Negen liedjes over Utrecht die je moet kennen

Beeld van de Utrechtse volkszanger Herman Berkien op het Ledig Erf. Foto: DUB

1) Spinvis – Voor ik Vergeet

Inmiddels woont Erik de Jong (die we beter kennen als Spinvis) in Nieuwegein, maar zijn jeugd bracht hij door in Utrecht. Onder andere in Wijk C en Overvecht. In dit nummer zingt hij over zijn herinneringen. Onder andere over ‘ruzie op een feest ergens in de Biltstraat waar ik toch niemand kende’

2) Rijk de Gooyer – Als ik Boven Op de Dom kom

Misschien wel het bekendste liedje over die kerktoren in het hartje van Utrecht. Waarschijnlijk bekender in de uitvoering van de Utrechtse cabaretier Herman Berkien, maar dit is het origineel.

3) Steen – Utrecht aan Zee

Het is een mooie fantasie van een van de controversieelste rappers uit Utca.

4) Stropstrikkers – Broodje Mario

Een ode aan misschien wel de bekendste broodjeszaak van de stad.

5) Toni Peroni – Proat Utregs met me

Een van de vele parodieën op Parijs van Kenny B. Toni Peroni was in het verleden de drummer van de Utrechtse band Het Goede Doel en is de vader van dj Toni Junior.

6) Lucky Fonz III – In Utrecht Wonen Meisjes

Dat heeft de singer-songwriter goed gezien. Er wonen ook mannen, maar wel een stuk minder.

7) Il:lo – Utrecht

Een vreemde eend in dit lijstje. Wat dit instrumentale nummer precies met de stad te maken heeft, is niet bekend.

8) Bakkerboyz – IBB

Een ode aan het SSH-complex van de mensen die er wonen. De clip is natuurlijk geschoten in, tussen en op de studentenflats.

9) Herman Berkien - Uterech mu stad

Beter bekend als 'Utereg, me Stadsie', een van de bekendste Utrechtse meezingers. Allemaal even inhaken ....

In september 2019 publiceert DUB het magazine StudentEnStad. Met dat magazine viert DUB vijftig jaar onafhankelijke universiteitsjournalistiek in Utrecht. Het thema is de verhouding tussen de Utrechtse studenten, de stad Utrecht en de Utrechters. De komende weken verzamelen we alle verhalen uit het magazine en enkele extra artikelen hier