Klussende studenten zijn populair

De klussende student is booming business. In een paar jaar tijd zijn er een groot aantal studentenklusbedrijven bijgekomen. Ze maaien het gras, passen op kinderen, maken schoon en doden computervirussen.

Misschien ken je de reclame: een goedgeluimde student helpt een oudere vrouw of man in de eigen woonkamer met het oplossen van een computerprobleem. Het is de commerciële boodschap van Studentenaanhuis.nl.

Computerproblemen
Studentaanhuis.nl is opgezet door zakenman Jan Morriën en is één van de vele voorbeelden van studentenklusbedrijven die de laatste jaren in opkomst zijn. Morriën had zelf ooit last van een computervirus en moest daarvoor een dure ict’er bellen om zijn computer weer aan de praat te krijgen. “En toen dacht hij: ‘dat moet veel goedkoper kunnen’”, zegt Peter de Wever, directeur van studentaanhuis.nl.

Wat begon met een paar digitaal goed onderbouwde studenten in Zwolle is inmiddels uitgegroeid tot een Utrechts bedrijf met een bestand van 750 studenten, van wie rond de vijftig uit Utrecht, die 100.000 afspraken per jaar hebben.

Het bedrijf is dus toevallig ontstaan en in korte tijd groot geworden. “Ik denk dat er twee belangrijke redenen zijn waarom we zo succesvol zijn. Ict-studenten vinden het leuk om praktijkervaring op te doen en klanten vinden het fijn dat er een jong iemand komt die hen geduldig uitlegt hoe hun computer werkt. Onze studenten lossen hun problemen op, zodat alle foto’s van de kleinkinderen bijvoorbeeld niet verloren gaan. Veel klanten hebben vaak geen idee hoe ze dat zelf moeten doen. En ze vinden het fijn dat wij niet duur zijn. We vragen naast een jaarlijks lidmaatschap van 12 euro,  9 euro voorfietskosten, 12,50 per half uur en helpen mensen binnen één of twee dagen.”

Schoonmaken & oppassen
Een ander bedrijf, schoonmaakstudent.nl, is ook bedacht door een ondernemer. Korné Pot van schoonmaakstudent.nl heeft 113.500 studenten in zijn bestand die schoonmaken, waarvan 3621 studenten uit Utrecht komen. Pot had eerst alleen een regulier schoonmaakbedrijf en focuste zich niet specifiek op studenten. Tot hij steeds vaker de vraag kreeg van klanten of hij ook schoonmaakstudenten kon leveren. “Toen heb ik dit ontwikkelt”, zegt hij.

Anne en Lotte van Oudheusden zijn hun studentenbedrijven OppasStudent, PoetsStudent SeniorenStudent op vergelijkbare wijze begonnen. Ze zochten een oppasbaantje tijdens hun studententijd en plaatsten daarvoor een advertentie op Marktplaats. Dat leverde meer dan vijftig reacties op. Vervolgens gaven ze die extra oppasadressen aan vrienden en vriendinnen. De belangstelling onder studenten en ouders groeide. Inmiddels werken er rond de 7000 oppasstudenten via OppasStudent en bemiddelen ze, met de andere diensten meegeteld, voor 8.000 studenten, met name in de Randstad.

“Ik had nooit gedacht dat het zo groot zou worden”, zegt Anne van Oudheusden. “Toen wij net begonnen lachten vrienden ons uit, omdat ze een oppasbaantje meer bij middelbare scholieren vonden passen. Nu is het heel normaal om als student een oppasbaan te hebben.”

Het succes van OppasStudent zit vooral in het persoonlijk matchen van studenten en ouders, denkt Anne van Oudheusden. “Toen wij zelf begonnen met oppassen, vonden we het heel belangrijk dat het goed klikte tussen ons, de ouders en de kinderen. Dat zoeken we ook voor de studenten waar we voor bemiddelen, omdat het anders niet werkt. Een bijbaantje is meer dan alleen geld verdienen. Sommige studenten gaan bijvoorbeeld met hun oppasfamilie op vakantie of hebben de inboedel van hun kamer van hen gekregen. Wij hebben zelf ook nog steeds contact met ons eerste oppasgezin.”

Concurrerend in prijs en tijd
Joop Schippers, hoogleraar arbeidseconomie aan de Universiteit Utrecht, denkt dat studentenklusbedrijven de afgelopen jaren zo in opkomst zijn geraakt door de crisis. “Studenten komen door de crisis moeilijk aan regulier werk. Door het leenstelsel zijn veel studenten wel op zoek naar een bijbaantje, daarom is het niet zo raar dat zij deze klusformules hebben bedacht”, zegt Schippers.

“Bovendien”, vervolgt hij, “vinden klanten het fijn dat zij snel, goedkoop en flexibel zijn. Bij reguliere bedrijven moeten klanten vaak twee weken van te voren opgeven wanneer zij willen verhuizen. Studenten kunnen vaak morgen al omdat ze flexibeler zijn met hun tijd.”

Ondanks de grote vraag naar studentklussers, plaatst Schippers wel kanttekeningen bij studentenklusbedrijven. “Het feit dat ze zo goedkoop zijn, is ook het probleem”, stelt hij. “Bij reguliere, professionele klusbedrijven zijn er regels vastgelegd voor kwaliteit. Een belastingadvieskantoor moet pensioenpremies betalen en dure werknemers met goede diploma’s betalen, waardoor ze een stuk duurder zijn dan een accountantstudent.”

En een professioneel schildersbedrijf moet voor goede materialen zorgen en een verhuisbedrijf dat werknemers niet te zware materialen tillen, stelt hij. “Studenten met een klein klusbedrijfje slippen door de mazen in het net heen. Zij betalen geen pensioenkosten en sjouwen dozen en piano’s gewoon de trap op.”

‘Ook wij houden ons aan regels’
Daar heeft Schippers wel een punt, blijkt uit een gesprek met studentenkarwei.nl “Toen wij een paar jaar geleden net begonnen met verhuisklussen, sjouwden we alles op de ouderwetse manier de trappen op en af”, zegt Salim Atay. Hij runt het hoofdkantoor in Den Haag en zijn crew verzorgt nu 80 tot 100 verhuizingen per week, over het hele land. Binnenkort opent het een kantoor in Amsterdam, gevolgd door een kantoor in Utrecht.

Klachten van professionele klussers en verhuizers die vinden dat studentenondernemingen oneerlijke concurrentie bedrijven omdat zij zo goedkoop zijn en niet gebonden zijn aan regels, vindt hij onzin. “Wij zijn geen concurrenten van hen, wij doen gewoon ons ding.” Maar ze verhuizen toch, net als professionele verhuisbedrijven? “Dat klopt, maar wij zijn geen erkend verhuisbedrijf.” Dat is geen manco, vindt Atay. “Professionele verhuizers verhuizen je binnen drie uur en zeggen geen stom woord. Dat gaat bij ons heel anders. Wij zijn aardig, flexibel, informeel en inzetbaar voor alles.”

Dat betekent niet dat studentenkarwei zich niet aan regels hoeft te houden, zegt hij. “Als wij onze studenten te zware dingen laten tillen, krijgen wij ook de Arbo op onze nek. Een piano pakken we netjes in en tillen we dan met vier man, zoals het hoort. We geven trainingen en workshops aan onze studenten, zodat ze goed voorbereid zware meubels kunnen verhuizen,” zegt hij trots. “Onze klanten beoordelen ons alsof we een professioneel verhuisbedrijf zijn, in plaats van verhuizende studenten.”  

Utrecht kent ook nog het succesvolle bedrijf MijnStudent dat verhuist, tuiniert, klust en computerproblemen oplost.

Advertentie