foto: 123rf, Shutterstock. Illustratie DUB

Met deze zeven tips word je een pro in thuiswerken

Body: 

Maak een planning, drink goede koffie, zorg voor voldoende beweging en kleed je aan. Het zijn enkele van de vele thuiswerktips die wij ontvingen van onze lezers. DUB zet zeven gouden tips voor je op een rij, zodat ook jij een pro kunt worden in thuiswerken.

Read in English

Nu bijna iedereen noodgedwongen thuis werkt en studeert kunnen veel van ons wel wat thuiswerktips gebruiken. Dit was precies de reden om vorige maand de prijsvraag voor het boek: Survivalgids voor de thuiswerker te organiseren in samenwerking met auteur en coach Lieneke van Waalwijk van Doorn. Om kans te maken op een exemplaar van het boek vroegen we deelnemers hun ultieme thuiswerktip met ons te delen. Die tips willen we jullie natuurlijk niet onthouden. We zetten er zeven op een rij:

1. Houd werk en privé gescheiden

Werk en privé gescheiden houden én thuiswerken. Het is vaak makkelijker gezegd dan gedaan. Vooral met (jonge) kinderen thuis kan dat soms onmogelijk lijken. Maar een paar kleine aanpassingen kunnen al een verschil maken volgens onze lezers. 

"Houd de plek waar je werkt en waar je ontspant gescheiden van elkaar. Wanneer dit in dezelfde ruimte is kun je dit bijvoorbeeld creëren door het bureau alleen voor werk te gebruiken en het bed of de bank alleen voor ontspanning. Dus ook geen telefoon en social media aan het bureau!"

"Houd vaste werktijden aan en plan blokken in waarin je privézaken kan doen. Zo voorkom je dat werk en privé met elkaar vermengd raken. Ook kom je zo minder snel in de verleiding om 's avonds laat nog de laptop open te klappen."

"Schaf een goede koptelefoon aan. Zo blijft al het achtergrondgeluid mooi op de achtergrond en horen anderen tijdens meetings de kinderen of andere huisgenoten niet." 

2. Blijf in beweging

Dat voldoende beweging belangrijk is, wisten we al. Ook als we op kantoor werken is het goed om regelmatig even van onze plek te komen. Maar omdat in het thuiskantoor alles vaak binnen handbereik is beweeg je al snel een stuk minder op een dag. En dan zijn ook nog eens de sportscholen dicht... Lees dus onderstaande tips en kom in actie.

"Ren elke twee uur even een paar keer de trap op en neer, doe een paar squats en ga een rondje lopen. Blijven bewegen: dat is goed voor je lijf maar bovenal voor je geest!"

"Zet af en toe een vette disco hit op en ga daar dan flink op dansen!"

"Gebruik de reistijd die je over hebt voor activiteiten om je hoofd leeg te maken. Denk aan sporten of een andere hobby."

"1,5 uur gewerkt; even een kort wandelingetje van 15 minuten en dit concept herhalen gedurende een dag van 8 uur. Je zult zien dat dit productie bevordert en bovendien blijf je er ook fit bij. Het wandelingetje kun je ook nog leuker maken door een fitness touw mee te nemen en onderweg een drietal oefeningetjes te doen."

3. Ga naar buiten

Doordat je niet meer naar je werk hoeft te reizen en je voor een lunch of afspraak vaak ook de deur niet meer uit hoeft, kom je, als je even niet uitkijkt, soms een hele dag de deur niet uit. Terwijl frisse buitenlucht juist zo belangrijk is voor lichaam en geest. Maar geen nood: onze lezers weten hier wel raad mee. Lees de tips en doe er je voordeel mee.

"Ga ‘s ochtends voordat je begint met werken of studeren eerst even een half uurtje naar buiten. Zo kan je je hoofd van relaxmodus omzetten in werkmodus en wordt je huis je kantoor. Na afsluiten van de werkdag ook weer even naar buiten om terug te schakelen."

"Pak na je werkdag de fiets en fiets naar 'huis' (gewoon een klein rondje in de wijk, voelt het toch alsof je thuiskomt na een werkdag!)."

"Walk a call a day outside."

4. Maak een planning

Er wordt weleens gezegd dat een goede planning het halve werk is. Door een goede planning te maken, en je hier ook aan te houden, kun je taken beter afronden en je hoofd leeg maken. Maar houd het realistisch en plan ook vrije tijd in.

"Vind uit wanneer jij op je productiefst bent en pas je werkdag daarop aan."

"Zorg voor een goede planning waarbij je zeker je voeding, beweging en ontspanning niet vergeet in te plannen. Hierdoor krijg je een goede balans en kun je het allemaal langer volhouden."

"Maak een to-do-boekje waar je 's avonds inschrijft wat je de volgende dag wilt doen en af wilt hebben. Dit kan je ook per week doen voor de grotere klussen. Zo houd je overzicht en controle over je werk."

"Gebruik een werkschema en plan jouw activiteiten in per dag, per week of per maand; wat je fijn vindt. En houd je daar aan."

5. Work hard, play hard

Work hard, play hard. Het is duidelijk dat veel van onze lezers ook achter dit motto staan. En terecht. Want je werkt over het algemeen beter als je je goed voelt. Dus zorg naast een opgeruimd bureau ook voor wat gezelligheid.

"Houd je werk- of studeerplek thuis niet alleen opgeruimd en rustig, maar ook zo gezellig mogelijk. Ik doe dit bijvoorbeeld door (geur)kaarsen aan te steken, (studie)muziek te luisteren en te zorgen dat ik altijd iets lekkers te eten en te drinken bij de hand heb. Hierdoor word je toch een stuk gemotiveerder!" Dit is een van de twee winnende tips.

"Maak de werkkamer gezellig met vrolijke kleuren, bloeiende planten en foto's van leuke herinneringen."

"Maak het comfortabel voor jezelf, met goed gezelschap (natuurlijk huisgenootjes), lekkere koffie én de beste jaren-80 hitjes."

"Werk samen met een vriend(in) of collega via Teams waarbij je telkens een alarm zet na 30 of 45 minuten om daarna even 5 minuten te kletsen of drinken te halen. Als je weer aan het werk gaat, zet dan weer een alarm."

"Begin een moestuintje. Dat kan ook op een balkon of in een bak op de vensterbank. Kijk hoe de zaadjes kleine plantjes worden door je liefdevolle en aandachtige verzorging, en geniet uiteindelijk van de oogst op je bord. Dit groeien, bloeien en oogsten gaat, ondanks het saaie thuis zitten, eeuwig door en doet je beseffen dat er, ondanks alles, (nieuw groen) leven is waar jij aan bij kan dragen." Dit is een van de twee winnende tips.

6. Neem (op tijd) pauze

Thuis is er niet altijd iemand die je een kop koffie aanbiedt of je er op kan wijzen dat je nu echt even moet lunchen. Hierdoor ben je sneller geneigd om maar door te werken zonder pauzes te nemen. Met deze tips voorkom je dat je uren onafgebroken achter je laptop blijft zitten. 

"Werk niet te lang aan één stuk door. Omdat je nu alleen werkt en geen afleiding hebt van collega’s, heb je sneller de neiging om steeds maar door te werken. Dat is niet gezond. Onderbreek af en toe het werk en kom in beweging of ga even pauzeren."

"Neem pauzes net als je op je normale werkplek zou doen. Met thuiswerken is het moeilijker om te stoppen."

"Neem na ieder uur werken vijf minuten pauze. Voor koffie, wat eten, een praatje óf het toilet."

"Eet en drink genoeg (en op tijd), trakteer jezelf op een goede lunch en maak regelmatig een wandeling."

7. Kleed jezelf aan 

Hoe verleidelijk het misschien ook is om in je trainingspak op de bank te ploffen, inclusief laptop op schoot, doe het niet. Dat is iets wat onze lezers ook begrijpen.

"Doe je haar 's morgens. Ookal kun je je bad hair day goed verbloemen vanuit huis, je voelt je beter als je haar goed zit."

"Doe net alsof je echt naar je werk gaat en pas je kleding hier op aan."

"Kleed jezelf aan alsof je ergens heen gaat, zodat je niet de hele dag in jogging- of pyjamapak doorbrengt."

 

Facebook Twitter Whatsapp Mail