Klassieke muziek met een biertje
TivoliVredenburg wil meer jongeren naar een klassiek concert krijgen. Daarvoor hebben ze twee concertseries neergezet: ‘Meesterwerken Uitgelegd’ en ‘Pieces of Tomorrow.’ De statige concertzaal krijgt de sfeer van een hippe ruimte waar je met een biertje in de hand naar de muziek luistert.
“De Nachtwacht beplak je ook niet met paarse vlakken en neonletters. Maar ’s avonds met een biertje in je hand naar de er naar kijken en er hardop over mogen praten is wél leuker dan in een statige, serene museumzaal met strenge suppoost,” aldus Peter Tra, hoofd programmering klassieke muziek bij TivoliVredenburg.
Voor wie niet vaak naar een klassiek concert geweest is, heeft de concertzaal iets weg van de museumzaal waar je in stilte moet doen alsof je alles wat je ziet prachtig vindt én begrijpt. De enige toelichting vind je op een klein bordje vol vaktermen.
Gevolg van deze reputatie? Jong en/of onervaren publiek laat de concertzaal links liggen. Om de orkesten, concertzalen en klassieke muziek levend te houden moeten concertzalen die psychologische drempel verlagen.
Voor Tra betekent ‘drempel verlagen’ niet ‘standaarden verlagen’: in zijn programmering geen cross-overs (beats onder Mozart, Vivaldi op een sax, etc.) of korte compilaties, maar gewoon het echte werk.
Tra: “Net als Rembrandts’ Nachtwacht behoeft de muziek geen aanpassing. Die muziek is prachtig. We luisteren er niet voor niets al 200 jaar naar. Maar het is leuker als het begrijpelijk gemaakt wordt. Als je met een drankje in de hand, in ontspannen sfeer, kan luisteren naar iemand met verstand van zaken, én naar mooie muziek.”
In TivoliVredenburg kan dat sinds dit seizoen in twee concertseries: Meesterwerken Uitgelegd, en Pieces of Tomorrow.
De dirigent-slash-presentator Jules van Hessen van Beethoven 7 Uitgelegd begint de avond met de flair van een publieksanimator op Mallorca. Eén minuut lijkt het allemaal veel te luchtig en plat te worden. Maar al snel wordt het interessant.
Na een korte intro op Beethoven en diens muziek (Hoe doof was hij nou echt? Wat heeft ‘ie naast deze symfonie nog meer gecomponeerd?) loodst van Hessen het publiek zorgvuldig door de symfonie. Hij maakt de structuur van het stuk inzichtelijk, en karakteriseert ieder muzikaal thema (een melodietje dat meerdere keren terugkeert, in verschillende instrumentsecties). Omdat het orkest al braaf klaar zit, kan alles meteen met fragmenten geïllustreerd worden. Het wordt een zeer begrijpelijke, en grondige ontleding.
Het publiek luistert geconcentreerd, ook als na de pauze het hele stuk gespeeld wordt. Tussen de delen van de symfonie door wordt, volledig comme-il-faut niet geklapt, terwijl deze ongeschreven regel niet vermeld is. Klappen tussen de delen is in de concertzaal dé manier om kenners van beginners te onderscheiden. Zitten er ondanks de goede bedoelingen van TivoliVredenburg toch kenners in de zaal?
Ja, en nee. Tra: “het publiek van de Meesterwerken Uitgelegd serie wéét al dat ze klassieke muziek mooi vinden, maar willen graag meer weten. Die andere serie, Pieces of Tomorrow is echt een eerste kennismaking: lichte muziek & klassiek ontmoeten elkaar. Het stuk is minder lang, de ontleding iets minder grondig. Het publiek is wat hipper en over het algemeen iets jonger.”
Op donderdag 5 maart wordt in Pieces of Tomorrow de schizofrene Vierde Symfonie van Sergei Prokofiev besproken en uitgevoerd. DUB en TivoliVredenburg geven hiervoor 2x2 vrijkaarten weg. Het concert begint om 21:00, maar daarvoor kun je in de foyer terecht voor een biertje, en voor het (zelf) draaien van platen (klassiek, maar ook jazz en pop).
Wie wil mag de platen mee naar huis nemen. Voor het betere plaatjes-draaien zorgt DJ St Paul, die van tevoren draait in de Grote Zaal, het concert presenteert, en vervolgens – net als een groot deel van het publiek – in de Pop-O-Matic in popzaal Ronda nog even doorgaat. Want ja, het is donderdag, en je bent er dan toch.
Het volgende concert in de Meesterwerken Uitgelegd serie is op 7 mei: dan wordt Stravinsky’s De Vuurvogel onder de loep genomen.