Onesie rukt op in kledingkast studenten

Sterre, Loes en Emily zijn dankbaar voor de onesie-ontdekking.

De onesie, wie kent hem niet? Dit trappelpakje voor grote mensen is inmiddels ook populair onder studenten. Dragen sommigen hem alleen in de privacy van hun eigen huis, anderen gaan er gewoon de straat mee op.

Studenten Sterre, Loes, Emily en Astrid (filmpje!) hebben zo’n pak. De één heeft hem ongevraagd gekregen, de anderen hebben hem zelf gekocht gewoon omdat ie zo lekker zit. Ze dragen ‘m thuis maar gaan er ook weleens mee naar feesten of concerten. Maar waar komt de onesie nu eigenlijk vandaan?

Het begon allemaal met een koude rug
Op een zondag in 2007 zaten de Noorse vrienden Henrik, Thomas en Knut op de bank een film te kijken, vertelt Thomas Adams via Skype. Samen runden ze een bedrijf in sweatpants en hoodies. Op deze koude zondag bleef hun hoodie maar uit hun broek glippen, bijzonder irritant. “Daarom naaiden we de hoodie aan de broek vast, zodat dat niet meer gebeurde. We maakten er een pak van, maar om deze te kunnen uittrekken, moest de hoodie aan de voorkant wel worden opengeknipt. Toen het pak af was, zag het er eigenlijk wel goed uit.”

En zo dachten meer mensen erover. Nadat ze er drie voor zichzelf hadden gemaakt, wilden hun vrienden er ook één. Fashionbloggers pikten het nieuwe modeartikel op en zo verspreidde de oncies zich over internet. “De eerste productie was een paar honderd stuks in de kleuren blauw en paars”, vertelt Adams. “Op een avond droeg ik de paarse variant bij het uitgaan. Ik kreeg veel reacties van mensen. Wat was het, waar had ik hem gekocht? Na die avond hadden we het gevoel dat de onesie weleens groot zou kunnen worden.”

Samen richtten ze het bedrijf OnePiece op. In de paar jaar tijd dat het bedrijf bestaat, hebben ze negen speciale onesie-winkels, duizend winkels die de OnePiece verkopen in 87 landen en meer dan een miljoen likes op Facebook. Twintig winkels in Nederland verkopen de OnePiece-onesie waaronder Men at Work in Utrecht. Toch wordt het pak in meer winkels verkocht, zoals de H&M en Primark.

“Honderden bedrijven hebben ons gekopieerd, dat blijf je niet voor. Het is voor ons een bevestiging dat we een populair product hebben gemaakt. Ook All-Stars en Uggs worden nagemaakt, maar echte liefhebbers willen toch alleen de échte All-Stars en Uggs, vanwege de kwaliteit.”

OnePiece richt zich op de normale onesies. Voor de trend in dierenonesies is het Japanse bedrijf Kigurumi verantwoordelijk. Thomas Adams: “Wij hebben geen dierenonesies en zullen die ook niet snel verkopen. Wij willen een modieus product maken; getailleerde variant voor vrouwen, korte pijpen voor de zomer en we gebruiken allerlei verschillende materialen. Een Kigurumi draag je om gezien te worden, een OnePiece om in te relaxen.”

Sterre (21, net afgestudeerd) heeft een onesie die bij haar naam past: “Ik heb heel veel jumpsuits, maar dat zijn niet echt onesies. Ik heb ook een panteronesie en een onesie met sterren. Dat past goed bij mijn naam, haha. Ik heb die voor Sinterklaas gekregen. Mijn onesies doe ik aan als ik een brak dagje heb, of als ik het koud heb in bed. Ik ga er niet mee naar buiten hoor! Alleen met carnaval.”

Loes (19, net gestopt met Keltisch) heeft er een die past bij haar kat: “Mijn onesie heb ik vaak in bed aan, ik ben echt een koukleum. De gewone onesies vind ik maar saai, dus ik heb een dierenonesie. Soms heb ik een dag dat ik geen zin heb om me aan te kleden, en dan ga ik wel in mijn onesie zitten. Op feestjes trek ik hem ook wel eens aan.”

Emily (23, Scheikunde) wil er een om in te relaxen: “Dit is de onesie van mijn vriend, een draak. Zelf heb ik twee dinosaurussen. Ik vind een onesie heel lekker zitten. Op feestjes doe ik hem wel eens aan, als er bijvoorbeeld een circusthema of een pyjamathema is. Ook op kampen loop ik rond als een dino. Soms zegt mijn vriend, kom, we gaan in de onesiemodus! Dan trekken we hem allebei aan en gaan we op de bank chillen.

Astrid heeft haar onesie vooral aan op festivals. Ze gaat ermee crowdsurfen en verzamelt handtekeningen op haar pandapak. Kijk snel het filmpje!

Tags: kleding