'Latijns Amerikaanse films zijn mijn favoriet'

Het Latin American Film Festival (LAFF) gaat weer van start! Het festival dat sinds 2005 bestaat is inmiddels een begrip in Utrecht. Het festival richt zich op de Latijns-Amerikaanse film en cultuur en laat het Nederlandse publiek kennis maken met verschillende aspecten en ontwikkelingen in Latijns-Amerika. DUB verloot kaarten voor het festival. Student Maria Kempers, vrijwilliger bij het LAFF, geeft tips!

“Wat heel leuk is, zijn de openluchtfilms op het Latin American Film Festival. Deze draaien elke avond in het weekend vanaf een uurtje of negen. Je kunt dan lekker op het terras gaan zitten. Als het mooi weer is, is dit zeker een aanrader. En het is bovendien ook nog gratis”, vertelt Maria Kempers.

Maria KempersMaria (27) is vrijwilligster bij het LAFF. Ze zit in de laatste fase van haar studie aan de Universiteit Utrecht en is daarnaast fulltime werknemer bij de Argentijnse ambassade in Nederland. Ze gaat dit jaar voor de vierde keer aan de slag bij het festival.

Naast de openluchtfilms vindt Maria de ‘FilmsExtras’ een leuk onderdeel, met name de Q&A’s. “Het LAFF vertoont een film tijdens de FilmExtras en daarnaast hebben een heleboel films en documentaires een Q&A op het einde. Zo is een acteur uit de film of de regisseur van de film aanwezig tijdens de vertoning. Maar ik heb ook een keer iemand van een ambassade gezien. Aan deze personen kun je dan vervolgens vragen stellen.”

“In het eerste jaar van mijn studie ‘Spaanse Taal en Cultuur’ kwam ik bij het LAFF terecht door een masterclass”, vertelt Maria. “Ik ben begonnen met Spaans en vond Latijns-Amerika interessant klinken. Het is een mooi continent om van daaruit de wereld te ontdekken en ik ben geïnteresseerd in films. Ik kan dus mijn lol op bij het LAFF”.

Maria werkt momenteel voor de Argentijnse ambassadeur als privésecretaresse. Voor het Latin American Film Festival kon zij een paar dagen vrij nemen, om haar taken als vrijwilligster te vervullen.  “Ik verzorg het ontbijt voor de organisatie van het LAFF tijdens het festival. Dat doe ik voor de vierde keer. Het is een aparte functie, omdat ze daar maar één persoon voor willen hebben. Voor de organisatie is het ontbijt het enige moment dat zij met zijn allen samen zijn en overleg plegen. Hier worden ook de belangrijke dingen besproken”, zegt Maria. “De rest van de dag racen ze van hot naar her.”

Ze vindt het leuk om de ontbijtdienst te draaien, maar er kleeft ook een nadeel aan. “Ik kom weinig in contact met andere vrijwilligers. Het voordeel is dat ik het festival van een andere kant leer kennen. Het LAFF geeft mij daarnaast ook altijd een beetje een vakantiegevoel.”

Maria vertelt dat Juan Y Eva en Miss Bala twee goede films schijnen te zijn. Beiden draaien dit jaar op het festival. Ook de documentaires moeten we zeker gaan bekijken zegt ze,omdat er veel actuele onderwerpen in vertoond worden. Naast de films die dit jaar draaien bij het festival, heeft zij ook een aantal eigen favoriete Latijns-Amerikaanse films. “Y Tu Mamá También (Mexico), Tropa de Elite (Brazilië), en Iluminados por el Fuego (Argentinië) zijn mijn favorieten. Alle drie zijn tijdens verschillende edities van het LAFF vertoond.”

Het Latin American Film Festival is van 18 tot en met 27 april in het Louis Hartlooper Complex Utrecht. Je kunt bij DUB 2 keer 2 kaarten winnen met de prijsvraag.