Studievereniging PPE viert 5-jarig bestaan

'Metis is een groep vrienden die andere vrienden helpt'

Lustrum-PPE foto DUB/Paola
Lustrum barbecue PPE. Foto's DUB/Paola Di Stefano

Gratis pizza, live concerten, een loterij met als goede doel het steunen van een opvanghuis voor vrouwen zonder geldige verblijfsdocumenten. Dit waren een paar voorbeelden van activiteiten waarmee Metis zijn eerste lustrum vierde.

Op 7 en 8 mei konden studenten, docenten en alumni meedoen aan de vele activiteiten die plaatsvonden in het Descartes-gebouw op de internationale campus, de locatie waar de opleiding is gehuisvest. "Ons doel was om de PPE-gemeenschap verder met elkaar in contact te brengen, want dat is eigenlijk waarom Metis bestaat," legt Pim, lid van het organisatiecomité, uit.

PPE is een relatief nieuwe opleiding aan de Universiteit Utrecht, met een kleinschalige en internationale studentenpopulatie. "Vanaf het begin wil Metis studenten binnen en buiten de muren van de collegezalen dichter bij elkaar brengen. Hoewel er jaarlijks maar 75 studenten zijn, is het een behoorlijk diverse groep. Mensen hebben verschillende achtergronden, prioriteiten en behoeften" zegt Pepijn, een afgestudeerde PPE'er die nog steeds actief is binnen de vereniging.

"Het zorgen voor een hechte gemeenschap binnen onze opleiding is de afgelopen jaren wel een uitdaging geweest. Maar jaar na jaar is Descartes eigenlijk voor de meeste studenten wel een plek geworden om op adem te komen" voegt Nori, voorzitter van de Lustrumcommissie toe.

"Het is een kleine opleiding, iedereen zit dicht op elkaar, maar dat betekent niet dat ze per se goed met elkaar overweg kunnen. Daarom is onze studievereniging zo belangrijk voor ons. Het helpt een vriendelijke en respectvolle sfeer te creëren op de plek waar we de meeste tijd met elkaar doorbrengen, ons eigen studiegebouw" zegt een derdejaars student.

PPE staat bekend als een hechte gemeenschap en Metis is grotendeels verantwoordelijk voor die band. "Ik zie Metis als een groep vrienden die andere vrienden helpen," zegt bestuurslid Olivia. "We proberen van Descartes voor iedereen een tweede thuis te maken, door te werken aan een omgeving die veilig en inclusief is," voegt de voorzitter van de vereniging, Samuele, toe.

Voor studenten is dit belangrijk. Een eerstejaars student zegt: "Ik zou me niet zo op mijn gemak voelen als er niet zoveel activiteiten werden georganiseerd door de vereniging. Enkele van mijn beste herinneringen in Utrecht hebben te maken met Metis." Een derdejaars student beaamt dit. "Ik miste de PPE-gemeenschap echt toen ik in het buitenland op uitwisseling was. Toen ik terugkwam, gaf zorgde deelname aan de evenementen van Metis me weer het gevoel dat ik thuis was."

metis lustrum

Zes maanden voorbereiding
Veel activiteiten tijdens de twee dagen hadden ook een relatie met de opleiding. Zo was er een loterij voor het goede doel waarvan de opbrengst ging naar een opvanghuis voor vrouwen zonder geldige verblijfsdocumenten, was er een levendig debat over kernwapens waarin studenten het tegen docenten opnamen en vertelden alumni over het leven na PPE.

Ook werden er, in de geest van de vijf jaar oude traditie van Metis, meerdere toernooien flunky ball gespeeld, waarbij twee rijen studenten tegenover elkaar tot het laatste schot streden om hun bier zo snel mogelijk op te drinken. En last but not least werd er een springkasteel geplaatst in de tuin van Descartes. Het werd uiteindelijk de meest populaire attractie.

Het organiseren van het lustrum was niet eenvoudig. LustrumCo, de commissie dat deze twee dagen organiseerde, werd in oktober opgericht. "Het was een vrij lang proces, er moest veel vooruit gepland worden. Gelukkig maakten de meeste leden ons werk een stuk makkelijker door mee te denken en met leuke suggesties voor het programma te komen. Dit lustrum was alleen mogelijk door de gezamenlijke inspanning van alle Metis-leden, wat laat zien hoe actief en betrokken onze studenten zijn bij de vereniging" zegt Sezavan LustrumC O.

Hoe vreemd het misschien ook klinkt, het grootste probleem van de commissie was het regelen van het enorme springkussen. "Het was een heel gedoe om het helemaal naar Descartes te vervoeren, maar ik ben blij dat de mensen er zoveel plezier aan hebben beleefd. We waren bang dat het kapot zou gaan, doorboord zou worden, maar dankzij een aansprakelijkheidsformulier en zorgvuldig toezicht is alles goedgegaan ", zegt een lid van LustrumCo.

Het gedoe rond het springkussen is typerend voor het idee achter de studievereniging. Pepijn: "Metis stond in de antieke Griekse wereld voor praktische wijsheid, het idee van leren door te doen. Het komt erop neer dat je dingen onderweg uitprobeert om te zien of ze werken". En in het geval van het springkussen werd het, met wat noodzakelijke aanpassingen, uiteindelijk een succes.

metis lustrum

Hoe nu verder?
De twee dagen waren een succes, wat de verwachtingen voor de toekomst groot maakt. "We willen de gemeenschapszin die PPE-studenten zo dicht bij elkaar brengt, blijven opbouwen en versterken," zegt de huidige voorzitter van Metis op stellige toon.

Pepijn: “Ik heb gezien hoe de vereniging de afgelopen vijf jaar vooruitgegaan is, en ik zie veel potentieel om dit in de toekomst verder uit te bouwen. Het plan is om te blijven doen wat we tot nu toe met succes hebben gedaan, Daarnaast willen we ook nieuwe zaken uitproberen om PPE nog gezelliger te maken voor de volgende lichtingen."