Mijke helpt leeftijdsgenoten bij de Alles Oké Supportlijn Foto: DUB

Je hart luchten kan bij UU-student Mijke: ‘Met alles kun je terecht’

Body: 

Het studentenleven kent zo zijn eigen hobbels en uitdagingen. Soms zit je er doorheen en wil je even je verhaal kwijt. Daar is de Alles Oké? Supportlijn voor in het leven geroepen. Psychologiestudent Mijke Dhondt (21) is vrijwilliger bij de supportlijn. Ze chat en belt met leeftijdsgenoten over hun psychische problemen, van klein tot groot. “Na een gesprek van een half uur hangen jongeren opgelucht de telefoon op.”

Read in English

Over de meest uiteenlopende onderwerpen bellen jongeren met vierdejaars UU-student Mijke. Van studiestress voor een tentamen of een onbeantwoorde crush tot onzekerheid over het uiterlijk. “Jongeren bellen ons omdat ze hun probleem niet goed kunnen bespreken met vrienden, of omdat ze hetgeen hun dwarszit, liever eerst met een onbekende willen delen”, vertelt zij in de Utrechtse belkamer van Alles Oké?. “Dan is bellen met ons fijn.”

Psychisch ongezonder
Begin dit jaar werd de Alles Oké? Supportlijn opgericht als grote zus van de Kindertelefoon. Daar werd de noodzaak voor een supportlijn voor jongeren van 18 tot 24 jaar steeds zichtbaarder. “Sinds de eerste coronaperiode zagen we meer jongvolwassenen bij de Kindertelefoon aankloppen voor vragen of een gesprek over wat hen dwarszat”, vertelt Jetta Roozeboom, woordvoerder bij Alles Oké?. Inmiddels hebben bijna zo’n tienduizend jongeren van de supportlijn gebruikgemaakt. Ze kunnen hier iedere dag gratis en anoniem naar bellen of chatten voor ‘als het even niet zo lekker gaat’.

Dat de mentale gezondheid van jongeren tijdens de coronacrisis achteruit is gegaan, blijkt ook uit onderzoek van het CBS. Een kwart van de jongeren gaf aan psychisch ongezond te zijn in de eerste helft van 2021, wat een stijging is van 10 procent ten opzichte van het jaar daarvoor. Daarnaast gaven jongeren vaker dan andere leeftijdsgroepen aan zich onrustig, somber en niet gelukkig te voelen.

“Voor jongeren was er weinig perspectief tijdens de coronacrisis. Mijlpalen in hun leven werden uitgesteld”, vertelt Roozeboom. “De problemen die al bij jongeren speelden zijn tijdens corona uitvergroot. We zien op dit moment dat relatief weinig gesprekken over de coronatijd gaan, maar vooral over de problemen die jongeren altijd al vaak hebben.”

Even ranten
Het even bespreken van je sores kan al enorm opluchten, merkt Mijke die nu zeven maanden bij de supportlijn werkt. “Met alles kun je bij ons terecht. Soms hebben jongeren het gevoel dat hun probleem niet heftig genoeg is om er met iemand over te praten. Of dat het juist te heftig is. Maar het is altijd goed om het met iemand te bespreken.”

In eerste instantie luistert Mijke vooral naar de problemen. Samen bespreekt ze met de jongeren wat zij met het gesprek willen bereiken. Maar het kan ook dat de chatter of beller alleen even lekker wil klagen, aldus Mijke. Iemand die overweldigd is door wat er op de studie allemaal moet gebeuren en het overzicht verliest, kan al enorm geholpen zijn door zijn of haar verhaal kwijt te kunnen.”

Als daar de ruimte voor is, probeert Mijke de situatie te relativeren. “Bij iemand die zich in sociale situaties of op een feestje onzeker voelt, geef ik aan dat meer mensen dat waarschijnlijk hebben. Misschien ook andere mensen op datzelfde feestje”, vertelt ze. “Daarna vraag ik ze wat hun zou helpen om zich beter te voelen, zodat ze aan het denken gezet worden.”

Luisterend oor
Er kloppen ook jongeren bij de supportlijn aan met zware psychische problematiek of met traumatische ervaringen. Sommigen zijn al in behandeling bij een psycholoog weet Mijke, maar Alles Oké? helpt hen op een andere manier. “Zij hebben op dat moment juist niet de behoefte aan een psycholoog. Ze willen hun verhaal kwijt bij een leeftijdsgenoot. Een psycholoog voert een heel ander gesprek dan wij.”

Een luisterend oor bieden zonder te oordelen is het uitgangspunt van de Alles Oké? Supportlijn, aldus Mijke. “Mensen hebben snel de neiging om meteen met advies of een tip te komen: ‘Je moet het zus of zo aanpakken, want dat heeft mij ook geholpen.’ Maar het kan al zo veel doen om gewoon te luisteren en te reflecteren op wat er in de beller omgaat. Iemand voelt zich dan echt gehoord.”

Zichzelf ontdekken
Onder de bellers en chatters naar Alles Oké? zitten ook veel studenten. “Ik merk dat ik sommige jongeren sneller begrijp, omdat ik een vergelijkbaar leven leid”, vertelt Mijke. “Studiestress of bepaalde onzekerheden zijn herkenbaar voor mij en dat zie ik ook bij mensen in mijn omgeving terug. Het zijn onderwerpen die spelen bij iemand die nog jong is en zichzelf aan het ontdekken is.”

Voor Mijke betekent het werken bij de Alles Oké? Supportlijn dat ze jongeren een zetje in de goede richting kan geven. “Ik merk het als iemand aan het begin van het gesprek emotioneel en gespannen is, maar de telefoon meer opgelucht ophangt. In een gesprek van een half uur kan je echt iets voor iemand betekenen.”

Facebook Twitter Whatsapp Mail