Nieuwe internetsmoel van de UU ziet er goed uit, maar jammer van de dode links

Drie weken na de introductie van de nieuwe universitaire website is het tijd om even de balans op te maken. Leden van het DUB-panel spreken van een enorme vooruitgang. Het is alleen erg vervelend dat je nu via oude links of Google vaak een doodlopende straat inloopt.

“Visueel een enorme verbetering” en “een stuk netter en moderner”. De leden van het DUB-panel zijn het erover eens dat met de nieuwe site die eind vorige maand samen met een nieuwe studentensite werd gelanceerd een flinke stap voorwaarts is gezet in vergelijking met de vorige versie.

Researchanalist Mies van Steenbergen spreekt zelfs ronduit van “prachtige sites”. Neuropsycholoog Tanja Nijboer zegt: “Ik vind de stijl heel mooi; strak en veel mooie foto's. Socioloog Joyce Reimus: “Complimenten aan de makers.”

Waar een aantal panelleden duidelijk nog even aan moet wennen zijn de afmetingen van foto’s en tekstblokken. Scheikunde-promovenda Dieudonnée van de Willige: “De tekst (eigenlijk alles) is wel erg groot uitgevallen.” Student Milieu- en Maatschappijwetenschappen Roy Speek: “Ik vind de afbeeldingen en balken te groot om overzichtelijk te ogen. Je oog valt niet meteen op daar waar je op wilt drukken dus je moet eventjes zoeken.”

Als hoogleraar Informatica Johan Jeuring de site op zijn laptop bekijkt heeft hij het gevoel alsof hij naar zijn smartphone zit te kijken. Maar student Engels Fleur Kronenberg is juist blij dat de site op haar mobiel en tablet veel beter tot zijn recht komt.

Onderwijskundige Casper Hulshof ziet de verbetering. Toch vindt hij de homepage niet echt uitnodigend. Twee balken met links is er één te veel, vindt hij. Op Twitter ging hij al een discussie hierover aan met @UniUtrecht.

@UniUtrecht Suggestie: lelijke band 'direct naar' links onderaan, past bovenaan gemakkelijk naast andere links. pic.twitter.com/kiSot3mbCN

— Casper Hulshof (@Titchener) 8 februari 2015

Filosoof en universiteitsraadslid Ernst Otto Onnasch had in het verleden veel kritiek op de oude site. Die was “kut”, zei hij onder meer op DUB. Hij spreekt nu van een vooruitgang. “Misschien wel een tikkeltje schreeuwerig qua uiterlijk, maar in ieder geval ben je nu redelijk snel waar je wilt wezen. Zelfs de studieadviseur is nu makkelijk te vinden.”

Over de gebruiksvriendelijkheid en navigatie zijn veel panelleden tevreden, al heeft Casper Hulshof een lijstje opmerkingen. De 'live chat' is volgens hem altijd 'bezet' “Ik wist niet dat chat bezet kon zijn.” Het zoekvenster is “nog even onbehulpzaam als altijd”. “Probeer maar eens een OER (onderwijs- en examenreglement) te vinden.”

Ook Onnasch noemt de zoekfunctie nog steeds het grote zorgenkind. “Wat je vindt, is dermate vreemd of marginaal dat je de functie niet vertrouwt. Zoek ik bijvoorbeeld naar mijzelf krijg ik vijf hits, geen van de hits leidt naar mijn afdeling of persoonlijke pagina. Tamelijk waardeloos!”




 
Binnen het DUB-panel geven studenten en medewerkers hun mening over universitaire kwesties. Klik hier voor de samenstelling van het panel en eerdere discussies.

Tanja Nijboer schort haar oordeel nog even op. Na een goede eerste indruk oogt de opbouw van de site volgens haar nogal druk en warrig. "Ik weet niet of het alleen wennen is of dat er straks ook daadwerkelijk snel iets gevonden kan worden…”

De meest gehoorde klacht is toch wel dat oude links naar de UU-site niet meer werken en dat zoekopdrachten via Google steevast op overzichtspagina’s uitkomen.

Fleur Kronenberg: “Voorheen wanneer je iets op de website wilde vinden dan googlede je het en vond je het direct. Nu verwijst Google je door naar de hoofdsite en niet naar het specifieke onderdeel dat je zocht.”

Joyce Reimus: “Helaas zijn alle links in documenten die ik op de Blackboard-omgeving van de cursussen tutoraat heb geplaatst, nu niet meer geldig. Dat betekent dus alles opnieuw nalopen. Het blijkt dan bovendien soms lastig de specifieke informatie terug te vinden. Even wennen dus.”

Ook de verplaatsing van veel content voor medewerkers naar het intranet zorgt voor veel verwarring. Al moet daarbij opgemerkt worden dat die al een tijdje voor de introductie van de nieuwe site begonnen was.

UCU-onderwijsdirecteur Fried Keesen merkt op dat ict-vernieuwingen bijna altijd met ergernis gepaard gaan. Hij schetst zijn kennismaking met de nieuwe UU-site.

“Ik zocht naar informatie over arbeidsvoorwaarden. De navigatie van de oude site was een drama, maar daar bood Google hulp en hier niet. Later op de dag kwam ik via een link op het intranet. Ik zag toen dat de informatie die ik zocht nu daar staat, onder de radar van Google. Dat verschoof mijn ergernis naar het ontbreken van een knop intranet op de homepagina. Tot ik weer wat later ontdekte dat die er is, maar op een andere plaats dan waar ik hem verwachtte. Zo resteerde slechts de ergernis over het feit dat ik zelfs met een mooie nieuwe site blijkbaar niet in staat ben het in één keer goed te doen.”

Opvallend is tenslotte dat veel panelleden aangeven de UU-site maar mondjesmaat te bezoeken. Sociaal wetenschapper Peter Selten: “Die site is toch vooral het visitekaartje naar buiten. Als medewerker heb ik intranet voor nieuws en informatie over praktische zaken. Dat is de afgelopen jaar behoorlijk verbeterd.”

Reactie hoofdredacteur van de UU-site Sylvia den Hengst:

“We zijn blij dat we heel veel positieve geluiden hebben gehoord over de nieuwe site: mooi design, heldere navigatie, goede zoekmachine, in drie klikken de informatie gevonden, grote verbetering ten opzichte van de oude site, etcetera.

“De klachten over niet-werkende links en vindbaarheid via Google herkennen we. Als je je realiseert dat we van ruim 30.000 pagina’s naar ongeveer 10.000 gepubliceerde pagina’s zijn gegaan, is het logisch dat bepaalde pagina’s niet meer gevonden worden. Ook is veel content herschreven en heeft veel informatie een nieuwe plaats gekregen.

“We hebben veel gedaan om de gevolgen hiervan te beperken. Zo hebben we ervoor gezorgd dat de top 1000 van veelbezochte pagina’s op de goede pagina uitkomt. Maar het is voor een groot deel ook een tijdelijk probleem. Google heeft de nieuwe pagina’s nog niet allemaal geïndexeerd. Daar gaat een tijd overheen. Ze zijn ook nog niet allemaal zo veel bezocht als de oude pagina’s. En er zijn veel pagina’s naar intranet verplaatst. Die pagina’s zal Google niet vinden. Als het goed is, komt Google steeds vaker bij de nieuwe pagina’s uit, waardoor de oude pagina’s uit het zicht verdwijnen.”

 

Advertentie