DUB-panel over de perfecte score
Moeten studenten vaker een 10 krijgen?
De tentamenperiode komt er weer aan. Veel studenten zullen misschien voor een 6 studeren, maar lang niet allemaal. Wij vroegen ons af hoe vaak UU-studenten erin slagen om de perfecte score binnen te slepen.
Uit cijfers van de universitaire afdeling Institutional Research blijkt dat ongeveer 0,2 procent van alle vakken aan de UU vorig jaar werd afgerond met een 10. Het ging in totaal om 409 tienen.
Cursussen bestaan vaak uit meer dan één toets of opdracht. Als iemand een 10 voor een vak scoort, heeft hij dus mogelijk meerdere tienen gekregen binnen die cursus. Maar de afzonderlijk resultaten worden niet centraal geregistreerd.
Bij vakken van de faculteit Bètawetenschap komt de 10 het meest voor. Van alle cijfers van cursussen van die faculteit die in de afgelopen drie jaar in het studieregistratiesysteem Osiris werden gezet, waren in de bachelorfase 0,7 procent een 10, in de bachelorfase 0,6 procent. Een verklaring zou kunnen zijn dat er bètavakken zijn waarbij de antwoorden en uitkomsten helemaal goed kunnen zijn, bij sommige toetsen van Wiskunde bijvoorbeeld.
Aantal tienen per faculteit in de bachelor- en masterfase 2023-2024):
Grafiek van Institutional Research / UU
Vicedecaan Onderwijs van de bètafaculteit Bert Klein Gebbink vindt het moeilijk op basis van de cijfers conclusies te trekken. Ook vraagt hij zich af wat ‘normaal’ is. En ‘normaal’ zou voor de vele verschillende disciplines in zijn faculteit ook nog eens anders kunnen zijn.
Bij cursussen van de faculteit Geowetenschappen blijkt het erg lastig om een 10 te scoren. Ook vicedecaan Tine Beneker zegt dat die uitkomst “vooral vragen oproept”. Ze heeft “geen idee” waarom er binnen haar faculteit minder tienen worden gegeven. “Zonder inzicht in de data is het lastig hier iets over te zeggen.”
Het UCU ontbreekt overigens in het overzicht. Hier worden geen cijfers gegeven en dus ook geen tienen. De A+ komt nog het meest in de buurt van de 10. Bij het University College is 1,83 procent van alle ‘cijfers’ een A+, zo blijkt uit navraag.
Moet de 10 een uitzondering blijven?
We vroegen leden van ons DUB-panel of ze vinden dat een 10 voor een scriptie, tentamen, essay, presentatie, stage of opdracht inderdaad werkelijk een uitzondering moet zijn. En hebben ze zelf weleens tienen gegeven of gekregen?
Bioloog Suzan Ruijtenberg:
“Voor mij staat een 10 gelijk aan alles goed en geen fouten. Bij een tentamen betekent dit dat alle vragen volledig correct beantwoord zijn, en automatisch volgt daar een 10 uit. Het komt niet vaak voor, maar het gebeurt wel. De laatste keer dat ik dit meemaakte, was ongeveer een jaar geleden, tijdens een tussentoets van een derdejaarsvak. Hoewel het tentamen niet goed gemaakt was, waren er een paar studenten die uitzonderlijk hoog scoorden.
“Voor stages en verslagen ligt dit anders. Als een 10 betekent dat alles perfect is, zonder fouten, is het moeilijk voorstelbaar dat iemand in een stage van negen maanden nooit een fout maakt of dat een scriptie tot in de kleinste details perfect is. Dat gebeurt eigenlijk nooit. Bij uitzonderlijk goede studenten heb ik weleens een 9,5 gegeven voor een stage, maar dat blijft echt een uitzondering.”
Pedagogisch wetenschapper Kirsten Buist:
“Ik vind het wel een interessante discussie, die ik ook weleens met internationale studenten heb gehad in het kader van verwachtingsmanagement. Als het hoogst haalbare cijfer een 10 is, waarom wordt die dan voor een paper of iets vergelijkbaars niet gegeven?, vroegen zij zich af.
“Bij geschreven producten zoals een paper of thesis heb ik nog nooit een 10 gegeven omdat ik nog nooit een geschreven product ben tegengekomen dat volkomen foutloos en zonder ruimte voor verbetering is. Het hoogste dat ik ooit voor een paper heb gegeven is een 9,5. Een 9 komt iets vaker voor, maar ook dat is uitzonderlijk goed of hoog.”
Masterstudent Life Sciences Sterre van Wierst:
“Een 10 is inderdaad uitzonderlijk. Voor mij als student impliceert het dat het nul fouten zijn op een tentamen, of geen verdere ruimte om te leren binnen een opdracht. Docenten hoor ik ook zeggen dat "een 10 voor God is", en het is ook best logisch zo'n cijfer zelden uit te reiken. De strenge cultuur van beoordelen beschermt ook de waarde van de toetsing.
“Laatst kreeg ik een 9 voor mijn afstudeerstage in het buitenland. Dit moest van mijn Utrechtse examinator in overleg met de stagebegeleider; er mocht namelijk niet zomaar een cijfer boven de 8 worden gegeven. In eerste instantie vond ik dit streng, maar door de uitgebreide motivatie van mijn stagebegeleider erbij was ik tevreden. Ik deed immers een stage om iets te leren en de 9 is ook een reflectie van de leercurve. Had ik een 10 gekregen, dan zou je kunnen stellen dat ik net zo goed géén stage had kunnen doen.”
Ben jij niet bang om je mening te geven? En voel jij je betrokken bij je universiteit, je studie en het Utrechtse studentenleven? Misschien vind je het dan leuk om lid te worden van ons DUB-panel. Meer informatie? Mail naar dubredactie@uu.nl.
Would you like to join the DUB panel yourself? If you're opinionated and not afraid to voice your views about UU, student life, education and research, you can sign up for the DUB panel here. If you have any questions, you can send an email to dubredactie@uu.nl.