Moet er een Utrechtse wetenschapsagenda komen? Laat je mening horen

Wetenschap voor de wetenschap, of wetenschap voor de samenleving? Doe mee aan de discussie.

Wetenschappers die in splendid isolation proefjes en theorietjes uitvoeren: die tijd ligt achter ons. Vandaag de dag mogen burgers via de Nationale Wetenschapsagenda meepraten over wetenschapsvragen, moet je bij een beursaanvraag een zogeheten valorisatieparagraaf invullen en krijg je een pluim als je vaak bij DWDD zit.

Toch vindt onder andere actiegroep Science in Transition nog steeds dat veel wetenschap is losgezongen van de maatschappij. Wetenschappers zouden zich blind staren op publicaties in internationale wetenschappelijke tijdschriften en laten écht belangrijke maatschappelijke issues liggen.

Moet de wetenschap zich in 2025 vooral internationaal blijven oriënteren en profileren? Of moeten universiteiten vaker in hun eigen regio of land samenwerken met kennisinstellingen en diverse belanghebbenden in de maatschappij? In andere woorden: moet er een Utrechtse wetenschapsagenda komen? Laat je reactie achter in de comments.

Vier universitaire dilemma's

In het kader van het nieuwe strategische plan van de Universiteit Utrecht lanceert DUB een discussie over deze vier belangrijke universitaire kwesties:

1. Een internationale of een Nederlandse universiteit? (over internationalisering)

2. Weg met het hoorcollege? (over digitalisering)

3. Opleiden voor de wetenschap of voor de arbeidsmarkt? (over de aansluiting op de arbeidsmarkt)

4. Moet er een Utrechtse wetenschapsagenda komen? (over sturing en autonomie in de wetenschap)