Nieuw innovatiefestival tijdens de UIT: knutselen voor een kratje bier

Foto's DUB. Studenten Floren en Ian knutselen een brug

De kersverse kunstgeschiedenisstudent Ian (19) knutselt samen met HKU-studente Floren (18) aan een zelfgemaakte brug van steekschuim, papieren bekertjes en houten stokjes. Floren wijst naar een ventilator die in de hoek staat. "Als onze brug blijft staan met die ventilator er bovenop, krijgen we een krat bier van één van de studenten die dit onderdeel runt. Ik hoop dat hij het meende", zegt ze terwijl ze samen met Ian de brug verstevigt met kneedgum en statéprikkers.

Het commerciële innovatiefestival UITvinders is een nieuw onderdeel van de Utrechtse Introductie Tijd. Studenten kunnen er via workshops, lezingen en doe-activiteiten kennismaken met de Green Office en kleine bedrijfjes die zich bezighouden met duurzaamheid, technologie, wetenschap en onderwijs. Zo vertelt Wieger Wamelink van Wageningen University & Research bijvoorbeeld over zijn onderzoek naar plantengroei op de maan en op Mars. En kunnen UIT-lopers bouwen met K'nex en steekschuim, met elkaar een online quiz over de UU spelen en al fietsend een potje FIFA spelen op een PlayStation. Daar moeten de studenten flink voor trappen. De bijbehorende tv-schermen gaan pas aan zodra twee fietsers samen meer dan 450 watt produceren.

Het innovatiefestival is één van de informatieve onderdelen van de UIT. Het programma van de Utrechtse Introductie Tijd is tegenwoordig gevarieerder, zegt bestuurslid Camelia Nechar. Vroeger lag de nadruk op het verenigingsleven en nu hebben we ook aandacht voor thema's zoals duurzaamheid. Dat past bij het idee dat de organisatie verschillende groepen studenten wil bereiken. Daarom laten we ook andere kanten van het Utrechtse studentenleven zien. Vorig jaar hielden we bijvoorbeeld een symposium over seks, drugs en alcohol.”

Eén van de innovatieve bedrijven waarmee de studenten in aanraking worden gebracht is dat van Luis Ferreira. Hij staat dinsdagmiddag in het Minnaertgbouw met een schildersdoek, een jas en een vest met ledlampjes. Achter het schilderdoek zitten tientallen ledlampjes in alle kleuren van de regenboog verstopt. Wanneer een student het doek op een bepaalde plek aanraakt met de kwast, gaat het lampje aan. Op die manier schilderen ze een led-kunstwerk. En ook in de kledingstukken zijn slingers van ledlampen aangebracht. Deze lopen over van rood naar wit en van wit naar blauw. UIT-lopers kunnen op een laptop de kleuren en het tempo van de lampjes bepalen. In het echt gaat dat volgens Ferreira via een smartphone met Bluetooth. "Vorig jaar was ik op Flying Dutch, daar werden glowsticks weggegeven. Het was heel mooi om te zien, maar al die kleuren waren erg lukraak verspreid. Ik dacht bij mezelf: dat moet beter kunnen.

Innovatiefestival-foto-3.jpgEven verderop staat cateraar Saskia Beertsen. Zij heeft speciaal voor de UIT-lopers gekookt, met restjes als ingrediënten. Een student scheurt een stukje boterham af en proeft wat tapenade. “Het smaakt naar tomaat”, zegt ze. Beertsen reageert: “Courgette is meer een opvulgroente, omdat er weinig smaak aan zit. Daarom heb ik zongedroogde tomatenpuree toegevoegd als smaakmaker.” Haar soep bestaat uit aardappels, ui, knoflook en bouillon. “Je kan overal soep van maken. Als je nasi over hebt van de vorige dag, kun je er rijstsoep van maken. Goed eten weggooien is zonde, ook omdat voor het maken van nieuwe ingrediënten, nieuwe energie nodig is. Ik wil laten zien dat je ook creatief kunt koken met oude ingrediënten."

"Het koken met restjes snapte ik wel", vertelt psychologiestudent Sam (19). Ze staat samen met student gametechnologie Artur (18) windmolens te bouwen van steekschuim, K’nex en papieren borden. Terwijl ze wat bouwblokjes in de vorm van wieken aan steekschuim vastmaakt, zegt ze: “ik heb geen idee wat ik aan het doen ben”. Artur heeft inmiddels een windmolen in elkaar geknutseld. “Helaas is hij te instabiel om te blijven staan. Dit vind ik het leukste om te doen hier. Het is een trial-and-error proces.

"Wat mij betreft is het niet erg om een iets serieuzer programmaonderdeel in de UIT te hebben", vervolgt Arthur. Ian beaamt dat ook: "De UIT hoeft niet alleen maar een feestweek te zijn. Een mix van uitgaan en aan de slag gaan is juist leuk. Sterker nog, ik vind dit festival het leukste deel van de UIT tot nu toe. Sommige andere UIT-lopers staan er maar een beetje bij, ik vind het juist fijn om lekker met mijn handen bezig te zijn. En het is hier binnen ook nog eens lekker droog." Of de UITlopers van volgend jaar het innovatiefestival ook gaan beleven, is nog niet zeker. “Dat hangt af van het nieuwe bestuur”, zegt Nechar.

Even later lopen Floren en Ian breed lachend het innovatiefestival uit. Floren houdt een bierviltje omhoog met een telefoonnummer erop. “Het is gelukt, morgen krijgen we een krat bier van hem!”