Ik vertrek: UU-student Floor gaat camping runnen in Tsjechië

Foto's van Floor en Gerrieke (met vriend) in de omgeving van, en op, hun camping

Floor van Donselaar en Gerrieke Grootemarsink  vertrekken 1 maart naar Tsjechië om daar een camping over te nemen. “Op een toplocatie gaan wij professioneel campinkje spelen.”

Wat voor veel mensen een fantasie blijft, wordt voor Floor (30, masterstudent Geografie: Educatie & Communicatie) en Gerrieke (28, werkzaam in de hulpverlening) werkelijkheid. In maart vertrekken zij naar Tsjechië, waar ze een camping huren. Al tijden speelde het duo met de gedachte om zoiets te doen, maar afgelopen jaar werd het werkelijkheid. Floor onderbreekt tijdelijk haar master en Gerrieke zegt haar baan in de hulpverlening op, dan gaat het avontuur beginnen. De komende twee jaar zullen ze de zomerseizoenen (maart-oktober) op hun camping in Tsjechië doorbrengen.

“Hier zijn we dan. Aan de ene kant het Reuzengebergte, aan de andere kant het Boheemse Paradijs. Deze natuurcamping is van ons, hier spelen wij campingbaas.”

Zo zien Floor en Gerrieke het voor zich als ze in maart weer aankomen op de camping die dan van hun is. Met het doel hun droom te verwezenlijken zochten Floor en Gerrieke naar campings die te koop stonden in Tsjechië. Ze vonden Bukovina Buiten, een camping in het plaatsje Bukovina u  Čisté, dat op 920 kilometer van Utrecht ligt. Ze gingen in gesprek met de huidige, eveneens Nederlandse, eigenaren en besloten hun spaargeld te investeren in de camping.

“Pap, Mam, vrienden, familie, wij gaan een camping huren, in Tsjechië, serieus. Je vindt het bij ons passen? Denkt dat het een groot succes wordt? Had dat eerder gezegd, dan waren we al vertrokken.”

Toen de dames vorig jaar hun plan aan vrienden en familie vertelden ontvingen ze veel positieve reacties. Ze vonden het bij hen passen, hebben het volste vertrouwen in de twee. Ook de vriend van Gerrieke vindt het een goed plan. “Hij is zelf een klimmer en kijkt er naar uit om in het gebied op pad te gaan. Hij komt gewoon vaak op bezoek.” Ook het langer van huis zijn vinden de dames geen probleem. Floor en Gerrieke hebben allebei langere periodes (6 tot 9 maanden) in het buitenland doorgebracht.

“Meer kleur! Mam, die muur moet blauw. Vrienden, daar komt de bar. We moeten er hier een feestje van gaan maken.”

Tijdens het aankomende paasweekend komen de familie en vrienden naar Bukovina, om te helpen met het opknappen van de camping. Speerpunten voor het klusweekend en het voorseizoen zijn het bouwen van de bar, een afwasplek en het opfleuren van de camping om zo een relaxte en vrolijke sfeer uit te kunnen stralen wanneer deze op 15 april opent.

“Beste heer/mevrouw, zoekt u nog een groepsaccomodatie voor deze zomer? Wij hebben de perfecte plaats voor u, jazeker, onze prachtige camping, waar u talloze activiteiten in de omgeving kunt organiseren, midden in een prachtige omgeving.”

In het plan dat Floor en Gerrieke hebben opgesteld speelt PR een grote rol. “De vorige eigenaren hebben hier weinig aan gedaan en er moet een inhaalslag gemaakt worden.” De afgelopen maanden zijn Floor en Gerrieke bezig geweest met het aanschrijven van verschillende organisaties en bedrijven, ze hebben hen uitgenodigd voor de camping. Ook pakken ze de website en social media aan Daarnaast proberen ze de camping op zoveel mogelijk websites en in zoveel mogelijk boekjes aan te prijzen.

“Zag je die aflevering van Ik Vertrek? Wij gaan het wel anders doen.”

Floor en Gerrieke lieten zich de afgelopen maanden inspireren door anderen die ooit iets soortgelijks deden. Ook keken ze naar het programma ‘Ik Vertrek’. “Die mensen daar zijn vaak zo slecht voorbereid, ik denk dat wij dat wel beter aangepakt hebben”, meent Floor. Een deel van de voorbereiding zit voor hen al in de promotie die ze vooraf doen. “Er is nu al zoveel te doen. We zijn bijvoorbeeld op zoek naar een bakker die verse broodjes kan verzorgen, of een bedrijf dat aan ons fietsen wil verhuren. Wat we nu doen, hoeven we straks niet meer te doen en dat scheelt.” Behalve alle voorbereidingen hebben ze verschillende scenario’s beschreven om voor zo min mogelijk verrassingen komen te staan.

“Het geld is op, er zijn geen bezoekers, we zijn moe en hebben ruzie.”

Zo zou het er zomaar uit kunnen zien na een jaar. Dat is het rampenplan, het worst-case scenario. “In dat geval komen we terug naar Nederland, maar wel een ervaring rijker”, zegt Gerrieke. Dat rampenplan is een mogelijkheid, de camping loopt tot nu toe immers niet zo best. “Afgelopen zomer waren wij daar en behalve wij waren er nog twee andere gasten”, vertelt Floor. De dames zien het positief in. “Wij hebben ons heel goed voorbereid. We doen nu al zoveel promotie en hebben zelfs de eerste reserveringen van onbekenden binnen”, zegt Floor trots. Een ultiem droomplan hebben ze ook: Een goed lopende, levendige camping. Een plaats waar studenten na een festival nog een weekje komen uitbrakken. Een camping die ze tippen aan vrienden en familie, omdat het er zo relaxed is.

“Hey, met Floor. Hoe het nu gaat? Het gaat echt super! We hebben zoveel zin om te beginnen, hoewel we technisch gezien natuurlijk al begonnen zijn. We kunnen bijna niet wachten tot maart! Natuurlijk laten we weten hoe het met ons gaat, en in het najaar zie je ons verhaal zelfs op TV, juist, bij Ik Vertrek.”