Keuzegids: goede score docenten, gebrek aan wetenschappelijke vorming

Dit is nog een fysieke bachelordag, afgelopen week was de eerste open dag online. Foto DUB

Dit voorjaar ging de Nationale Studenten Enquête (NSE) niet door vanwege de coronacrisis. Dat heeft gevolgen voor de Keuzegids Universiteiten, die voor zijn vandaag verschenen nieuwe editie studentenoordelen van vorig jaar moest gebruiken.

Maar wat zeggen die oude oordelen nog, nu alle universiteiten bliksemsnel de omslag moesten maken naar goeddeels online onderwijs? De opleidingen zien er totaal anders uit dan voorheen.

Zelfs het oordeel over studiesucces waarvoor wel nieuwe cijfers beschikbaar waren, is misschien al achterhaald, want hoe snel behalen studenten hun diploma nu? Het is nog afwachten wat voor gevolgen de coronacrisis op de doorstroom en het afstuderen van studenten heeft.

Wel heeft de redactie, gezien de coronacrisis, gekeken welke opleidingen de meeste ‘zekerheid’ bieden. Er is een top vijf van opleidingen met hoog studiesucces en goede perspectieven op de arbeidsmarkt – al zou daar door corona ook het nodige in kunnen veranderen. Tandheelkunde en International Business staan op één en twee. In de top vijf van opleidingen die als slechtste scoren op dit punt staan Kunstgeschiedenis, Archeologie en Filosofie, maar opvallend genoeg ook politicologie en Internationaal & Europees recht.

Maar de arbeidsmarkt weegt niet mee in de ranglijstjes. Overigens zijn de oordelen van kwaliteitskeurmeester NVAO uit de gids verdwenen. Sinds 1 januari deelt die alleen nog voldoendes en onvoldoendes uit. De opleidingsoordelen ‘goed’ en ‘excellent’ zijn vervallen, tot verdriet van onder anderen de toenmalige Keuzegidsredactie, want de NVAO-oordelen bieden nu geen onderscheid meer.

Brede, klassieke universiteiten

De twee universiteitenrankings (klassieke universiteiten en overige universiteiten) blijven grosso modo gelijk. Van de brede universiteiten scoort Nijmegen het hoogst. De Universiteit Utrecht blijft op de derde plek. En net als vorig jaar eindigen de Universiteit van Amsterdam onderaan. Voor wat het waard is.

Nijmegen RU

63,5

A'dam VU

61,5

Utrecht UU

60,5

Groningen RUG

Leiden/Den Haag UL

A'dam UvA

53

In de categorie Overige universiteiten steekt Wageningen nog altijd met kop en schouders boven de rest uit, terwijl de Erasmus Universiteit Rotterdam de rij sluit. De Wageningse universiteit behaalt al sinds 2004 de meeste punten in de Keuzegids.

Overige universiteiten

Wageningen UR

73

Enschede UT

68.5

Open Universiteit

67

Maastricht UM

64,5

Tilburg TiU

63,5

Delft TUD

Eindhoven TU/e

Rotterdam EUR

53,5

In Utrecht kritiek op wetenschappelijke vorming
Kijkend naar de Utrechtse opleidingen blijkt dat de studenten niet tevreden zijn over de faciliteiten die de universiteit aanbiedt. Opgemerkt moeten worden is dat dit oordeel  is gebaseerd op de enquête van vorig jaar. Er is dus geen actuele beoordeling te geven. Op dit moment zijn de meeste colleges online en is de toegang tot faciliteiten beperkt.

Gezien de huidige discussie over een mogelijk kerncurriculum, is het wel opvallend dat bij verschillende faculteiten het ontbreken van wetenschappelijke vorming genoemd wordt als kritiekpunt. Dat is niet alleen bij de taalstudies, maar ook bij studies als Rechten, Wiskunde, Informatica en Kunstmatige intelligentie.

Een ander terugkerend kritiekpunt is de gebrekkige praktijkgerichtheid van verschillende opleidingen. Genoemd worden Rechten, Economie, verschillende taal en cultuurstudies, Pedagogiek, Psychologie, Sociale Geografie en Kunstmatige intelligentie. Op dit punt zijn er zeker uitzonderingen. De opleidingen Geneeskunde, Diergeneeskunde, Bestuurs- & Organisatiewetenschap, Scheikunde en Aardwetenschappen wordt de praktijkgerichtheid als pluspunt genoemd.

Wat ook is overgenomen van vorig jaar, is de waardering voor de docenten. Dat zie je vooral bij opleidingen in de Geesteswetenschappen. Maar ook elders, zoals bij Bestuurs- & Organisatiewetenschap, Scheikunde, Culturele Antropologie, Wiskunde en Aardwetenschappen. We kunnen dus niet zien of die waardering is gestegen of gedaald na de online colleges vanaf maart. Opvallend is dat van alle UU-opleidingen allleen de studenten van Farmacie hun docenten een dubbel min geven. Maar ook dat is gebaseerd op de enquête van vorig jaar.

Iets meer goede opleidingen
De Keuzegids geeft cijfers tussen de 0 en de 100. De Universiteit Utrecht heeft geen echte landelijke toppers en ook geen uitschieters naar beneden. Door meer het accent te leggen op studiesucces en het ontbreken van visitatiebeoordelingen, zijn er wel kleine verschillen met vorig jaar.

De best beoordeelde opleiding is opnieuw Bestuurs- & Organisatiewetenschap. Met een score van 83. In vergelijk met vorig jaar zijn de opleidingen Italiaans, Scheikunde en Aardwetenschappen nu ook als zeer goed beoordeeld. Daarentegen zijn het University College Utrecht en Geneeskunde iets gezakt, waardoor ze nu genoegen moeten nemen met de beoordeling goed.

In het onderstaande schema staan de punten van vorig jaar tussen haakjes. De grootste daler is Liberal Arts & Sciences die maar liefst zeven punten verloor en hierdoor het predicaat matig krijgt. Biologie verliest vijf punten, maar blijft met 57 punten als voldoende beoordeeld. De relatief nieuwe opleiding Global Sustainablility Science zakt vier punten naar 56. Kunstmatige Intelligentie (het vak waarvoor in 2019 drie miljoen extra geld is vrijgemaakt) is hekkensluiter geworden. De opleiding daalde naar 46 punten, terwijl de laagst scorende opleiding Informatiekunde licht steeg en nu op 48 punten staat.

De grootste stijger in de lijst is Taalwetenschappen (+5), maar ook Natuurkunde (+4), Muziekwetenschappen (+4) en Economie (+4) krijgen een betere beoordeling dan vorig jaar.

Lijstje van de beoordeling Utrechtse opleidingen in de Keuzegids

Zeer goed