heel logisch dat je je vader mist, maar als het je niet lukt om te studeren kan het verstandig zijn om andere maatregelen te nemen. Zo zou je kunnen bespreken of je je niet beter kunt uitschrijven en kun je eventueel ook doorverwezen worden naar een studentenpsycholoog.

Kortom: Ik raad je aan om snel een afspraak te maken met je studieadviseur. Wil je direct een afspraak maken met een studentenpsycholoog zonder tussenkomst van een studieadviseur? Dat kan ook via onze site.

Veel sterkte gewenst,

Met vriendelijke groet,