Minorenmarkt helpt studenten zoeken in doolhof van keuzevakken

Hoe maak je het best gebruik van de ruimte in je studie die je zelf mag invullen? Voor veel studenten is dat een lastige vraag. Een van de mogelijkheden is het volgen van een minor. Maar welke dan? Woensdag vond in het Ruppertgebouw een voorlichtingsmarkt plaats.

“Met een minor wil ik mijn kansen op toelating tot een master vergroten”, vertelt Jolijn, eerstejaars Algemene Sociale Wetenschappen (ASW) die in de hal van het Van Ruppertgebouw in folders bladert. “Ik doe een vrij brede opleiding dus ik moet goed nadenken over welke kant ik met die studie opwil.”

Naast haar staat Julie, ook eerstejaars ASW. “Ik ben nog niet echt bezig met mijn masterkeuze; ik doe vooral cursussen die ik leuk vind. Maar zojuist heb ik hier heel toevallig een minor gevonden die het helemaal lijkt te zijn voor me: Creative Cities. Daarin komt mijn belangstelling voor sociale wetenschappen samen met die voor kunst: volgend jaar hoop ik een oriëntatiejaar bij de Hogeschool voor de Kunsten te kunnen volgen. Ik kwam vandaag zonder veel verwachtingen naar deze markt, maar ik ben nu plotseling helemaal gelukkig.”

Gebrek aan informatie
Veel studenten worstelen met de vraag waar zij de profileringsruimte die zij naast hun major hebben, mee moeten vullen. Ze willen zich met goede keuzes voorbereiden op een master of misschien zelfs al een beroep. Of ze vinden zoveel leuk en interessant dat ze niet weten wat wel en wat niet te doen. Tegelijkertijd is er een gebrek aan informatie.

“Studenten weten vaak helemaal niet dat de UU zoveel verschillende minoren over zoveel verschillende onderwerpen heeft”, zegt Marthe Groenveld, studentbestuurslid van Geesteswetenschappen. “Ik spreek vriendinnen die er pas in hun derde jaar achterkomen welke minor ze heel graag gevolgd hadden, maar waarvan ze het bestaan niet kenden.”

Voor nieuwe studenten Geesteswetenschappen is voorlichting over minoren nog belangrijker geworden nu de faculteit het volgen van pakketten van vakken verplicht stelt. zo vertelt ze. Studenten dreigden te verdwalen in de grote hoeveelheid keuzevakken.

Groenveld is één van de studentbestuursleden die de organisatie van het Minorevenement op zich namen. In vergelijking met een editie die vorig jaar werd georganiseerd door de bestuursleden van Geowetenschappen en Sociale Wetenschappen, sloten nu ook de faculteiten Geesteswetenschappen, REBO en Bètawetenschappen aan.

Ook het aantal bezoekers is dit jaar groter. Meer dan 600 studenten schreven zich in, vorig jaar waren dat er 200. Docenten en studenten van bijna alle UU-minoren presenteerden zich woensdag in het Ruppertgebouw, zo’n 110 in totaal.

Digitale oorlogvoering bij Conflicstudies
Uit de vooraanmeldingen voor het evenement blijkt dat onder meer minoren op het gebied van criminologie en internationaal georiënteerde cursuspakketten als Conflictstudies veel interesse trekken. Achter de tafel van de  minor Conflictstudies staat Leonie van Bruggen belangstellende studenten te woord. Volgens het bestuurslid van studievereniging CS Ubuntu schrijven elk jaar zo’n 100 studenten zich in voor de minor.

“Het is een heel interdisciplinair vakgebied, daarom vinden heel veel studenten aansluiting”, zegt Leonie. “Er kwam vandaag zelfs een student Informatica langs met belangstelling voor technologische en digitale oorlogsvoering. Die zag Conflictstudies ook wel zitten.”

De Universiteit Utrecht besloot studenten ooit een relatief grote keuzevrijheid te bieden zodat studenten die dat willen ook buiten hun eigen vakgebied kunnen kijken of kennis kunnen maken met geheel andere opleidingen. In welke mate studenten woensdag tijdens deze voorlichtingsmarkt daarop uit zijn blijft onduidelijk.

Bij de tafel van docent Natuur- en Sterrenkunde Carleen Tijm-Reijmer is het in ieder geval opvallend rustig. Slechts weinig studenten Geschiedenis, Filosofie of Rechten hebben belangstelling voor een minor Natuurkunde. Het aantal niet-Natuurkundestudenten dat op dit moment een minor bij de opleiding volgt, is dan ook op de vingers van één hand te tellen.

“Het omgekeerde komt wel geregeld voor", vertelt de docent. "Onze studenten zoeken dan verbreding, bijvoorbeeld bij wetenschapsfilosofie. Maar als je een vak Natuurkunde wilt doen, dan zul Wiskunde B moeten hebben gedaan op je middelbare school. Dat is voor veel studenten een te hoge drempel.”

Toch vindt Tijm-Reijmer de voorlichtingsdag ook voor de bèta´s een nuttig initatief. “Het is goed dat we ons hier kunnen laten zien en kunnen vertellen dat we wel degelijk een mooi aanbod hebben voor wie daarin geïnteresseerd is.”

ASW-studente Jolijn kijkt voorlopig vooral naar minoren bij Economie. Conflictstudies lijkt haar ook wel wat. “Maar bij de selectie voor de master vallen daar veel studenten af. Ik twijfel nog. Maar ik heb hier in ieder geval van verschillende minoren en vakgebieden een beter beeld gekregen.”

Marthe Groenveld spreekt halverwege de middag van een geslaagde dag. Stiekem hoopt ze dat het universiteitsbestuur volgend jaar de portemonnee wil trekken om het initiatief te ondersteunen. "Dan kunnen we studenten nog beter van informatie voorzien. De behoefte lijkt er zeker te zijn."

Tags: minor