Krakers verlaten Uithof en worden opgepakt bij volgende actie

De rechter besloot onlangs in een kort geding dat de krakers het Landbouwhuisdierenpand aan de Marburglaan uiterlijk 1 november moesten verlaten. De universiteit had aangekondigd dat op die datum de voorbereidingen voor het sloop van het pand van start zouden gaan.

Volgens woordvoerder Judith hoopte een deel van de kraakgroep een nieuw onderkomen te vinden in het KPN-pand. Zij behoorden tot de dertig krakers die het gebouw aan de Wilhelminalaan zondag kraakten.

Maandagavond werd dat pand door de Utrechtse politie ontruimd. Volgens het openbaar ministerie (OM) moest het pand leeg omdat het brandonveilig is en omdat de krakers de drie bedrijven die er als anti-kraakhuurders in zitten, zouden hinderen.

De arrestanten zitten vast op beschuldiging van overtreding van de nieuwe kraakwet, huisvredebreuk en vernieling. Het OM heeft laten weten dat bekeken wordt of er snelrecht toegepast kan worden.

Volgens woordvoerder Judith zullen de Utrechtse krakers zich niet laten weerhouden opnieuw panden te kraken. “Er zijn nu een aantal mensen dakloos, dus er gaat zeker nog wat gebeuren.”