Koude Varsity-finale toch weer mooi feestje

Studenten vierden zondag volop hun jaarlijkse roeifestijn. Foto's Julie Huizinga

Ondanks de koude doken 's middags supporters van het Amsterdamse Nereus poedelnaakt het Amsterdam-Rijnkanaal in. Hun Oude Vier won op eerste paasdag het hoofdnummer van de belangrijkste studentenroeiwedstrijd van het jaar. DUB maakte een fotoverslag.

De 129ste Varsity zondag op het Amsterdam-Rijnkanaal verliep gelukkig niet zo bizar als de fameuze Boat Race zaterdag op de Thames. “Toen we hoorden wat er in Londen was gebeurd, hebben we alle procedures nog maar eens doorgenomen”, zegt perswoordvoerder Vincent Klomp. “Uiteindelijk is alles heel goed gegaan, bijna saai goed misschien.”

Volgens Klomp waren zo´n 3500 toeschouwers afgekomen op het studentenroeifestijn bij Houten. Iets minder misschien dan bij de zonovergoten editie van vorig jaar, maar nu keken er ook zo'n 1500 mensen via de livestream op internet.

Op het water bij Houten domineerde Nereus van start tot finish in de race van de Oude Vieren, het hoofdnummer van de Varsity. De Amsterdammers mochten 's avonds de traditionele kroegjool organiseren.

Nereus herhaalde het kunststukje van vorig jaar, al was deze overwinning misschien nog wel opmerkelijker. De Olympische roeiers die vorig jaar aan boord zaten, gaven nu voorrang aan hun voorbereiding op Londen.

Waarschuwingen van de wedstrijdleiding voor het koude kanaalwater ten spijt, doken toch tientallen Amsterdams fans het water in om hun viertal te feliciteren.

Kijk hieronder voor een filmverslag van de wedstrijd van de Oude Vieren. Voor het eerst werd dit jaar gebruik gemaakt van camera´s op de boten zelf. Een andere audiovisuele primeur viel letterlijk in het water. Een zogenoemde octocopter, een kleine op-afstand-bestuurbare helicopter die beelden maakte van de wedstrijd, stortte neer. Klomp: “Dat was misschien een klein smetje op de dag.”

De enige Olympiaganger die in Houten per se aan de start wilde verschijnen, was Olivier Siegelaar van Laga. Zijn Delftse Oude Vier moest echter genoegen nemen met een tweede plaats in de uitslag, vlak voor een ontketend Orca. De Utrechtse boot kwam na een matige start zeer goed op stoom.

De andere Utrechtse vereniging Triton slaagde er niet in de finale te behalen. Ook de nieuwe boot vernoemd naar Nobelprijswinnaar ´t Hooft kon hen uiteindelijk niet helpen.

Tags: roeien | varsity | triton | orca | nereus