Nico Blok (2000, 2004, 2008)

Nico Blok op de Chinese muur in 2008

Nico Blok won in 2008 brons in Beijing. Hij deed aan drie Paralympische Spelen mee.

Geboren: 13 juli 1981
Sport: Tafeltennis
Studie: Economie
Paralympische prestaties: 2000: vijfde plaats met team, laatste in poule enkelspel. 2004: kwartfinale enkelspel, laatste met team in poulefase. 2008: brons enkelspel

Nico Blok was bij drie Paralympische Spelen van de partij. Bij zijn laatste Paralympisch toernooi in 2008 behaalde hij zijn gedroomde resultaat: een medaille. Blok werd derde.

Blok heeft een onbekende aangeboren spierziekte en een stofwisselingsprobleem, maar stortte zich vol overgave op de topsport. Hij behaalde verschillende medailles bij WK’s en EK’s naast zijn Paralympische medaille.

Na het toernooi in Beijing beëindigde hij zijn topsportcarrière. Hij werd door de Nederlandse tafeltennisbond verkozen tot Lid van Verdienste van de NTTB.

Hij studeerde economie aan de Universiteit Utrecht, waarin hij in mei 2008 afstudeerde. Sinds 2013 werkt Blok voor het ministerie van Economische Zaken. Daarnaast is hij zelfstandig belegger.

Blok zet zich verder persoonlijk in om de beeldvorming over mensen met een handicap op de arbeidsmarkt te verbeteren, onder meer via gesprekken met werkgevers en publicaties. Daarnaast bezoekt hij scholen in het kader van het project ‘Utrechtse toppers bij jouw op school’ van de Vereniging Sport Utrecht.

Bron oa: Wikipedia

Klik hier voor alle Paralympische Helden van de UU.