Nog geen kamer in Utrecht? Hier kun je goedkoop logeren

De stad Utrecht is vier hostels rijk. Drie in de binnenstad en één er net buiten, in de Biltstraat. Je hoeft dus niet ver voor een relatief goedkope slaapplek en een boel gezelligheid om je heen. Hier kun je terecht:

The Studenthostel B&B Utrecht City Center – Lucasbolwerk 4

Dit studentenhostel vind je tegenover de Stadsschouwburg en zit in dezelfde straat als de sociëteiten van studentengezelligheidsverenigingen Biton en Unitas. Je kunt kiezen voor een eigen kamer of een kamer delen met anderen, tot aan zestien personen toe. De minimale prijs voor een slaapplek is 19,50 euro. Van donderdag tot en met zondag betaal je 5 euro extra per nacht en ook in het hoogseizoen betaal je iets meer.

Aantal slaapplekken: 68
Ontbijtbuffet: Gratis
Bijzonder: Vervelen doe je je niet snel in dit hostel. Niet alleen heeft het een ‘muziekhoek’ met piano, gitaren en percussie-instrumenten, ook staat er een levensgroot schaakspel in de tuin.
Online rating: 7.6

Stayokay Utrecht-centrum – Neude 5

Het nieuwste hostel van Utrecht werd in augustus 2016 geopend en bevindt zich pal in het centrum, aan de rand van de Neude. Ook dit hostel beschikt over verschillende soorten kamers: van een tweepersoonskamer tot aan een dorm room met tien bedden. De prijs per nacht is afhankelijk van de periode waarin je boekt maar begint bij 29 euro voor een bed op een slaapzaal. Stayokay heeft ook een vestiging in Bunnik.

Aantal slaapplekken: 259
Ontbijtbuffet: 6,50 euro
Bijzonder: Een vierpersoonskamer in dit hostel is compleet aan Nijntje gewijd. Je vindt hier onder andere lampen, beddengoed, handdoeken en muurschilderingen van Utrechts bekendste konijn.
Online rating: 9.2

Hostel Strowis – Boothstraat 7

In de Boothstraat, die de Voorstraat met Janskerkhof verbindt, staat hostel Strowis. Strowis bestaat al sinds 1998 en biedt kamers aan met zestien, acht, zes, vier, drie en twee bedden. De minimale prijs voor een slaapplek is 20 euro en dan deel je de kamer met vijftien anderen. Op verzoek kun je bij Strowis als meisje ook op een kamer met alleen vrouwelijke gasten slapen.

Aantal slaapplekken: 58
Ontbijtbuffet: 6 euro
Bijzonder: Hostel Strowis organiseert elke zondag een gratis lazy afternoon concert waar zowel gasten als niet-gasten van mogen genieten. Bij slecht weer binnen in het hostel, als het zonnetje schijnt in de hosteltuin.
Online rating: 8.8

Stone Hotel & Hostel - Biltstraat 31

In de Biltstraat, net buiten de binnenstad, vind je het Stone Hotel & Hostel. Hier slaap je het goedkoopst want je betaalt er 17,50 euro voor een bed in een vierpersoonskamer met een douche. Dit hotel-en-hostel-in-één werd geopend in 2006 en beschikt ook over privékamers, twee-, drie- en vierpersoonskamers en slaapzalen met zes bedden.

Aantal slaapplekken: 54
Ontbijtbuffet: 4,50 euro
Bijzonderheid: Het Stone hostel/hotel wordt gerund door de familie Wenselaar. Vader, broer en zus willen hun eigen huiselijke sfeer overbrengen op hun gasten.
Online rating: 8.3

Concurrentie
In 2018 krijgen bovenstaande hostels concurrentie van een budgethotel op voormalig industrieterrein Rotsoord. Dit hotel, niet te verwarren met The Student Hotel, is speciaal bedoeld voor jongeren en studenten met een smalle beurs.