Met een flinke dosis creativiteit van studenten naar de anderhalvemetersamenleving

Een impressie van hoe de daktuin in De UIthof eruit zou kunnen komen te zien in coronatijd

“Voor maar één miljoen euro is dit vakkenpakket van jou!”, zegt één van de studenten in een video waarin zij met haar vier teamgenoten het idee pitchen om met een interactief spel de motivatie van studenten vast te houden bij het online-onderwijs. In dit spel krijgen spelers een probleem van een fictief bedrijf voorgelegd. Dat kan bijvoorbeeld een CEO zijn die onder vuur ligt. De spelers moeten kiezen uit verschillende opties om de organisatie overeind te houden. Vervolgens zien ze wat de gevolgen zijn van hun strategie en kunnen ze vanuit dat punt de koers van het bedrijf verder bepalen.

Het spel is in opdracht gemaakt van docenten van de UU. Zij vroegen de studenten ‘iets’ te bedenken om het motivatieverlies van hun studenten tegen te gaan, iets wat tijdens thuis studeren vaker voorkomt dan in de collegebanken. “Het is herkenbaar”, zegt teamlid Fabienne (22). “Tijdens colleges op de universiteit schrijf ik altijd mee met de presentatieslides en met wat de docent vertelt. Bij opgenomen colleges doe ik er twee keer zo lang over omdat ik steeds op pauze druk, zodat ik álles op kan schrijven. Op een gegeven moment verlies ik de motivatie om het vol te houden.”

Designdenken
Fabienne studeert Liberal Arts & Sciences en volgt de minor Sociaal Ondernemerschap. Samen met 39 andere studenten volgt ze het keuzevak Social Design. In acht teams van elk vijf mensen hebben ze een ontwerp gemaakt voor een sociaal vraagstuk dat gelinkt is aan de anderhalvemetersamenleving. Zo bedacht een team in opdracht van een Amsterdamse school een pleininrichting op anderhalve meter en weer een ander team in opdracht van UU-docenten een onderwijsprogramma voor studenten met een functiebeperking.

Op deze manier konden de minorstudenten toepassen wat ze de afgelopen tien weken hebben geleerd over designdenken: het oplossen van een maatschappelijk probleem of vraagstuk met creatieve ideeën en een ontwerp dat dit vraagstuk oplost. In het geval van het team van Fabienne wordt het verlies van motivatie geprobeerd tegen te gaan door iets wat veel studenten leuk vinden: gamen.

Aanvankelijk moesten de studenten voor het keuzevak een plan maken dat duurzame ontwikkeling stimuleerde, maar de studenten wilden zelf een actueler thema, zegt coördinator van het vak en docent Albert Meijer. “Zij wilden zich liever buigen over de anderhalvemetersamenleving, hét urgente thema van nu. Het zorgt voor nieuwe en interessante mogelijkheden. Omdat studenten zich voor deze opdracht focussen op een specifieke organisatie, kunnen ze een ontwerp op maat maken.”

De plannen moesten wel haalbaar en creatief zijn. Want daar is op de UU is vaak te weinig aandacht voor, vindt Meijer. Hij liet de studenten eerst individueel zoveel mogelijk ideeën bedenken voordat ze reageerden op elkaars initiatieven. “In het werkleven moet je ook creatief zijn. Ik geloof dat creativiteit niet is aangeboren, maar dat je kunt leren om creatief te werken.”

Biertje?
Inmiddels is het de beurt van het team van psychologiestudent Deborah (21). Dit team laat de medestudenten een bierquiz spelen met de app Kahoot. Het is voor de presentatie een online versie geworden van de bierproeverij die zij bedachten voor Bar Josefien aan de Voorstraat. In het echt kunnen groepen het café afhuren om in tweetallen mee te doen. Ze proeven een biertje en moeten op een papiertje noteren welk bier ze denken voor zich te hebben. De winnaar krijgt een biertje mee naar huis.

“Een van mijn teamleden werkt in Josefien en de eigenaar van het café merkte dat veel klanten de sfeer van voor de coronamaatregelen missen. We zijn met hem in gesprek geweest en hebben een aantal ideeën gepresenteerd, zoals een indoor festival en een biertap aan elke tafel. De proeverij vond hij het leukste plan, iets soortgelijks had hij al eens gedaan en dat sloeg aan. Binnenkort bespreken we met de eigenaar hoe we het in de praktijk gaan uitvoeren”, zegt Deborah.

Actieve Politieke Participatie
Het team van de Liberal Arts & Sciencesstudente Laurie (22) ontwierp in opdracht van de lokale afdeling van D66 een app die jongeren toegang geeft tot de Utrechtse politiek. In de APP-app (Actieve Politieke Participatie) kunnen gebruikers informatie over de politieke partijen in de stad vinden en kunnen ze stemmen op verschillende stellingen. “Partijen weten vaak niet wat jongeren van iets vinden omdat deze groep zich weinig met politiek bezighoudt. D66 Utrecht herkende dit met hun plan Summer in the City, een schets van hoe volgens hen deze zomer de terrassen in de stad eruit moet zien. Hier miste de partij input van jongeren, ook al stemmen die wel vaak op D66. De partij vroeg zich af: hoe kunnen we jonge Utrechters wél bereiken?”

Ook de ontwerpers van een daktuin in De Uithof zien mogelijk hun plan realiteit worden. Ruben en zijn team maakten een daktuin in het spel De Sims met een bar, een terras met tafels op anderhalve meter afstand, een openluchtpodium en moestuinen. Opdrachtgever Vastgoed & Campus ziet dit plan wel zitten en heeft een geschikte locatie: bovenop de parkeergarage aan de Cambridgelaan. Een ondernemer heeft al interesse getoond om de daktuin te realiseren, zegt student Ruben Schoeman.

De presentaties werden via Teams gehouden, omdat een fysieke ontmoeting niet mogelijk was, zegt coördinator Meijer. Niet op de universiteit en ook niet op een andere locatie. “Sommige studenten moeten dan met het ov komen en anderen behoren tot een risicogroep. Een fysieke ontmoeting regelen zonder studenten uit te sluiten was onmogelijk.”