Online onderwijs: ineens is studeren een stuk lastiger

foto: 123rf

De digitale colleges zijn vooral een blok aan het been van Olivia (21). Olivia – ze wil niet met haar echte naam in DUB – studeert Liberal Arts & Sciences aan University College Roosevelt in Middelburg. “De hele dynamiek van college volgen valt weg. Je ziet geen mensen meer voor de colleges beginnen en je kunt ook minder makkelijk een discussie voeren over een onderwerp”, zegt ze. Voor haar is het ontbreken van deze onderdelen van het live-onderwijs juist een last bij het studeren.

Hoewel uit een eerste onderzoek van de Universiteit Utrecht blijkt dat de tentamencijfers van studenten voor de zomer niet hebben geleden onder het online onderwijs, gingen die van Olivia omlaag. Ze heeft ADHD waardoor ze onder meer moeite heef haar aandacht lang vast te houden. Hoewel deze beperking haar voor corona niet in de weg zat, bleek het online onderwijs dat wel.

Zelf probeerde ze haar focus op digitale colleges te verbeteren, door vijf keer per week op haar studentenkamer in Middelburg te sporten, waardoor ze zich ook lekkerder in haar vel voelde zitten. Die focus heeft ze nodig tijdens colleges omdat “de docenten veel te snel praten. Daar valt lastig wat over te zeggen, in zo’n digitale omgeving,” geeft ze aan.

Studeercoach
“De universiteit wist niet wat ze moest doen, toen ik vertelde dat ik een leerstoornis heb. En het duurde ook even voordat er wat geregeld was”, antwoordt ze op de vraag wat de universiteit voor haar kon doen zodat ze weer beter kon studeren. Inmiddels zijn er wel voorzieningen getroffen. Zo mag ze in tegenstelling tot haar studiegenoten de camera tijdens het digitale college uitzetten. “Ik vind het vervelend als ik al die hoofden zie, dan heb ik het gevoel dat ik constant word aangestaard. Nu kan ik ook even door de kamer heenlopen en een beetje rekken, dat helpt ook heel erg om daarna weer geconcentreerd te zijn.”

Op kosten van de universiteit krijgt ze wel een studeercoach. “Zij legt mij uit hoe ik het beste kan studeren en wat ik kan doen als ik me even niet kan concentreren.” Dat helpt want haar cijfers zijn inmiddels weer omhoog gegaan. Het meest zou ze geholpen zijn met een studeerkamer op de universiteit in Middelburg, maar daar kan de universiteit haar niet bij helpen.

Meer aanmeldingen buddy-programma
Zij is niet de enige die problemen heeft met studeren tijdens deze crisis. Dat merkt Richard Horenberg ook. Hij is verbonden aan het Platform Onbeperkt Studeren. Dit platform van de Universiteit Utrecht is door studenten met een functiebeperking opgezet en wil de universiteit toegankelijker voor hen maken. Richard merkt vooral aan de toename van het aantal aanmeldingen voor het Buddy-programma dat veel studenten moeite hebben met studeren tijdens deze crisis.

Het Buddy-programma koppelt studenten met een functiebeperking aan meer ervaren studenten met een functiebeperking. De ervaren student kan helpen met problemen waar ze zelf eerder tegen aanliepen. De stijging in het aantal aanmeldingen komt volgens Horenberg vooral door het digitale onderwijs: “Voor studenten met bijvoorbeeld ADHD is het vaak lastiger om te focussen op een schermpje. Dyslecten hebben weer meer baat bij interactief onderwijs.”

Horenberg vindt ook dat er ruimte moet zijn voor positieve geluiden in deze coronatijd. “De aandacht gaat nu vooral uit naar de negatieve kant. Ik hoop dat we meenemen uit de crisis dat we de universiteit toegankelijker maken voor studenten met een functiebeperking. De coronacrisis heeft er voor sommige studenten voor gezorgd dat zij veel beter en makkelijker kunnen studeren”, zegt Richard. De universiteit zou in de toekomst sommige elementen van het onderwijs op afstand kunnen aanbieden als voorziening voor studenten met een functiebeperking, vindt Richard.

Meer hulplijnen
Studenten met leerproblemen – ook zonder functiebeperking -  kunnen ook terecht bij het Skills Lab van de universiteit. Het lab biedt begeleiding aan op het gebied van schrijven en studeren en verwijst studenten ook door naar andere trainingen. Ook worden groepjes studenten begeleid die via Teams met elkaar spreken, bijvoorbeeld om ’s ochtends even door te nemen wat ze die dag gaan doen. Zo’n groepsmeeting is heel fijn voor studenten die wat structuur missen, maar het helpt ook even om wat andere mensen te zien, zegt Joy de Jong, beleidsmedewerker van de universiteit en coördinator van het team van Skills Lab. “Dit kan studenten enorm helpen en het helpt ook even om in contact te komen met anderen. Er is ook de mogelijkheid om aan het eind van de dag een Teams-gesprek met elkaar te doen om even te bespreken wat er gelukt is die dag.”

Er is ook de mogelijkheid voor individuele begeleiding voor studenten die daar interesse in hebben. Deze begeleiding wordt gegeven door studenten van de UU die opgeleid zijn door het Skills lab. Joy de Jong: “Zij kunnen afhankelijk van de vraag van de student, de dingen even op een rijtje zetten bijvoorbeeld, of ze kunnen helpen bij het grip krijgen op de tijd.”

Sommige dingen kunnen studenten zelf al doen. “Hak die grote taak in stukjes en beloon jezelf als je een klein stukje hebt afgerond. En probeer toch een beetje contact op te zoeken. Desnoods via Zoom of Teams,” zegt De Jong.