Na de studie: ‘Ik merk nu pas hoeveel waardevols ik tijdens mijn studie heb geleerd’

Foto: Robin Alysha Clemens

Hoe heb je voor je studies gekozen?
“Ik ben de eerste van mijn familie die naar de universiteit ging en wist niet goed wat ik kon verwachten. Ik koos daarom voor de studie die mij het leukst leek. Taal- & Cultuurstudies sloot goed aan op mijn brede interesse en ik kon er ook Frans mee volgen, wat ik graag wilde. Een educatieminor kon dan weer niet, dus heb ik er een bachelor Frans naast gedaan. Met de master Interculturele Communicatie ging ik dieper in op de onderwerpen die ik tijdens mijn bachelor het interessantst vond. Sowieso heb ik mij tijdens mijn studie vooral laten leiden door wat ik leuk vind. Zo kom je denk ik ook het snelst in een baan terecht die bij je past.”

Nu je aan het werk bent: hoe blik je terug op je tijd aan de UU?
“Ik merk nu pas hoeveel waardevols ik tijdens mijn studie heb geleerd. Tijdens je studie is niet altijd duidelijk hoe je de kennis die je opdoet in de praktijk kan toepassen. Voor mijn werk stel ik onderwijsadviezen op voor gezinnen die verhuizen naar een land met een andere taal en cultuur. Daar komt mijn kennis van interculturele communicatie goed bij van pas, evenals als het denken vanuit verschillende perspectieven en natuurlijk onderzoek doen.

“Bij Edufax werken mensen vanuit verschillende studieachtergronden, zoals sociologie of onderwijskunde. Iedereen brengt iets unieks met zich mee en ik merk dat mijn achtergrond door mijn collega’s echt als toegevoegde waarde wordt gezien. Ik haal ook nog regelmatig mijn studieboeken erbij om iets op te zoeken voor mijn werk, dus ik ben blij dat ik die heb bewaard!”

Heb je nog veel contact met oud-studiegenoten?
“Wel met studiegenoten van mijn bachelor studies, maar minder met die van mijn master. Dat komt omdat ik mee heb gedaan aan Eurocampus, een programma voor masterstudenten Interculturele communicatie waarbij je een semester in het buitenland studeert met studenten van over de hele wereld. Je krijgt elke week les van een andere internationale expert over een specifiek onderwerp, zoals globalisering, nieuwe media en interculturele training.

“Daarna heb ik in Nederland nog stagegelopen en mijn scriptie geschreven, maar ik heb geen colleges gevolgd met de andere studenten van mijn lichting waardoor ik tijdens mijn studie ook weinig met hen ben opgetrokken.”

Hoe heb je je netwerk opgebouwd?
“Ik ben geen bewuste netwerker, maar ik heb de kansen die op mijn pad kwamen altijd met beide handen aangegrepen. Ik ben ook actief op LinkedIn. Edufax kwam ik per toeval op LinkedIn tegen en toen heb ik een bericht gestuurd om te vragen of ze een stagiaire zochten. Na mijn stage kwam er toevallig net een vacature vrij waar ik op heb gesolliciteerd. Zo ben ik gebleven. Als ik interessante mensen ontmoet voeg ik ze ook altijd toe op LinkedIn om contact te houden.”

Heb je je naast je studie al voorbereid op deze carrière?
“Ik heb verschillende dingen naast mijn studie gedaan, waaronder een jaar in de opleidingscommissie van Taal- en Cultuurstudies. Maar de meeste indruk maakte mijn bachelorstage als docent Nederlands op een basisschool in Frans-Guyana, waar ik voor het eerst voor de klas stond. Dat was fantastisch, veel leuker dan ik had verwacht. Het was compleet anders dan wat ik nu doe, maar ik wist daardoor wel zeker dat ik verder wilde in het onderwijs.”

Wat vind je het leukste aan je werk?
“Ik werk telkens met een ander gezin, met een ander verhaal en andere oplossingen. Die afwisseling vind ik erg leuk. Tijdens mijn studie heb ik geleerd om vanuit verschillende culturele en linguïstische perspectieven te denken, wat ik nu in de praktijk kan toepassen. Voor de adviezen die ik schrijf ben ik ook veel bezig met dingen uitzoeken, dus de onderzoeksskills die ik tijdens mijn studie heb opgedaan komen goed van pas.”

Is er ook iets wat je minder leuk vindt?
“Met een veertigurige werkweek is het leven een stuk minder flexibel dan tijdens mijn studie. Dat is soms best zwaar. Ik ben voor mijn werk ook naar Den Bosch verhuisd, dus in een nieuwe stad wonen en voor het eerst fulltime werken kwam tegelijk. Ik ben nog op zoek naar een goede balans tussen werk, vrije tijd en de stad leren kennen.”

Wat doe je het liefst als je niet aan het werk bent?

“Tijdens mijn studie danste ik veel en ik zat ook in het bestuur van STUdance, de Utrechtse studentendansvereniging. Nu ik fulltime werk, heb ik helaas veel minder vrije tijd voor zulke dingen, al sport ik nog graag. Ik wil ook weer saxofoon gaan spelen, wat ik tijdens mijn studie een beetje heb verwaarloosd. En ik heb mij laatst opgegeven bij de VoorleesExpress om als vrijwilliger voor te lezen bij gezinnen met kinderen met een taalachterstand.”

Wat hoop je na je pensioen te kunnen zeggen?
“Ik hoop dat ik tijdens mijn loopbaan in ieder geval een positieve impact kan maken. Dat kan in het onderwijs op allerlei manieren. Bijvoorbeeld als docent, maar misschien ook als lid van een schoolbestuur. Het lijkt mij ook mooi om invloed te hebben op de ontwikkeling van het onderwijs en de onderwijskwaliteit in Nederland.”

En nu….
“Voorlopig zit ik goed op mijn plek bij Edufax. Zolang ik mijzelf kan blijven ontwikkelen en het leuk is blijf ik daar. Wat mijn volgende stap is weet ik nog niet. Maar wat ik verder ook ga doen, het onderwijs blijft waarschijnlijk een rode draad.”

CV’tje: Evi Salimans combineerde de bachelorstudies Taal- & Cultuurstudies en Franse Taal & Cultuur aan de Universiteit Utrecht met een onderwijsminor en behaalde er vorig jaar de master Interculturele Communicatie. Inmiddels werkt ze bij Edufax, een organisatie die expat-gezinnen adviseert en begeleidt bij het vinden van geschikt onderwijs voor hun kinderen.

Dit artikel is totstandgekomen in samenwerking met het alumnimagazine Illuster